Czy można przebywać w przyczepie kempingowej podczas jazdy?
Polacy chętnie decydują się na wakacje na kempingach, a popularność takiej formy wypoczynku wyraźnie wzrosła od wybuchu pandemii. Wśród pytań nowicjuszy w tej kwestii, często pojawia się pytanie, czy można przebywać podczas jazdy w przyczepie kempingowej.
Przebywanie w przyczepie kempingowej podczas jazdy – czy jest zabronione
Dłuższa podróż samochodem, szczególnie z kompletem pasażerów, potrafi być męcząca. O ile wygodniej i przyjemniej podróżowałoby się w przyczepie kempingowej, prawda? Można usiąść wygodnie przy stole, zjeść coś i napić się. A jak przyjemnie byłoby się zdrzemnąć, aby odespać konieczność wczesnego wstawania, prawda?
Pomysł podróżowania w przyczepie kempingowej w czasie jazdy, może wydawać się bardzo kuszący, ale z oczywistych powodów jest zakazany. Osoby jadące w niej nie mają do dyspozycji nawet pasów bezpieczeństwa, więc nawet mocniejsze hamowanie, mogłoby być dla nich niebezpieczne. Nie wspominając już o kolizji czy wypadku.
Pamiętajmy również, że sama konstrukcja przyczepy kempingowej w żaden sposób nie jest przystosowana do ochrony osób siedzących w środku. Jej konstrukcja to zwykle drewniana rama, pokryta panelami z tworzywa sztucznego. Priorytetem jest tu niska masa własna, a nie wytrzymałość w razie zderzenia. Dlatego przebywanie w przyczepie kempingowej podczas jazdy może okazać się śmiertelnie niebezpieczne.
Co można przewozić w przyczepie kempingowej?
Powyższe zastrzeżenia nie oznaczają, że w przyczepie kempingowej nie można niczego przewozić. Bez przeszkód możemy umieścić w niej swoje bagaże czy rowery, zyskując więcej swobody w aucie i eliminując konieczność korzystania z bagażników rowerowych.
Jednak i tu musimy zwrócić uwagę na kilka spraw. Wyposażenie przyczep kempingowych jest przystosowane do tego, by dobrze znosić podróż. Nic się nam w nich nie przesunie, ani drzwiczki szafek nie będą się obijały na zakrętach. Jeśli jednak coś powkładamy do tych szafek jeszcze przed ruszeniem, nie można mieć już takiej pewności.
Dlatego przewożąc bagaże w przyczepie kempingowej, trzeba podejść do tego rozsądnie. Najlepiej spakować się jak na zwykły wyjazd, walizki odpowiednio zabezpieczyć przed przemieszczeniem się i dopiero na kempingu rozpakować wszystko na swoje miejsce. Ważne jest też, żeby nie umieszczać dużych ilości bagażu tylko z przodu lub tylko z tyłu przyczepy. Szczególnie zaburzenie rozkładu masy z akcentem na tył może okazać się niebezpieczne, ponieważ przyczepa odchylając się do tyłu, będzie próbowała podnieść hak do góry. W teorii grozi to wypięciem przyczepy oraz odciąża tylną oś samochodu, co może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji.
Z rozwagą należy podejść także do przewożenia rowerów w przyczepie. Jeśli przemieszczą się w czasie jazdy, mogą się uszkodzić, a także uszkodzić elementy wyposażenia przyczepy.
O czym jeszcze pamiętać przed wyruszeniem w podróż z przyczepą kempingową?
Przyczepy kempingowe używane są sezonowo, więc konieczne jest sprawdzenie podstawowych ich elementów, przed wyruszeniem w drogę. Powinniśmy więc skontrolować działanie oświetlenia, sprawdzić ciśnienie w oponach oraz ich stan, a także ogólny stan przyczepy. Warto też zweryfikować czy działa jej wyposażenie wewnętrzne, aby już na kempingu nie mieć niemiłej niespodzianki.
Podczas jazdy pamiętajmy również, że podróżujemy nie samym samochodem, ale zestawem pojazdów. To szczególnie ważne podczas jazdy miejskimi ulicami, gdzie długa i szeroka przyczepa, wymaga stałego kontrolowania, abyśmy o nic nie zawadzili.
Jakie prawo jazdy do ciągnięcia przyczepy kempingowej?
Przed wyruszeniem w drogę upewnijmy się też, jeśli korzystamy z nowej lub pożyczonej przyczepy, czy mamy odpowiednie uprawnienia do jej ciągnięcia. W przypadku mniejszych zestawów wystarczy nam prawo jazdy kategorii B – trzeba spełnić tylko dwa warunki:
- DMC przyczepy nie przekracza 750 kg (tzw. „przyczepa lekka”)
- DMC przyczepy nie przekracza 750 kg (tzw. „przyczepa lekka”)
Osoby, które potrzebują uprawnień na ciągnięcie cięższych przyczep, mogą zdecydować się na zdanie dodatkowego egzaminu i otrzymanie kodu 96 do prawa jazdy. Wtedy możemy ciągnąć znacznie cięższe przyczepy, ale pod warunkiem, że:
- DMC zestawu nie przekracza 4250 kg
- stosunek DMC samochodu do DMC przyczepy musi wynosić przynajmniej 1,33:1
Najszersze uprawnienia daje zdobycie kategorii B+E, dzięki której DMC przyczepy może wynosić nawet 3500 kg.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze:
Leszek Sanetra - 23 sierpnia 2022
Nadal nie dowiedziałem się z artykułu czy można przebywać w przyczepie podczas jazdy?kto wogule pisze o czymś a nie wie? Kto zatrudnia takich pismaków? Ten co mu zezwolił na to nie powinien wogule pracować w tym kierunku do kamieniołomu na 25lat.bez warunkowego zwolnienia tylko zaśmiecają wszystko wokół i wkurwiają takich normalnych prostych ludzi