Czy telefon jako nawigacja motocyklowa może się sprawdzić? Jakie aplikacje na telefon do motocykla zainstalować?
Jest wiele marek oferujących nawigacje motocyklowe, jednak coraz częściej motocykliści decydują się na używanie smartfona i aplikacji, które poprowadzą ich do celu. Telefon jako nawigacja motocyklowa ma sens?
Telefon jako nawigacja rowerowa nie jest niczym nowym. Czy zatem telefon jako nawigacja motocyklowa też się sprawdzi? Cóż, motocykliści dzielą się na fanów urządzeń do nawigacji i fanów aplikacji do wytyczania tras w telefonach. Jedni i drudzy potrafią sypać argumentami jak z rękawa, dlaczego ich urządzenie ma wyższość nad innymi. W tym artykule skupimy się jednak na tym, jak telefon sprawdza się w roli nawigacji na motocyklu.
Smartfon na motocykl – zalety nawigacji w telefonie
Na korzyść planowania trasy w telefonie przemawia m.in.:
- łatwa obsługa i planowanie tras,
- bogata baza punktów POI,
- określenie natężenia ruchu w czasie rzeczywistym (także informacji o wypadkach),
- przystępna cena smartfonów w porównaniu do markowych urządzeń nawigacyjnych,
- możliwość otrzymywania informacji o kontrolach drogowych,
- łatwe wykluczenie płatnych odcinków dróg,
- szybkie znajdowanie ocen i cen danej atrakcji.
Jaki telefon na motocykl?
Telefon jako nawigacja motocyklowa przede wszystkim powinien być osobnym urządzeniem, a nie naszym telefonem podstawowym, którego używamy do codziennych rozmów, obsługi kont społecznościowych i płatności. Wynika to z tej prostej przyczyny, że telefon na motocyklu nigdy nie będzie w stu procentach bezpieczny. Można go zgubić, przegrzać, zalać, rozjechać, zepsuć przez wstrząsy. Z tego samego powodu najlepiej wybrać model „pancerny” – odporny na wstrząsy i warunki atmosferyczne. Obecnie rynek jest zalany tanimi telefonami o zwiększonej odporności. Takie telefony oferują takie marki jak np. Ulefone, Hammer, Cubot, Doogee, Oukitel, BlackView.
Taki odporny na wszystko telefon na motocykl nie potrzebuje dodatkowego, ochronnego etui i świetnie! Bo właśnie takie uchwyty, gdzie telefon szczelnie zapinamy w etui, są główną przyczyną ich przegrzewania się. Nie musimy się też martwić o to, że urządzenie zamoknie w deszczu, ani o jego uszkodzenia, gdy z motocykla spadnie. Im lepsza jakość i jasność ekranu, tym lepsza będzie widoczność wskazówek nawigacji, podczas słonecznego dnia. Na refleksy i odblaski pomaga matowa folia zabezpieczająca ekran.
Telefon jako nawigacja motocyklowa to jak widać dobre rozwiązanie, ale przy jego wyborze warto się przyjrzeć wielkości baterii, choć nie będzie miało to znaczenia, jeżeli mamy możliwość ładowania urządzenia na motocyklu podczas jazdy przez złącze USB. O uchwytach motocyklowych do telefonu pisaliśmy tu:
Smartfon na motocyklu – jak go przymocować?
Współpraca ekranu dotykowego z rękawicą motocyklową też może być różna i warto to sprawdzić. Coraz więcej producentów rękawic, do swoich modeli, dodaje (na palcu) materiał ułatwiający korzystanie z telefonu. Gorzej jest, gdy pada deszcz, ponieważ krople padające na ekran mogą zaburzać współpracę rękawicy z telefonem. Pomóc tu może:
- zmiana kąta położenia urządzenia,
- ochrona telefonu przez szybę motocykla,
- zastosowanie specjalnego, wodoodpornego etui z możliwością obsługi smartfona.
Darmowy internet w telefonie. Roaming a nawigacja motocyklowa
Gdy rozważamy telefon jako nawigacja motocyklowa to musimy wiedzieć, że takie dodatkowe urządzenie to oczywiście konieczność wykupienia dodatkowej karty SIM. Można ją dostać w jakiejś promocji u operatora, jednak zwykle wiąże się to z opłatami każdego miesiąca. Można wybrać ofertę na kartę, jednak nadal będziemy tam płacić także za możliwość wykonywania połączeń. My rekomendujemy kartę aero2, która daje wprawdzie możliwość korzystania z darmowego Internetu, ale nieprzerwanie jedynie przez godzinę. Na szczęście sam Internet można zakupić w pakietach na 30 dni za:
Karta aero2 – pakiety
- 5 zł (3 GB),
- 10 zł (7 GB),
- 30 zł (30 GB),
- 50 zł (70 GB).
Na nawigację podczas wyjazdów weekendowych zwykle wystarcza pakiet najniższy.
Sama procedura otrzymania karty jest dość kłopotliwa, bo dokumenty trzeba przesyłać pocztą wraz z potwierdzeniem opłaty (20 zł depozytu + przesyłka). Teraz procedura uzyskania karty aero2 została uproszczona. Robi się to raz, a z karty korzystać można cały czas, z dowolnej długości przerwami w doładowywaniu.
I na to jest rozwiązanie – w mapach Google dowolny fragment mapy można ściągnąć na urządzenie i korzystać z niego nadal w wersji offline, choć musimy się liczyć z brakiem informacji o natężeniu ruchu czy wypadkach.
Aplikacje na motocykl – trasy z atrakcjami, radarami, noclegami, kumplami
Nawigacja powinna prowadzić do celu – to wiadomo – jednak zwykle motocyklista nie chce do niego dotrzeć najkrótszą drogą. Jeden woli trasy kręte, inny nieutwardzone, a jeszcze inny chce zwiedzić po drodze jakieś ciekawe historyczne miejsca. Możliwość dopasowania nawigacji pod własne preferencje dają właśnie aplikacje, które można wgrać na smartfona. Tu nie trzeba się ograniczać do jednej nawigacji producenta, bo możemy korzystać i testować różne, a także wspomagać się innymi aplikacjami np. pogodowymi, noclegowymi.
Popularne mapy Google mają ten plus, że zawierają niezliczoną liczbę punktów wartych odwiedzenia wraz z opisem, zdjęciami, oceną i linkami. Jeżeli szukamy noclegów i miejsc z gastronomią to podobnie – znajdziemy tam ich charakterystykę, a nawet przykładowe ceny. Inne propozycje nawigacji, które możecie przetestować to np.:
- Maps.me,
- Waze,
- Sygic,
- Calimoto,
- TomTom MyDrive (z możliwością wytyczania krętych tras),
- Rever,
- AsmAnd.
Do spania pod namiotem przydają się aplikacje typu „park4night” czy „Grupa Biwakowa”. Dla tych, co nie chcą kolekcjonować punktów i mandatów (a coś im to nie wychodzi) polecamy aplikację Yanosik. Do skutecznego omijania frontów burzowych przydaje się RainViewer.
Aplikacje dla motocyklistów:
- MyRide,
- Diablo Super Biker (rejestratory parametrów jazdy),
- Tortuga Friends (szukanie kumpli do jazdy),
- MotoSave (wzywanie pomocy),
- EatSleepRIDE,
- Riser (rejestrator i społeczność motocyklowa),
- Biker Buddy (miejsca dla motocyklistów),
- Relive (historia trasy z multimediami).
Do wyboru, do koloru!
Telefon jako nawigacja motocyklowa
Smartfony towarzyszą nam każdego dnia, dlatego ich obsługa stała się banalna i intuicyjna. Telefon w roli nawigacji nie wymaga od nas uczenia się obsługi nowego urządzenia, a także łatwo można rozwiązać jakiegokolwiek problem z nim związany. Wielofunkcyjne narzędzie, jakim niewątpliwie jest smartfon, wkrótce może wyprzeć z rynku urządzenia dedykowane tylko do jednej czynności, czyli właśnie nawigacji. Powyższe powody użytkowania telefonu jako nawigacji motocyklowej przeważają szalę na korzyść właśnie tego rozwiązania.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Komentarze:
bialy - 12 sierpnia 2022
Nie uwzględniliście polskiej aplikacji WeAreBikers. Intercom w telefonie który rozwiązuje problemy z parowaniem intercomów przy kaskach i ich zasięgiem. (limitem jest dostęp do internetu).