Czy opony całoroczne są legalne? Decyduje o tym ważny symbol. Gdzie musisz mieć zimowe lub odpowiednie całoroczne ogumienie?
Opony zimowe w wielu miejscach są obowiązkowe, czy wystarczą opony całoroczne, tak, ale pod pewnym warunkiem.
Mamy już listopad, a to oznacza, że w wielu krajach Europy kierowcy muszą już założyć na koła swoich aut zimówki, albo opony całoroczne. Jednak warto pamiętać, że nie każda opona całoroczna będzie legalna w tych krajach, w których odgórnie narzuca się obowiązek jazdy na oponach zimowych.
W Polsce nie ma narzuconego przez ustawodawcę obowiązku jazdy zimą na oponach zimowych, mamy jedynie przepis (Art. 66.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym), który mówi:
Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
Taki zapis pozostawia szerokie pole interpretacji, nie ma jednak wątpliwości, że jeżeli w zimowych warunkach spowodujemy kolizję, fakt, że nasze auto miało założone opony letnie na pewno nie będzie okolicznością łagodzącą.
Gdzie opony zimowe są obowiązkowe?
Choć w Polsce formalnie nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, to w wielu państwach UE są przepisy wymagające używania opon zimowych lub całorocznych, które są zgodne z oponami zimowymi. Stosuje się różne podejście. Poniżej wymieniamy jakie zasady obowiązują w innych krajach UE alfabetycznie wg kraju:
- Austria — popularny kierunek wśród tych, którzy lubią jeździć na nartach, opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia, ale zależy to od warunków pogodowych. Jadącym w góry zaleca się posiadanie łańcuchów śniegowych. Austriacy potrafią trzepnąć po kieszeni, mandat za ogumienie niedostosowane do rzeczywistych warunków na drodze to nawet 5 000 euro.
- Bułgaria — obowiązku zimówek nie ma, natomiast ogumienie zimowe jest zalecane od 15 listopada do 1 marca.
- Chorwacja — obowiązek korzystania z opon zimowych dotyczy tylko wybranych tras, odpowiednio oznakowanych.
- Czechy — obowiązek korzystania z opon zimowych od 1 listopada do 31 marca w warunkach zimowych (śnieg, lód, błoto pośniegowe, temperatura poniżej 4°C).
- Estonia — obowiązek korzystania z opon zimowych od 1 grudnia do 1 marca, niezależnie od faktycznej pogody w tym okresie.
- Finlandia — opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca.
- Francja — ogólnokrajowego nakazu używania opon zimowych niby nie ma, ale poszczególne administracje regionalne mogą wydać nakaz montażu wyposażenia zimowego (opon zimowych lub łańcuchów śniegowych) w okresie od 1 listopada do 31 marca. W rzeczywistości w sezonie zimowym na pewno trzeba liczyć się z obowiązkiem założenia opon zimowych lub odpowiednich opon całorocznych w wielu rejonach Francji. Nie warto ignorować francuskich przepisów w tym zakresie, gdyż nie dość, że grozi nam wysoki mandat 375 euro, to jeszcze auto na letnich oponach może być odpłatnie odholowane na parking.
- Litwa — decyduje kalendarz, a nie rzeczywiste warunki na drodze; opony zimowe są obowiązkowe od 10 listopada do 31 marca.
- Łotwa — również decyduje kalendarz; dla aut o dmc do 3,5 tony, zimowe ogumienie jest obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca.
- Niemcy — decyduje pogoda, a nie kalendarz; opony zimowe są obowiązkowe w warunkach zimowych. Niemieccy policjanci zwracają na to uwagę, jeżeli wybieramy się w tym kierunku w najbliższym czasie, warto założyć opony zimowe lub zgodne z nimi opony całoroczne.
- Norwegia — obowiązku jazdy na oponach zimowych formalnie nie ma, ale w warunkach zimowych auta z oponami letnimi muszą być wyposażone w łańcuchy
- Szwajcaria — kraj otoczony górami, a mimo to formalnie opony zimowe są tylko zalecane od 1 listopada do 30 kwietnia. Traktujmy jednak zalecenie jak obowiązek, kolizja w Szwajcarii autem, którego ogumienie nie jest dostosowane do faktycznych warunków na drodze, może oznaczać, że towarzystwa ubezpieczeniowe odmówią wypłaty odszkodowania, a nawet pozwą kierowcę za zaniedbanie.
- Szwecja — opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 31 marca.
- Węgry — przepisy podobne do tych w Polsce; obowiązku nakładania opon zimowych nie ma.
- Włochy — choć ogólnokrajowego obowiązku zakładania zimowych opon nie ma, to w wielu rejonach opony zimowe (i zgodne z nimi opony całoroczne) są obowiązkowe od 15 listopada do 15 kwietnia i to niezależnie od pogody! W niektórych obszarach ten obowiązek jest rozciągnięty jeszcze bardziej w czasie i zimówki obowiązują od 15 października do 15 kwietnia. Nakaz używania łańcuchów śniegowych jest wprowadzony na wybranych drogach stosownymi znakami.
Opony całoroczne to tak naprawdę opony zimowe — decyduje o tym jeden szczegół
Coraz więcej kierowców decyduje się na montaż we własnym samochodzie opon całorocznych, zwanych też wielosezonowymi. Jednak aby opona całoroczna była uznawana za zgodną z oponą zimową w krajach, gdzie zimowe ogumienie jest obowiązkowe, musi być odpowiednio oznaczona. Ważny jest tzw. symbol 3PMSF, czyli charakterystyczny symbol śnieżynki na tle trzech górskich szczytów. Jeżeli opona całoroczna jest na rancie oznaczona takim symbolem, oznacza to, że w sensie prawnym jest ona traktowana jak opona zimowa. Ważne: starsze oznaczenie M+S (Mud+Snow) stosowane przez niektórych producentów, nie jest już wystarczające! Tylko symbol 3PMSF daje nam gwarancję, że podróżując po Europie z oponami całorocznymi zimą, nie zostaniemy ukarani za stosowanie niewłaściwego ogumienia.
Najnowsze
-
Odświeżone Porsche 911 Carrera T zostało zaprezentowane. Ma być jeszcze lepsze niż jego poprzednik
Po niedawnym zaprezentowaniu odświeżonego modelu 911 GT3, Porsche postanowiło podzielić się kolejnym zmodernizowanym wariantem swojego najpopularniejszego samochodu. Porsche 911 Carrera T na nowy rok modelowy po raz pierwszy debiutuje również w wersji cabrio. -
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
-
Ford Bronco w edycji specjalnej pojawi się w 2025 roku
-
Rolls Royce świętuje 60 urodziny filmu ,,Goldfinger” specjalnym modelem
-
Toyota Aygo X w specjalnej edycji JBL
Zostaw komentarz: