Akumulator trakcyjny samochodu elektrycznego – naprawa
Czy auto z napędem elektrycznym nadaje się tylko na złom, jeśli akumulator się zużyje? Nie, zwykle da się go naprawić.
Wyrzucanie uszkodzonego akumulatora trakcyjnego oznaczałoby marnowanie cennych surowców. Co więc można zrobić z wyeksploatowanym akumulatorem o wysokim napięciu i czy można go naprawić? Można, ale musi to zrobić wyłącznie osoba przeszkolona w demontażu, otwieraniu i pracy z akumulatorami.
Akumulator trakcyjny – czy można go naprawić?
Akumulator trakcyjny można naprawić. Można też go regenerować. Jeśli akumulator jest uszkodzony, to – dzięki modularnej budowie – można wymienić część modułów, co oczywiście poprzedzone jest dokładną diagnozą każdego przypadku. To znacznie bardziej ekonomiczne niż wymiana całego akumulatora.
SOH – co to jest?
Gdy do serwisu przyjeżdża samochód elektryczny, w którym jest podejrzenie usterki akumulatora, to w pierwszej kolejności przeprowadzana jest diagnostyka. Dzięki niej można odczytać wszystkie istotne parametry akumulatora, takie jak m.in. SOH (kondycja baterii). Określa ona pozostałą pojemność akumulatora – dzięki temu można określić, ile kWh ubyło w trakcie użytkowania samochodu.
Akumulator trakcyjny – jak o niego dbać, aby wydłużyć jego trwałość?
Prędkość z jaką akumulator traci swoją pojemność zależy w głównej mierze od tego, jak jest on traktowany przez użytkownika. Naczelną zasadą jest więc to, by utrzymywać stan naładowania baterii między 20 a 80 procent. Pozwala to opóźnić degradację akumulatora. W większości akumultorów trakcyjnych oprogramowanie pozwala ustawić limit, powyżej którego akumulator nie będzie ładowany.
Akumulator trakcyjny auta elektrycznego – diagnostyka i przyczyny awarii
Jeśli podczas diagnostyki okaże się, że problem dotyczy akumulatora, serwis przekaże pojazd do centrum pomocy technicznej, chyba że sam ma taki status. Przyczyn problemów może być wiele – któryś z modułów, układ sterujący lub ogniwo akumulatora. Niezależnie od tego czy samochód uległ wypadkowi czy nie, specjaliści zawsze sprawdzają obudowę akumulatora pod kątem ewentualnych odkształceń i nieszczelności. Jeśli wykryte zostanie jakiekolwiek potencjalne zagrożenie, samochód jest najpierw umieszczany w tzw. strefie kwarantanny, gdzie jest izolowany i monitorowany.
Dalsza procedura zależy od wyniku diagnostyki. Odkształcenia mogą występować w miejscach, w których nie ma wrażliwych części, zatem wgniecenie nie musi oznaczać problemu technicznego. Akumulatory wysokiego napięcia mają konstrukcję wielowarstwową. Osłona podwozia i układ chłodzenia chronią ogniwa akumulatorów od dołu. Zapobiega to uszkodzeniu drogich elementów.
Akumulator trakcyjny – wymiana modułów
Moduły mogą być wymieniane, pojedyncze ogniwa – nie. Awarię pojedynczych ogniw w module akumulatorowym można łatwo wykryć: jeśli jedno ogniwo ulegnie awarii, pojemność modułu nadal wynosi od 50 do 66%. Pozostałe sprawne ogniwa w module muszą wtedy „pracować” ciężej. Powoduje to, że osiągają one wyższą temperaturę przy niższym napięciu. Pojedynczych ogniw akumulatora nie można wymienić, dlatego – jeśli uszkodzone jest ogniwo – wymienia się cały moduł. Akumulatory w samochodach elektrycznych składają się najczęściej z siedmiu do dwunastu modułów, w zależności od pojemności.
Akumulator trakcyjny – koszt wymiany modułów
Trudno dokładnie oszacować koszt wymiany modułu, bo wynika on z wielu czynników, zależy od konkretnego modelu samochodu i rodzaju usterki. Jednak z pewnością, jeśli akumulator ma wciąż co najmniej 70 procent wyjściowej pojemności warto wymienić jeden czy dwa moduły.
Wymiana modułów w samochodzie elektrycznym – ceny orientacyjne
- wymiana jednego modułu w samochodzie używanym: ok. 5-10 tys. zł w zależności od marki i pojemności akumulatora;
- wymiana zestawu akumulatorów to – w zależności czy są to akumulatory oryginalne, czy zamienniki – kwoty od 60 do nawet 130 tys. zł
- wymiana używanych zestawów o przeciętnej pojemności (30-50 kWh) – powyżej 40 tys.
- wymiana zestawu modułów w Nissanie Leaf II generacji w ASO: ok. 60 tys. zł (z kosztem osprzętu i robocizną).
- wymiana zestawu modułów w BMW i3 (akumulator o pojemności 33 kWh) – ok. 80 tys. zł
- wymiana zestawu modułów w Renault Zoe – ok. 90 tys. zł
- wymiana zestawu akumulatorów w Smarcie Fortwo EQ (17,6 kWh) – ok. 50 tys. zł
- wymiana zestawu akumulatorów w VW e-Golf – ok. 90 tys. zł
Akumulator trakcyjny – kiedy wymiana?
Większość producentów samochodów elektrycznych daje gwarancję na 8 lat lub 160 tysięcy przejechanych kilometrów (w niektórych przypadkach mniej, nigdy więcej). Niektórzy producenci decydują się wymienić baterię, jeśli klient zgłosi 50-60 procent pierwotnej pojemności po naładowaniu jej do pełna.
Recykling akumulatorów trakcyjnych
Naprawy akumulatorów mogą przedłużyć ich żywotność, dzięki nim otrzymują one drugie życie. Mogą także służyć jako przenośny lub domowy magazyn energii. Akumulator jest zaprojektowany na cały okres eksploatacji pojazdu, przy czym ponad 95% akumulatora można poddać recyklingowi po zakończeniu jego cyklu życia. Przykładowo Volkswagen uruchomił własny zakład recyklingu akumulatorów w Salzgitter.
Źródło: VW, Renault, BMW, Nissan, Mercedes
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: