Audi A4 B8 (2007-2015) – opis modelu, silniki, dane, częste usterki. Czego się wystrzegać przy kupnie?
Audi A4 B8 to jeden z najbardziej popularnych modeli z drugiej ręki, który sprowadzają Polacy z zagranicy. Przyglądamy się fenomenowi tego auta i przestrzegamy przed jego wadami.
Spis treści
Audi A4 od wielu lat plasuje się w ścisłej czołówce najczęściej sprowadzanych aut używanych. W ubiegłym roku zajmowało nawet pierwsze miejsce. W swoim segmencie oraz grupie wiekowej to jedna z droższych propozycji w zakupie, jednak kusi solidnym wykonaniem i doskonałym zaopatrzeniem w części zamienne. Oto najważniejsze informacje na temat tego modelu oraz unikalne dane statystyczne przygotowane w oparciu o raporty carVertical.
Audi A4 B8 – opis modelu
Audi A4 B8 to samochód przednionapędowy. Droższe wersje są wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro, który należy do najlepszych tego typu rozwiązań na rynku. Nie tylko doskonale sprawdza się podczas jazdy, ale także nie generuje większych kosztów. Unikalną cechą modelu jest wzdłużne ułożenie układu napędowego. Większość samochodów, które są przednionapędowe, ma silnik umieszczony poprzecznie.
Samochód był produkowany jako sedan i kombi (Avant). Dostępna jest także podwyższona i uterenowiona wersja kombi, czyli A4 Allroad. Na bazie A4 B8 powstały jeszcze coupe i liftback, ale są one już oznaczone inaczej – A5, A5 Sportback.
Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego A4 B8 to ścisła rynkowa czołówka, ale i tak auto nie jest idealne. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na stan przednich błotników i dokładnie obejrzeć tylną klapę. Właśnie tam mogą się już pojawiać pierwsze oznaki korozji.
Jeśli kupujesz wersję lepiej wyposażoną, zwróć szczególną uwagę na działanie takich elementów jak oświetlenie ksenonowe/LED, aktywny tempomat, czujniki parkowania, czujniki zmierzchu i deszczu. W autach odbudowanych po wypadku te elementy mogą być nadal uszkodzone, a ich naprawa/wymiana okazuje się naprawdę droga – Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef komunikacji w carVertical
Audi A4 – silniki
Najczęściej sprowadzaną wersją silnikową jest dwulitrowy diesel. Występuje w wielu wersjach mocy, ale wszystkie są już na szczęście zasilane układem common rail. To znacznie lepsze jednostki niż starsze 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Mimo bardzo dobrych opinii warto sprawdzić stan układu wtryskowego (w filtrze paliwa szukamy opiłków ze zużywającej się pompy wysokiego ciśnienia) oraz profilaktycznie wymienić rozrząd i skontrolować napęd pompy oleju. Inny, popularny silnik to oczywiście bardzo mocny turbodieslel 3.0 TDI V6. Na ogół nikt nie sprzedaje takiego auta zbyt tanio. Jeśli w ogłoszeniach pojawia się jakaś okazja, może mieć zużyty łańcuchowy rozrząd.
Koszt wymiany to zwykle ponad 6 tys. zł, więc może być pretekstem do sprzedaży samochodu i trzeba na to uważać. Obok 3.0 TDI V6 pojawiają się także wersje 2.7 TDI V6. To bardzo podoba konstrukcja, tyle że ma nieco słabsze osiągi. Wszystkie silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa. Z jednej strony świadczy to o nowoczesności i wpływa pozytywnie na obniżenie zużycia paliwa, z drugiej – drastycznie zmniejsza opłacalność ewentualnej przeróbki na zasilanie LPG. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że odmiany 4-cylindrowe aż do 2012 roku miały problem z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. Po tej dacie jest znacznie lepiej. Niezłą opinią cieszą się silniki V6 3.0 TFSI oraz 3.2 FSI, ale to oferta niszowa.
Audi A4 B8 – ważne zalecenia
Opisywana generacja B8, podobnie jak wszystkie inne generacje A4 są wyposażone w wielowahaczowe zawieszenie ze stopów lekkich. Zapewnia ono doskonałą trakcję i do minimum redukuje wpływ układu napędowego na kierownicę. Niestety – jeśli się zużyje jest kosztowne w naprawie. Chodzi zwłaszcza o zawieszenie przednie. Koszt kompletu dobrej jakości części zamiennych to ok. 3000 zł.
Audi A4 B8 – w statystykach
W według szacunków carVertical wśród wszystkich Audi A4 ujętych w bazie średnia wartość „cofnięcia licznika” dla tego modelu to 42 476 km, a udział aut powypadkowych wynosi 50%
Marka/model | Procent aut z cofniętym licznikiem | Średnia wartość cofnięcia licznika | Procent aut powypadkowych |
Audi A4 | 10 % | 42 476 | 50% |
Oto typowe przebiegi Audi A4 w bazie carVertical. Podajemy maksymalne wartości dla poszczególnych roczników oraz wartości średnie. Jak widać nie ma bezpośredniego związku przebiegu z rocznikiem. Bardzo duże przebiegi są równie prawdopodobne w młodszych, jak też w starszych autach.
Rocznik | Przebieg maksymalny (w km) | Przebieg średni (w km) |
1995 | 420 125 | 187 430 |
1996 | 377 547 | 202 519 |
1997 | 386 492 | 186 248 |
1998 | 380 143 | 216 290 |
1999 | 421 088 | 211 155 |
2000 | 446 592 | 214 155 |
2001 | 721 233 | 186 368 |
2002 | 766 796 | 205 250 |
2003 | 609 964 | 207 469 |
2004 | 545 681 | 205 827 |
2005 | 493 556 | 202 158 |
2006 | 706 291 | 190 722 |
2007 | 653 627 | 196 161 |
2008 | 782 874 | 190 193 |
2009 | 657 376 | 206 546 |
2010 | 724 250 | 194 953 |
2011 | 770 000 | 191 468 |
2012 | 520 157 | 188 299 |
2013 | 614 041 | 179 282 |
2014 | 363 406 | 161 023 |
2015 | 671 420 | 148 671 |
2016 | 303 999 | 129 248 |
2017 | 600 797 | 126 634 |
2018 | 735 525 | 99 345 |
2019 | 474 492 | 51 231 |
2020 | 137 483 | 34 182 |
2021 | 26 306 | 9 675 |
Zobacz też nasz materiał o Volkswagenie Passacie B5 tutaj.
Najnowsze
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Mercedes-AMG zdradził swoje plany na przyszłość. Już niedługo wyjątkowy samochód ma wprowadzić markę w segment, w którym samodzielnie jeszcze nie działała. -
Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
-
Dynamika połączona z elegancją. Nowa Škoda Superb w wariancie Sportline już w polskim cenniku
-
Audi F1 ogłasza kolejnego kierowcę. To utalentowany Brazylijczyk
-
Mazda pokazuje przyszłość marki – Iconic SP
Zostaw komentarz: