Rząd podwyższa opłatę paliwową, ale ceny na stacjach się nie zmienią?
To już druga podwyżka w tym roku - najwyraźniej pierwsza okazała się niewystarczająca. Mimo to rząd zapewnia, że kierowcy nie odczują tych zmian.
1 marca br. zaczęła obowiązywać podwyższona opłata paliwowa. Według pierwotnych założeń cena za 1000 litrów benzyny miała wzrosnąć z 133,21 zł, do 138,49 zł. Ktoś w rządzie uznał jednak, że to zdecydowanie za mało i Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało wprowadzenie podwyżki wynoszącej aż 12,3 proc. Daje to kwotę 155,49 zł za 1000 litrów benzyny.
Zmiany dotkną także cen za olej napędowy, olej napędowy z domieszką biokomponentów oraz paliwa w całości wytworzone z biokomponentów. Dotychczas za 1000 litrów trzeba było zapłacić 300 zł, teraz będzie to 323,34 zł. Podwyżka obejmie także gazy, które zamiast 164,61 zł, będą kosztować 187,55 zł za 1000 kg.
Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury zapewniło, że zmiany nie dotkną kierowców, ponieważ zostanie obniżona akcyza na paliwa. Ma ona równoważyć się z wprowadzoną podwyżką.
Komentarz Zbigniewa Łapińskiego, członka zarządu, dyrektora ds. zaopatrzenia logistyki i klientów kluczowych Anwim S.A., operatora sieci stacji paliw MOYA:
Ceny na stacjach podlegają ciągłym wahaniom i jest to związane przede wszystkim ze zmianami cen hurtowych, które z kolei zależą od cen ropy, kursu walut oraz podatków i opłat. W sytuacji, gdy podnoszona jest opłata paliwowa i o taką samą wartość obniżana jest akcyza, łączna wartość danin publiczno-prawnych pozostaje tym samym poziomie. Dlatego też ceny na stacjach z pewnością będą w najbliższym czasie podlegać licznym zmianom, lecz nie będzie to efektem powyższego zabiegu. Działanie Ministerstwa Infrastruktury polega na przeniesieniu kwoty z podatku akcyzowego na opłatę paliwową, która według ustawy przeznaczana jest wyłącznie na cele Krajowego Funduszu Drogowego (w 80 proc.) oraz Funduszu Kolejowego (w 20 proc.). Kwota w wysokości 17 zł za każde 1000 l paliw płynnych i 1000 kg gazu w skali całego roku daje łącznie między 350 a 400 mln zł. Taka suma zostanie zatem dodatkowo przeznaczona na rozwój infrastruktury drogowej oraz kolejowej.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: