Lamborghini P400 Miura – model, który stał się wizytówką włoskiej marki
Lamborghini Miura to samochód, który zapewnił włoskiemu producentowi status legendy. Było to najniższe produkowane masowo auto drogowe. Wysokość jego 2-drzwiowego nadwozia wynosiła zaledwie 105,5 cm, co w latach 60. było jednym z najważniejszych aspektów w projektowaniu samochodów sportowych. Do dziś cecha ta jest integralną częścią DNA samochodów marki Lamborghini.
Niecałe dwa lata po założeniu Lamborghini w 1963 roku, zakład z Sant’Agata Bolognese był wciąż niewielki, ale zdołał ugruntować swoją czołową pozycję na rynku grand tourerów. Pierwszy model marki 350 GT produkowano w sposób ciągły, co zapewniło mocną pozycję marki w świecie motoryzacji. Ferruccio Lamborghini projektował swoje samochody w nieszablonowy sposób. Jego pragnienie stworzenia jeszcze bardziej oszałamiającego samochodu, zapierającego dech w piersiach, zostało odzwierciedlone w modelu Miura.
Producent postawił na młody zespół odpowiedzialny za rozwój oraz produkcję w fabryce Automobil Lamborghini. Nad projektem Miury pracowali Giampaolo Dallara oraz Paolo Stanzani, który był jednym z pierwszych pracowników zatrudnionych przez Ferruccio Lamborghini i stał się legendarną postacią w historii tworzenia silnika V12 oraz modelu Miura. To Paolo Stanzani przystosował zaprojektowany przez Giotto Bizzarriniego wysokossący silnik do produkcji seryjnej. Pojazdy wyposażono w 4-litrowy silnik 60° V12 z 4 gaźnikami Weber 40 IDL 3L, który generował maksymalną moc 350 KM w modelu P400, 370 KM w P400S i 385 KM w wersji P400SV. Był to najszybszy seryjny samochodów na świecie. Innowacyjna wizja designu stworzona przez Carrozzerii Bertone dopełniła cały projekt supersamochodu.
Miura cieszyła się przekraczającą oczekiwania producentów popularnością. Pierwotnie prognoza przewidywała sprzedaż 50 pojazdów w ciągu trzech lat. Ostatecznie między 1966 a 1973 rokiem, liczba zakupionych modeli wyniosła 763 egzemplarzy.
Miura od momentu opuszczenia zakładu w Sant’Agata Bolognese skradła serca artystów i była jednym z najbardziej poszukiwanych przez reżyserów filmowych pojazdów. Pojazd wystąpił aż w 43 produkcjach kinematografii m.in. we ,,Włoskiej robocie” z 1969 roku, w reżyserii Petera Collinsona. Bohater filmu prowadzi P400 Miurę, a w tle słychać utwór „On Days Like These” i odgłosy przyspieszającego silnika V12. Luksusowy samochód zagościł również na okładkach kilkudziesięciu magazynów motoryzacyjnych Najbardziej znanym artykułem na temat włoskiego klasyka, był ten napisany przez Leonarda „LJK” Setrighta dla brytyjskiego miesięcznika CAR. Dziennikarz opisywał w nim uroki podróży z Sant’Agata Bolognese do Londynu w P400 Miura.
Popularność w świecie sztuki i mediów przyczyniła się do tego, że Miura stała się obiektem pożądania wśród ikon popkultury. Do właścicieli tego luksusowego klasyka należą Rod Stewart, Little Tony, którzy w swojej kolekcji posiadali więcej niż jeden z tych pojazdów. Elton John, Miles Davis byli również miłośnikami legendarnego samochodu włoskiej marki. Muzyk Jay Kay z zespołu Jamiroguai, podróżuje Lamborghini Miurą do dziś. Dodatkowo do grona posiadaczy auta należy także kierowca wyścigowy Jean-Pierre Beltoise i szach Iranu, który posiadał wiele Miur, w tym jednego z zaledwie czterech wyprodukowanych modeli SVJ.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: