Ponad 100 wypadków dziennie
Podczas wakacji w 6887 wypadkach zginęły 643 osoby, czyli 10 osób dziennie. Rannych zostało kilkanaście razy więcej, bo 8813. Wrzesień na drogach jest – jak pokazują ubiegłoroczne statystyki – jeszcze bardziej niebezpieczny niż miesiące letnie.
W ubiegłym roku we wrześniu wydarzyło się więcej wypadków niż w lipcu i sierpniu. Użytkownikami drogi są nie tylko inni kierujący, ale także piesi. Rozpoczął się rok szkolny, więc więcej dzieci będzie pojawiać się na ulicach. Po powrotach z wakacji w miastach zwiększa się natężenie ruchu, co potęguje korki. Jadąc w korku, zachowujmy wzmożoną ostrożność i stosujmy się do zasady ograniczonego zaufania. Odstęp od poprzedzającego pojazdu nie powinien być mniejszy niż 1,5 m, jednocześnie też nie zostawiajmy zbyt dużej przerwy, żeby nie generować jeszcze większych przestojów. Nie wyprzedzajmy pasem pobocza z prawej strony i nie utrudniajmy powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony. Jeżeli postój jest dłuższy, możemy wyłączyć silnik, ale jeśli przesuwamy się do przodu w miarę systematycznie, nawet jeśli tylko o kilka metrów, to ciągłe gaszenie i odpalanie silnika jest niewskazane.
Jesienią warunki jazdy się pogarszają |
fot. Renault
|
We wrześniu pojawiają się już pierwsze symptomy jesieni i następuje pogorszenie warunków jazdy: zmniejsza się liczba godzin, w czasie których jest widno, pojawia się mgła i częste opady deszczu. Wyjątkowo niebezpieczne jest w tym czasie również słońce, które może oślepić kierowców, świecąc nisko nad horyzontem. W warunkach pogorszenia widoczności kierowcy powinni zachować wyjątkową ostrożność, zbliżając się do przejść dla pieszych. Również piesi powinni zadbać o to, by być widoczni dla kierowców. Dzień jest coraz krótszy i coraz szybciej będzie robiło się ciemno, więc dobrze jest zaopatrzyć dzieci i siebie w elementy odblaskowe.
Pogarsza się widoczność, wcześniej zapada zmrok |
fot. Renault
|
O tej porze roku coraz częściej pojawia się mgła – jedno z najniebezpieczniejszych zjawisk atmosferycznych dla uczestników ruchu drogowego, wpływające na ograniczenie widoczności. Podczas mgły należy włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie. Należy ograniczyć do minimum manewry zmiany pasa ruchu oraz wyprzedzania, a poza obszarem zabudowanym dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania. Kiedy widoczność spadnie poniżej 50 metrów, można włączyć tylne światła przeciwmgłowe, jednak nie wolno zapominać o ich wyłączeniu w chwili poprawy widoczności, ponieważ możemy oślepić kierowcę jadącego za nami.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: