Ford Explorer – legendarny SUV prosto z Ameryki. Jak się sprawdza w Polsce?
Ford Explorer - legendarny SUV zza wielkiej wody, to kwintesencja amerykańskiej motoryzacji, lecz dostosowana do europejskich warunków. Jakie jest to kultowe auto?
SUV-y lada dzień przeskoczą w wynikach sprzedaży kompakty i limuzyny, a hybrydy na polskich drogach stały się normą. Auta z nowoczesnymi napędami przyczyniają się do spadku zainteresowania modelami z dieslem pod maską, ale także wyhamowują wzrost popularności silników benzynowych. Obecnie największy przyrost odnotowują właśnie PHEV-y (hybrydy z wtyczką, które można podładować w przydomowym garażu lub w publicznym punkcie ładowania) oraz BEV-y (samochody z napędem wyłącznie elektrycznym). Także jeden z największych producentów samochodów z USA zapragnął stać się częścią tego ekologicznego trendu i zaproponował prestiżowy, luksusowy SUV, sprzedawany zawsze z pełnym wyposażeniem.
Ford Explorer to od lat jeden z najpopularniejszych modeli marki na rynku amerykańskim. Pojawienie się tego modelu w Europie po kilku latach przerwy było spełnieniem marzeń wielu fanów Forda na Starym Kontynencie. Ford Explorer jest dostępny w Polsce z nowoczesnym napędem typu plug-in hybrid, z możliwością zasilania prądem i jazdy w trybie bezemisyjnym. To SUV zaprojektowany z myślą o aktywnym stylu życia prowadzonym w atmosferze luksusu, wygody dla 7 pasażerów i niesamowitych osiągów 457 KM połączonych silników V6 biTurbo i elektrycznego.
Ford Explorer – wygląd i wnętrze
Samochód z zewnątrz prezentuje się doskonale, zwłaszcza dla tych, którzy lubią amerykańskie wzornictwo w motoryzacji. Aby podkreślić swoje upodobania, można zdecydować się na wersję Platinum lub ST-Line, które dodają indywidualizmu i tak już wyrazistej sylwetce. Standardowym wyposażeniem są potężne, 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów, z wykończeniem w kolorze czarnym dla wersji ST-Line i z ciemnym matowym wykończeniem w wersji Platinum. Tę ostatnią wyróżniają też jednoczęściowy przedni wlot powietrza oraz satynowane relingi dachowe, a także okładziny drzwiowe. Warto też wybrać jedną z dwóch wersji wykończenia wersji wyposażenia Explorera, która odpowiadać będzie naszej estetyce i odzwierciedli osobowość kierowcy.
Wersja ST-Line otrzymała również jednoczęściowy przedni wlot powietrza i relingi dachowe, za to w wykończeniu na wysoki połysk oraz okładziny drzwi w błyszczącej czerni. We wnętrzu, jako wyjątkowe dla oka akcenty, zastosowano czerwone szwy tapicerki siedzeń, na dywanikach i na sportowej, spłaszczonej u dołu kierownicy oraz detale z teksturą włókna węglowego na desce rozdzielczej.
Wnętrze cechują elementy deski rozdzielczej wykonane z drewna (wersja Platinum). Jest tu jednocześnie ekskluzywne i komfortowo. Funkcjonalnie zaprojektowaną deskę dominuje 10,1-calowy ekran dotykowy, z systemem SYNC 3 i standardowo montowanym modemem FordPass Connect. Na audiofilów czeka 14-głośnikowy, 980-watowy system audio B&O. Wygodę zapewnia z kolei trójstrefowa elektroniczna regulacja temperatury i łatwy w obsłudze system elastycznej konfiguracji foteli.
Projektanci w pełni wykorzystali potężną posturę Explorera, tworząc wygodne i przestronne wnętrze dla siedmiu dorosłych osób. Każdy z pasażerów wszystkich trzech rzędów ma do dyspozycji prawie 1 metr przestrzeni od siedziska do dachu oraz ponad 1,5 metra szerokości na linii barków, bioder i może cieszyć się praktycznymi elementami kabiny Explorera, np. pięcioma gniazdami zasilania 12 V, dwoma gniazdami USB dla pierwszego i drugiego rzędu, czy… dwunastoma uchwytami na kubki.
Siedem foteli pozwala też na wyjątkowo elastyczne kształtowanie przestrzeni. Po złożeniu na płasko drugiego i trzeciego rzędu foteli, do dyspozycji mamy ponad 2200 litrów przestrzeni bagażowej, niezbędnej do przewozu pakunków, sprzętu sportowego i wyprawowego.
Dostępna dla trzeciego rzędu siedzeń funkcja Power Raise, umożliwiająca składanie siedzeń na płasko za naciśnięciem guzika, upraszcza przekształcanie przestrzeni według potrzeb pasażerów, natomiast w samej kabinie podróżujący mają do dyspozycji schowki o łącznej pojemności 123 litrów.
W wyposażeniu standardowym znalazły się też m.in. podgrzewane i klimatyzowane przednie fotele z funkcją masażu i elektryczną regulacją położenia w 10 pozycjach, podgrzewane siedzenia w drugim rzędzie, bezprzewodowa ładowarka do kompatybilnych urządzeń mobilnych, podgrzewana kierownica, chowane zasłony przeciwsłoneczne w drugim rzędzie siedzeń, przyciemniane szyby w drugim i trzecim rzędzie. Tak bogato wyposażone auto ma dosłownie wszystko, co obecnie dostępne jest w samochodach segmentu premium.
Elementem standardowego wyposażenia jest również modem FordPass Connect, umożliwiający zdalną kontrolę wybranych funkcji pojazdu z dowolnego miejsca poprzez sygnał transmisji danych sieci komórkowej za pomocą aplikacji mobilnej FordPass. Można np. zdalnie ryglować i otwierać zamki w drzwiach, uruchomiać silnik, lokalizować auto, czy sprawdzić, ile zostało nam paliwa w baku.
W aplikacji FordPass można również monitorować poziom naładowania akumulatora, skorzystać z wyszukiwarki stacji ładowania, czy ustawić pułap opłat za prąd.
Ford Explorer – wrażenia z jazdy
Explorer został wyposażony w inteligentny napęd na wszystkie koła w standardzie, system Terrain Management i siedem trybów jazdy, które sprawiają, że ten duży SUV sprawnie porusza się na różnych nawierzchniach: od autostrad przez kamieniste przeprawy, błotne, zaśnieżone i piaszczyste szlaki. Każdy tryb zobrazowany jest grafiką dostosowaną do jego specyfiki, prezentowaną na wyświetlaczu o przekątnej 12,3 cala przed oczami kierowcy.
Co oferuje Ford Explorer? Przede wszystkim pewność prowadzenia i wygodę podczas podróży wszystkim pasażerom, niezależnie od wybranego rodzaju drogi.
A model ten ma duże możliwości w terenie. Nowa, jednobiegowa przekładnia rozdzielcza, wyposażona w sprzęgło elektromechaniczne, może płynnie zmieniać rozdział momentu obrotowego między przednie i tylne koła w ciągu 100 milisekund, aby zapewnić skuteczniejsze i bezpieczniejsze wykorzystanie przyczepności kół. Kontrola zjazdu ze wzniesienia dodatkowo pomaga w łagodzeniu kłopotów w terenie.
Równoległa, hybrydowa architektura Explorera PHEV, umożliwia jednoczesne wykorzystanie pełnej mocy i momentu obrotowego zarówno silnika benzynowego, jak i silnika elektrycznego, co zwiększa możliwości samochodu w terenie, poprawia osiągi drogowe, a w połączeniu z inteligentną technologią napędu na wszystkie koła, umożliwia wygodne holowanie przyczepy do przewozu wierzchowca, łodzi lub dużej 2,5-tonowej przyczepy.
Jednocześnie układ gwarantuje bardzo dobrą dynamikę bez względu, czy kierowca pokonuje górskie serpentyny, brodzi przez rzekę czy podróżuje ze stałą prędkością autostradą. Silnik V6 z BiTurbo wydający dźwięk porównywalny do legendarnego V8 mustanga wsparty silnikiem elektrycznym zapewnia potężne 457 mocy i moment obrotowy dochodzący nawet do 825 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6 sekund, a prędkość maksymalna to 230 km/h.
10-biegowa przekładnia automatyczna działa w mgnieniu oka, a jej płynna praca wpływa na oszczędność paliwa i kulturę jazdy.
Ford Explorer PHEV – zasięg, zużycie i ładowanie
Przy pełnym naładowaniu akumulatora, Ford Explorer jest w stanie przejechać do 42 km w trybie elektrycznym. W aucie panuje wówczas zupełna cisza, a samochód nie emituje żadnych spalin. System korzysta też z hamowania regeneracyjnego, dzięki któremu doładowuje akumulator trakcyjny i może zwiększyć zasięg jazdy bezemisyjnej (EV). Podczas jazdy w trasie ze stałą prędkością (autostrada, trasa szybkiego ruchu) można włączyć tryb ładowania akumulatora za pomocą silnika spalinowego. To świetne rozwiązanie, pozwalające na doładowanie akumulatora przed wjechaniem do “zielonych” stref coraz popularniejszych w Europie, w których przemieszczanie może odbywać się tylko na silniku elektrycznym.
Ten ponad pięciometrowy luksusowy SUV zużywa zaledwie 3,1 l na pierwszych przejechanych 100 kilometrach (z naładowanym akumulatorem systemu PHEV, cykl WLTP).
Akumulator można naładować w domu ze standardowego gniazdka elektrycznego 230 V – cały proces ładowania zajmie około 5 godzin i 50 minut, a z opcjonalnej, montowanej na ścianie ładowarki Ford Connected Wallbox lub ładowarki w publicznej stacji ładowania FordPass Charging Network zajmuje mniej niż 4 godziny 20 minut.
Ford Explorer – silnik
Pod maską pracuje podwójnie turbodoładowany, 3,0-litrowy silnikiem benzynowy V6 EcoBoost o mocy 357 KM. Motor spalinowy wspomagany jest silnikiem elektrycznym o mocy 100 KM. Energia magazynowa jest w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 13,6 kWh, który można ładować z zewnętrznego źródła energii, a także poprzez regeneracyjne ładowanie podczas jazdy. Łączna moc systemu to 457 KM. Równie imponującym parametrem jest olbrzymi moment obrotowy na poziomie 825 Nm. To najmocniejszy pojazd hybrydowy w gamie Forda. Zaawansowany układ hybrydowy typu Plug-in (PHEV) świetnie łączy elastyczność i moc jednostki spalinowej, z dynamiką i płynnością oddawania mocy silnika elektrycznego.
Silnik elektryczny umożliwia Explorerowi jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym przy zerowej emisji spalin, a kierowca może wybrać, kiedy i jak wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze, używając odpowiednio trybów jazdy EV Auto, EV Teraz, EV Później i EV Ładowanie. Gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania, układ napędowy automatycznie powraca do trybu EV Auto, w którym silnik elektryczny wspomaga silnik benzynowy, korzystając z energii elektrycznej odzyskanej przy hamowaniu. Dzięki temu można wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa.
Ford Explorer – ceny i wersje wyposażenia
Forda Explorera można kupić w Polsce już od 383 960 złotych. Do wyboru są dwie, bogato wyposażone wersje ST-Line oraz Platinum (od 385 960 zł), które różnią się charakterem. Wersja ST-Line to propozycja dla tych, którzy preferują sportowy, dynamiczny styl. W wyposażeniu standardowym znajdują się między innymi reflektory i światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED z funkcją samopoziomowania, panoramiczny i elektrycznie sterowany szklany dach, przyciemniane szyby, czy podwójne końcówki układu wydechowego.
Wersja Platinum przeznaczona jest dla osób, dla których ważniejsza jest elegancja i szyk. Tu wiele elementów wykończenia wnętrza wykonano w kolorze satynowego aluminium. Na kierowcę i pasażerów czeka między innymi skórzana tapicerka z kontrastującymi przeszyciami oraz deska rozdzielcza częściowo wykończona skórą z ozdobnymi elementami drewnianymi.
W każdej wersji standardowym wyposażeniem jest m.in. trzystrefowa klimatyzacja z dodatkowym panelem sterowania w tylnej części kabiny, system kamer 360 stopni z układem oczyszczania, podgrzewana tylna kanapa, elektrycznie składany trzeci rząd siedzeń czy też pełen pakiet systemów wsparcia wraz z adaptacyjnym tempomatem, rozpoznawaniem znaków ograniczenia prędkości i układem utrzymania pojazdu na środku pasa ruchu. To sprawia, że jazda jest bardziej intuicyjna i mniej stresująca.
Warto pobrać cennik, aby przekonać się, jak dobrze Ford Explorer jest wyposażony.
Ford Explorer – opinia
Auto oferuje przestronne wnętrze i dysponuje najnowocześniejszym napędem hybrydowym typu Plug-in. Ma bezemisyjny tryb jazdy i jednocześnie doskonałe osiągi. Idealnie nadaje się do realizacji praktycznie każdej pasji np.. z łatwością będzie holował łódź.
Obecnie Ford Explorer nie ma bezpośrednich konkurentów, bo z jednej strony parametrami konkuruje z najbardziej luksusowymi SUV-ami, a z drugiej strony jest zdecydowanie od nich tańszy. Prezesi firm i managerowie wyższego szczebla mogą go postrzegać jako doskonały model reprezentacyjny, który wyróżnia się na korporacyjnym parkingu. To model nie tylko dla miłośników amerykańskiej motoryzacji, ale dla ludzi ceniących sobie prestiż i luksus w rozsądnej cenie. Dla tych, którzy mają duże rodziny, lub mają większe potrzeby bagażowe. Explorera docenią z pewnością także ci, którzy cenią sobie doskonałe osiągi auta i chcą się poczuć jak królowie szos.
Wejdź na stronę Forda, aby dowiedzieć się więcej.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: