Koniec silników spalinowych! Unia Europejska przyjęła uchwałę zakazującą sprzedaży samochodów spalinowych
Wydawało się, że klasyczna motoryzacja będzie miała jeszcze w Unii Europejskiej przyszłość, ale te nadzieje właśnie się rozwiały. Parlament Europejski przyjął uchwałę, na mocy której zostanie zakazana sprzedaż samochodów spalinowych.
Od kiedy zakazane będą samochody spalinowe w Unii Europejskiej?
Zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych, napędzanych silnikami spalinowymi, zacznie obowiązywać w 2035 roku. Data ta przewijała się już wcześniej, ale wiele wskazywało na to, że zostanie ona odrzucona. Za jej przesunięciem wnioskowały najpierw Niemcy, a później między innymi Słowacja oraz Włochy. Proponowano datę 2040 roku, ale zostało to odrzucone.
To jednak nie koniec, ponieważ nim dojdziemy do daty wieńczącej historię spalinowej motoryzacji w Europie, konieczna będzie znaczna redukcja emisji CO2 przez samochody. Do 2030 roku ma ona zostać zmniejszona o 55 procent do 2030 roku (w porównaniu do 2021 roku).
Zostaniemy skazani na elektryki szybciej, niż sądzimy?
Zakaz rejestracji nowych spalinowych samochodów od 2035 roku to jedno, ale druga kwestia to możliwy brak dla nich alternatywy jeszcze przed tą datą. Jak stwierdził wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans, napęd hybrydowy nie zapewnia dostatecznie dużej redukcji CO2, aby można uznać go za odpowiednio niskoemisyjny od 2030 roku.
Taki wniosek nie jest zaskoczeniem, ponieważ hybrydy w większości nie spełniają nawet obecnych norm CO2 (więc producenci muszą płacić karę 1 euro za każdy gram powyżej normy od każdego sprzedanego samochodu). W teorii powinny normy 2030 roku spełnić hybrydy plug-in, ale tylko zakładając, że są regularnie ładowane z gniazdka. Tymczasem wielu kierowców nie korzysta z takiej możliwości i nie raz już podnosiły się głosy, aby nie traktować ich jako niskoemisyjne i na przykład zrezygnować z dopłat do nich.
Gdyby hybrydy plug-in zostały uznane za nieekologiczne, już od 2030 roku bylibyśmy właściwie skazani na elektryki.
Ceny samochodów pójdą jeszcze bardziej w górę
Wyznaczenie przez Unię Europejską daty przejścia na elektromobilność, ma jeszcze jedną implikację. Producenci będą rezygnować z kolejnych odmian spalinowych, jako pozbawionych przyszłości, a te które pozostaną, będą coraz droższe, z uwagi na konieczność stosowania wspomnianych układów hybrydowych i jeszcze bardziej skomplikowanych układów oczyszczania spalin.
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Zostaw komentarz: