Dlaczego warto skorzystać z samochodowego wideo rejestratora?
Wideo rejestrator samochodowy to urządzenie elektroniczne służące do nagrywania wideo w ruchu lub na parkingu. Stosowany jest głównie do zapisu wideo, jednak przeważająca większość nowoczesnych rejestratorów jest w stanie rejestrować również dźwięk z wbudowanych mikrofonów. (Art. spon.)
Prestigio Roadrunner 300 |
fot. Prestigio
|
W rezultacie użytkownik otrzymuje kompleksowe sprawozdanie wszystkiego, co dzieje się wokół i może korzystać z otrzymanych danych do rozstrzygania na swoją korzyść ewentualnych sytuacji konfliktowych.
Wideo rejestratory są przeznaczone głównie do poprawy bezpieczeństwa kierowców. Zapis dźwięku i obrazu mogą być wykorzystane jako dowód w sądzie, argument w sporze z innymi kierowcami, policją lub towarzystwem ubezpieczeniowym.
Dlatego kompaktowy rejestrator jest konieczny podczas jazdy samochodem do pracy, do centrum handlowego bądź w trakcie wakacyjnej podróży.
Zawartość zestawu
W zestawie wraz z wideo rejestratorem, zależnie od modelu, użytkownik może znaleźć różnorodne kabelki, ładowarkę, kartę flash, a nawet wodoodporne etui, służące do podwodnego filmowania.
Jak wybrać?
Dziś producenci oferują szeroki wybór rejestratorów samochodowych we wszystkich kształtach, na każdy gust i w różnych cenach. Sprzedawcy detaliczni podkreślają „nowe unikalne cechy” swoich produktów, ale czy te dodatkowe funkcje są naprawdę potrzebne?
Prestigio Roadrunner 500 |
fot. Prestigio |
Przede wszystkim, rejestrator samochodowy jest urządzeniem do nagrywania obrazu, więc większość funkcji jest po prostu zbędna … ale może niektóre z nich są naprawdę bardzo potrzebne? Rzućmy okiem na najbardziej popularne i najważniejsze funkcje rejestratorów samochodowych i oszacujmy ich przydatność. Jako przykład wykorzystamy trzy nowe rejestratory samochodowe Prestigio: Roadrunner 500, 300 i HD1.
Składane ekrany i pojedyncze jednostki
Tak jak telefony komórkowe rejestratory samochodowe mogą mieć różne kształty, ze składanymi ekranami, bądź być wykonane jako spójna całość. Na przykład Prestigio Roadrunner HD1 posiada składany ekran, natomiast Prestigio Roadrunner 500 i 300 to w praktyce jednolite struktury z zabudowanym ekranem. Oczywiście pojedyncza konstrukcja urządzenia jest znacznie „silniejsza”, jednak Prestigio Roadrunner HD1 jest również niezawodny konstrukcyjne, za sprawą użytych części spojonych metalowym zawiasem. Należy dodać, że większość tanich rejestratorów samochodowych ze składanymi ekranami posiada zawiasy plastikowe, więc trudno im przetrwać kilka miesięcy intensywnego użytkowania. Warto również wspomnieć, że wszystkie trzy produkty Prestigio zostały uznane za wykonane dokładnie i solidnie, co jest naprawdę ważne, gdyż dziesiątki producentów próbowało uruchomić własne rejestratory samochodowe, ale liczba przeciętnych produktów przeważa nad kilkoma urządzeniami naprawdę dobrymi jakościowo. Tymczasem Prestigo to duża, międzynarodowa marka prestiżowych urządzeń i akcesoriów komputerowych. Na podstawie wyników z ostatniego półrocza stała się w rejonie centralnej i wschodniej Europy (CEE) liderem sprzedaży nawigacji samochodowych. Zajmuje też piąte miejsce na rynku dostawców tabletów.
Ekrany, rozmiary i regulatory
Dziwne, ale nie wszystkie rejestratory samochodowe posiadają wyświetlacze. Mimo to ekran jest obowiązkowy, ponieważ pozwala użytkownikowi ustawić kamerę prawidłowo, wyświetlić menu dostępnych opcji i odtworzyć nagranie wideo „na miejscu” – aby przekonać policjanta z drogówki lub innych kierowców o swojej niewinności. Najbardziej typowe są 2” ekrany (tak jak w Prestigio Roadrunner 500 i 300), ponieważ oferują najbardziej optymalne parametry i komfort użytkowania. Jednak, 2 cale nie są limitem, gdyż na przykład, Prestigio Roadrunner HD1 ma 2,5” ekran, co oczywiście, jest jeszcze wygodniejsze. Nawiasem mówiąc, większe wyświetlacze są bardziej typowe dla modeli ze składanymi ekranami.
Prestigio Roadrunner HD1 |
fot. Prestigio |
Na marginesie, wielkość jest również ważna. Kierowca musi pamiętać, że większe rejestratory pogarszają pole widzenia. Obecnie wielu kierowców posiada nawigację GPS, które również zajmują trochę miejsca w samochodzie. Wnioski prowadzą do tego że kompaktowy rejestrator jest dużo bardziej wygodny i znacznie bezpieczniejszy niż duży. Dobrze skonstruowany rejestrator powinien mieć również łatwy dostęp do przycisków funkcyjnych („start” i „stop” procesu nagrywania, „zapis nagrania”, „usunięcie fragmentu”, etc.). Prowadzenie samochodu jest dość niebezpieczne, więc konieczność klikania przez niekończące się opcje menu jest po prostu niedopuszczalna.
Jakość nagrywania
Jakość obrazu ma bezpośredni wpływ na to, czy kierowca może udowodnić swoją niewinność – innymi słowy jest to najważniejsza funkcja rejestratorów. Dlatego, przed zakupem konkretnego modelu, powinniśmy obejrzeć przykładowe filmy na dużym ekranie (telewizor, monitor PC). Jakość nagrania powinna umożliwić zobaczenie tablic rejestracyjnych, znaków drogowych, oznaczeń pasa ruchu, jak również twarzy ludzi. Pół roku temu najczęściej obsługiwaną rozdzielczością był format VGA, obecnie są dwa główne standardy: HD720p (1280×720 pikseli) i Full HD1080p (1920×1080 pikseli). Oczywiście, im wyższa jakość, tym lepiej, ale w większości modeli, ze względów praktycznych HD720p zupełnie wystarcza – jest to standardowa rozdzielczość obsługiwana przez Prestigio Roadrunner HD1 i 300. Prestigio Roadrunner 500 obsługuje Full HD. Dla dobra wymiaru sprawiedliwości należy wspomnieć, że wyższa rozdzielczości pozwala zobaczyć więcej szczegółów, liczb, twarzy, itp. Należy również podkreślić, że rejestratory samochodowe obsługujące Full HD są zwykle droższe niż modele z HD.
Prestigio Roadrunner HD1 |
fot. Prestigio
|
Ważna uwaga: niektórzy producenci stosują marketingowe sztuczki używając mechanizmu interpolacji. Zakłada on, że wideo zapisane w niskiej rozdzielczości (np. VGA) za pomocą specjalnych, cyfrowych algorytmów zostaje powiększone, co rzutuje na jego jakość. Naturalnie, oryginalna jakość HD jest znacznie lepsza od obrazu nagranego z interpolacją. Nawiasem mówiąc, niektórzy producenci wykorzystujący metody interpolacji nanosili na swoje produkty sygnatury „HD” lub „Full HD”, aby wprowadzić klientów w błąd. Prestigio nie używa mechanizmu interpolacji w swoich rejestratorach samochodowych oferując prawdziwe HD i obsługę FullHD.
Kąt
Szerszy kąt aparatu pozwala kontrolować większą część drogi. Optymalnym standardem jest przekątna 120 stopni (jak w Prestigio Roadrunner HD1, 300 i 500). Oznacza to, że zapisane wideo będzie zawierać obraz zarówno z drogi jak i pobocza, oczywiście bez zniekształceń. Na rynku oferowane są również 160-stopniowe modele z jeszcze lepszym widokiem na pobocze, jednak obraz jest nieco zniekształcony i wygląda nienaturalnie.
Przechowywanie nagranego materiału
Z reguły, rejestratory samochodowe nie mają wbudowanej pamięci, aczkolwiek są nieliczne wyjątki. Na przykład Prestigio Roadrunner 300 ma 64 MB pamięci wewnętrznej, która umożliwia testowanie urządzenia przed zakupem bez wkładania karty flash. Prestigio Roadrunner 300, 500 i Prestigio Roadrunner HD1 posiadają sloty na karty microSD / microSDHC do 32GB, co jest aktualnym standardem dla nowoczesnych rejestratorów samochodowych.
W przypadku cyklicznego zapisu, po zapełnieniu karty pamięci flash, nowy film jest nagrywany w miejsce starego – użytkownik musi usuwać czegokolwiek. Prawie wszystkie rejestratory samochodowe, w tym modele Prestigio, dzielą zapis zdarzeń drogowych na fragmenty. Nagrany film wideo jest podzielony na kilkuminutowe pliki, każdy z datą i godziną dodania. W niektórych przypadkach podane dane mogą być widoczne na wideo, tak jak w modelu Prestigio Roadrunner 500.
Prestigio Roadrunner 500 |
fot. Prestigio
|
Ważna uwaga: rejestratory z dolnej półki cenowej nie będą nagrywać wideo podczas zapisywania wcześniejszego pliku, przez co mogą powstać luki od 1 do 5 sekund między plikami. Przy prędkości 60 km / h podczas 5 sekund samochód może pokonać dystans około 80 metrów, a dystans ten może być pełny niespodziewanych wydarzeń. Dlatego, jeśli ktoś potrzebuje „niezawodnego świadka podróży” lepiej wybrać rejestrator samochodowy, który zapisuje filmy bez luk, wykorzystując tzw. zakładkę, która identyczny fragment – około 1 sekundy – dodaje na końcu jednego pliku i na początku drugiego. Funkcja nakładających się nagrań jest wykorzystywana przez wszystkie trzy rejestratory Prestigo.
Bateria
Wbudowany akumulator jest bardzo ważny, gdyż pozwala na autonomiczne działanie bez używania ładowarki samochodowej. To może być bardzo przydatne, jeśli trzeba zarejestrować uszkodzenia lub położenie samochodów po wypadku drogowym. Wbudowany akumulator jest również potrzebny w przypadku wystąpienia usterki lub awarii zasilania po wypadku. Czas pracy na baterii zależy od pojemności akumulatora. W tanich urządzeniach może bateria starcza na około godzinę, podczas gdy droższe urządzenia mogą pracować przez 2-3 godziny na jednym cyklu akumulatora. Prestigio Roadrunner 500, 300 i HD1 oferują 2,5 godziny pracy urządzenia na baterii. Uwaga: bateria może być wbudowana i wyjmowana, jak na przykład w Prestigio Roadrunner 500, który jest wyposażony w baterię kompatybilną z akumulatorami firmy Nokia (można kupić baterię zapasową).
Prestigio Roadrunner 300 |
fot. Prestigio |
Zdjęcia
Bateria jest również potrzebna do korzystania z rejestratora samochodowego jako przenośnego aparatu. Dlaczego nie? Wszakże urządzenia te mogą robić zdjęcia nie gorsze niż w wielu nowoczesnych telefonach komórkowych. Prestigio Roadrunner 300 oferuje zdjęcia robione matrycą 1,3 MPx, Prestigio Roadrunner HD1 – do 1 MPx, a model Roadrunner 500 – do 12MPx.
G-Sensor i czujnik ruchu
Niektórzy użytkownicy mylą te pojęcia: G-Sensor reaguje na gwałtowne zmiany prędkości i zapisuje pliki chronione w razie uderzenia. Jest to przydatna funkcja, ale zły stan dróg może powodować utworzenie licznych plików, które później muszą zostać usunięte ręcznie. Detektor ruchu jest używany na parkingu, gdy reaguje na dźwięk bądź ruch i robi serię zdjęć. Wszystkie trzy rejestratory Prestigio są wyposażone w czujnik ruchu i nie posiadają G-Sensor’ów.
Podświetlenie diodą IR i dioda LED
Sporny jest fakt niezbędności podświetlenia diodą IR podczas nagrywania w trybie nocnym. Nawet maksymalna ilość ośmiu diod, nie jest w stanie podświetlić całej drogi przed pojazdem. Co więcej światło może odbijać się refleksami i mieć negatywny wpływ na jakość nagrania. W zasadzie podświetlanie nagrywanych manewrów ma rację bytu jedynie na parkingu.
Jedynym modelem rejestratora Prestigio, który posiada funkcję podświetlenia jest model HD1. Za to model Roadrunner 500 ma wbudowaną klasyczną diodę LED służącą do podświetlenia obiektów znajdujących się na zewnątrz auta. Nie jest ona wystarczająco silna, aby oświetlić dostatecznie wszystkie zjawiska na drodze, ale wystarczająca, aby na przykład doświetlić twarz policjanta czy przechodnia.
GPS
To popularna, lecz niezbyt przydatna funkcja. Odbiornik GPS zapisuje prędkość pojazdu i obraną trasę zapisując dane w pliku wideo (niektóre modele rejestratorów do prawidłowego działania tej funkcji wymagają zainstalowania dodatkowej aplikacji).
Który model wybrać?
Jak widzicie nie wszystkie funkcje wideo rejestratorów są nieodzowne. Niektórzy producenci reklamują swoje urządzenia jako produkty posiadające na przykład diodę doświetlającą drogę podczas jazdy w nocy lub „oszukane” Full HD. Wszystkie rejestratory Prestigio posiadają pełne parametry konfiguracyjne dla każdej z poszczególnych funkcjonalności.
|
Prestigio Roadrunner HD1 |
Prestigio Roadrunner 300 |
Prestigio Roadrunner 500 |
Rodzaj urządznia |
Składany ekran z metalowym zawiasem |
Jednorodne urządzenie |
Jednorodne urządzenie |
Przyciski funkcyjne |
Tak |
Tak |
Tak |
Wyświetlacz |
2,5’’ |
2‘’ |
2’’ |
Rozdzielczość |
HD720p |
HD720p |
FullHD1080p |
Kąt widzenia |
120 stopni |
120 stopni |
120 stopni |
Pamięć |
Karta microSD + 64 MB wbudowanej pamięci |
Karta microSD |
Karta microSD |
Praca na baterii |
Do 2,5 godziny |
Do 2,5 godziny |
Do 2,5 godziny (kompatybilność z bateriami Nokii) |
Zdjęcia |
Do 1 MPx |
Do 1,3 MPx |
Do 5 MPx Do 12 MPx (z interpolacją) |
Detektor ruchu |
+ |
+ |
+ |
G-Sensor |
– |
– |
– |
IR-light |
+ |
– |
– |
Dioda LED |
– |
– |
+ |
GPS |
– |
– |
– |
Interfejs / łączność |
AV |
AV HDMI |
AV HDMI |
Etui |
– |
– |
+ |
Cena |
220 zł |
249 zł |
299 zł |
Artykuł sponsorowany
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: