Top 6 błędów jakie popełniają kierowcy z automatyczną skrzynią biegów. To proste sposoby na popsucie przekładni
Automatyczna skrzynia biegów jest bez wątpienia bardzo wygodnym rozwiązaniem i do tego wydaje się „idiotoodporna”. Sama zmienia przełożenia, nie ma obaw o sprzęgło – wrzucamy D i jedziemy. Wbrew pozorom jest jednak wiele sposobów na to, żeby popsuć skrzynię automatyczną niewłaściwym traktowaniem.
Przełączanie skrzyni na P lub N podczas stania na światłach lub w korku
Automatyczna skrzynia biegów jest bardzo wygodna, szczególnie podczas jazdy w korku. Nie trzeba wachlować lewarkiem, ani wciskać co chwilę sprzęgła, tylko trzymać nogą na hamulcu, czasami zdejmując ją, aby samochód potoczył się do przodu. Dla niektórych kierowców to nadal zbyt duży wysiłek.
Przełączają skrzynię wtedy w tryb P (parkingowy) lub N (neutralny). To poważny błąd, ponieważ pierwszy służy wyłącznie do postoju samochodu, a z drugiego korzysta się tylko w awaryjnych sytuacjach. Automatyczna przekładania przystosowana jest do postoju w czasie jazdy na trybie D i na nim powinniśmy ją pozostawić. Ciągłe przełączanie się między trybami przyspiesza jej zużycie.
Wybieranie w skrzyni trybu N podczas jazdy
Nadal można spotkać kierowców starej daty, którzy rozpędzają auto, aby następnie wrzucić luz i „jechać za darmo”. Głusi na argumenty, że w nowszych samochodach silnik nic nie spala, kiedy poruszamy się hamując silnikiem. Co gorsza podczas jazdy na N skrzynia ma gorsze smarowanie, a przełączanie się ponownie na D nadwyręża jej podzespoły.
Do tego dodajmy jeszcze kwestie bezpieczeństwa. Samochód jadący na luzie porusza się z pewną bezwładnością i nie pozwala kierowcy na szybkie przyspieszenie w razie potrzeby.
Przełączanie trybów skrzyni automatycznej przed całkowitym zatrzymaniem
Szybko manewrując na parkingu, możemy być skuszeni, żeby błyskawicznie przeskakiwać wybierakiem skrzyni biegów między D oraz R. Przekładania prawdopodobnie pozwoli na to i nie będzie wymagała całkowitego zatrzymania pojazdu, przed zmianą kierunku jazdy, ale jest to dla niej bardzo niekorzystne. Na spore nadwyrężenia narazimy automat także wybierając tryb P, zanim całkowicie zatrzymamy samochód.
Klimatyzacja na postoju – korzystasz z niej? Grozi teraz za to spory mandat.
Szybka jazda zaraz po uruchomieniu pojazdu
Zasadą uniwersalną dla każdego samochodu jest to, że przez pierwsze kilometry powinniśmy jechać spokojnie, pozwalając rozgrzać się płynom i zapewnić odpowiednie paramenty. Dotyczy to między innymi automatycznej skrzyni biegów, w której olej musi osiągnąć temperaturę roboczą, aby zapewniał odpowiednie smarowanie. Zapominanie o tym, prędzej czy późnij może zakończyć się uszkodzeniem skrzyni.
Zapominanie o wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie dla każdego jest czymś oczywistym, ponieważ wielu producentów nic nie mówi na temat podobnej konieczności. Olej jest jednak częścią eksploatacyjną i wymaga okresowej wymiany. Zanim się jednak na nią zdecydujemy, lepiej poradzić się specjalisty. W przypadku starszych samochodów, w których nigdy taka wymiana nie była robiona, można doprowadzić do uwolnienia zanieczyszczeń i opiłków, które uszkodzą skrzynię. Aby tego uniknąć warto rozważyć tak zwaną dynamiczną wymianę oleju.
Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów
Pojazd z automatyczną skrzynią biegów teoretycznie można holować, przełączając przekładnię w tryb N. Łatwo w ten sposób doprowadzić jednak do jej uszkodzenia. Przed decyzją o holowaniu nawet na bardzo krótkim dystansie, lepiej sprawdzić co na ten temat mówi instrukcja obsługi naszego auta. Zaś najlepiej jest wezwać lawetę, niż później narobić sobie jeszcze większych kłopotów.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: