Import używanych 2022 – tak źle nie było od ponad dekady! Skąd sprowadzamy auta i ile mają lat?
Import aut z drugiej ręki dawno nie był w tak kiepskiej kondycji. Tak starych aut nie sprowadzaliśmy nigdy! Jaki wygląda więc import używanych 2022 roku?
Spis treści
- Import używanych 2022 – wiek pojazdów
- Skąd sprowadzamy auta? Olbrzymi spadek z rynku niemieckiego
- Import używanych 2022 – jakie modele są najpopularniejsze w 2022 roku?
Ze statystyk wynika, że import używanych 2022 spadł drastycznie.
W październiku 2022 w Polsce zarejestrowano tylko 62 724 egzemplarze aut używanych sprowadzonych do naszego kraju – osobowych i dostawczych. Słowo „tylko” jest o tyle uzasadnione, że wg danych IBRM Samar, to najniższy wynik, jeżeli chodzi o import używanych pojazdów od… 2011 roku. Jest jeszcze jeden niechlubny rekord. Tak starych aut nie sprowadzaliśmy nigdy wcześniej.
Import używanych 2022 – wiek pojazdów
Spadek liczby rejestracji importowanych pojazdów wyniósł 21 proc. rok do roku. Zdecydowana większość sprowadzonych w październiku aut to samochody osobowe. Było ich 57 678 sztuk. Auta użytkowe w październikowej puli importerów ledwo przekroczyły 5 tys. egzemplarzy (5046 szt.). To najniższy wynik, od kiedy Polska przystąpiła do UE. Taki rezultat pokazuje coraz gorszą kondycję małych biznesów w Polsce – podstawowych użytkowników niedużych aut użytkowych.
Import używanych aut spada, rośnie za to wiek sprowadzanych samochodów. W październiku średni wiek przekroczył 12,92 roku, a od początku 2022 roku jest to już ponad 13 lat (13,01). W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek sprowadzanych pojazdów sięga aż 14 lat! (13,93). Pamiętajmy, że mowa o średnim wieku sprowadzonych aut, wiele z nich jest znacznie starszych.
Najmłodsze są importowane samochody z napędem wyłącznie elektrycznym. W przypadku tej grupy średni wiek pojazdu to 5,75 roku, jednak udział importu elektryków w ogólnej puli importu w 2022 roku jest znikomy: zaledwie 0,4 proc. ogólnej puli importowanych aut.
Skąd sprowadzamy auta? Olbrzymi spadek z rynku niemieckiego
W całym 2022 roku wciąż najpopularniejszym kierunkiem, z którego sprowadzane są do Polski auta, są Niemcy, ale liczba importowanych z tego kierunku pojazdów spadła rok do roku aż o 26 proc. Największy wzrost odnotował import używanych samochodów z Norwegii.
- 1. Niemcy – 345 491 szt. (-26,0%)
- 2. Francja – 84 357 szt. (+2,3%)
- 3. Belgia – 43 780 szt. (-15,9%)
- 4. Holandia – 34 965 szt. (0,2%)
- 5. Stany Zjednoczone – 31 888 szt. (+6,9%)
- 6. Włochy – 19 476 szt. (-25,8%)
- 7. Austria – 18 702 szt. (-9,6%)
- 8. Szwajcaria -17 256 szt. (-17,3%)
- 9. Szwecja – 16 244 szt. (+10,2%)
- 10. Dania – 15 608 szt. (-0,3%)
- 11. Kanada – 4 327 szt. (-7,3%)
- 12. Norwegia – 4 176 szt. (+92,4%)
- 13. Wielka Brytania – 3 748 szt. (-49,9%)
- 14. Czechy – 3 160 szt. (-4,2%)
- 15. Luksemburg- 2 573 szt. (-18,1%)
- 16. Finlandia – 2 363 szt. (+21,6%)
- 17. Hiszpania – 2 158 szt. (-3,4%)
- 18. Japonia – 1 276 szt. (+17,6%)
- 19. Litwa – 926 szt. (+18,6%)
- 20. Słowacja – 685 szt. (+4,9%)
Import używanych 2022 – jakie modele są najpopularniejsze w 2022 roku?
Przez ostatnie lata najpopularniejszym importowanym do Polski modelem samochodu używanego był Audi A4. Gdy spojrzymy na import używanych aut w październiku, to Audi zostało zdetronizowane przez Opla Astrę. Poniżej lista 10 najpopularniejszych modeli importowanych do Polski aut w 2022 roku:
- 1. Opel Astra (18 199 szt.)
- 2. Audi A4 (18 037 szt.)
- 3. VW Golf (17 506 szt.)
- 4. BMW serii 3 (13 450 szt.)
- 5. Audi A3 (12 048 szt.)
- 6. Opel Corsa (11 268 szt.)
- 7. Ford Focus (11 168 szt.)
- 8. Ford Fiesta (9 899 szt.)
- 9. VW Polo (9 438 szt.)
- 10. VW Passat (9 400 szt.)
Taka ciekawostka: na powyższej liście nie ma ani jednego SUV-a, choć to właśnie ta forma nadwozia jest najpopularniejsza w Europie.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: