Porsche 911 GT3 – zwycięskie geny w „samochodzie marzeń”. Program Sonderwunsch spełnia fantazje kierowców
Wyjątkowe pod każdym względem, jedyne w swoim rodzaju, z wyścigowym DNA pod maską - takie jest Porsche 911 GT3. Samochód powstał w ramach programu Sonderwunsch.
Zdjęcia, puchary i kombinezony wyścigowe – oto typowe pamiątki po wyścigowej karierze. Jednak Paolo Barilla, który w 1985 roku zwyciężył w generalnej klasyfikacji wyścigu Le Mans za kierownicą prywatnego Porsche 956, wybrał inne, znacznie bardziej „dynamiczne” upamiętnienie swojego największego sportowego sukcesu: z okazji swoich 60. urodzin jako pierwszy klient Porsche Exclusive Manufaktur zrealizował projekt auta w ramach Sonderwunsch – nowego programu znanego jako „samochód marzeń”. W oparciu o swój zwycięski wóz z Le Mans włoski przedsiębiorca chciał zaprojektować unikalne Porsche 911 GT3 (992) i w pełni zaangażować się w jego tworzenie.
W latach 80. miałem okazję jeździć wspaniałym Porsche 956 – samochodem kultowym zarówno od strony osiągów, jak i piękna. Interpretacja niektórych elementów współczesnego GT3 sprawia, że ta pamięć staje się żywa i ekscytująca – dla mnie i dla wszystkich, którzy są mi bliscy.
Porsche 911 GT3 – wyjątkowe pod każdym względem
Jedną ze szczególnych cech 911 GT3 zaprojektowanego w ramach programu Sonderwunsch jest wyjątkowe malowanie w kolorach Summer Yellow, białym i czarnym. To reinterpretacja „pasiastych” barw historycznego samochodu wyścigowego. Również przedni zderzak i ozdobne pierścienie reflektorów są polakierowane na odcień Summer Yellow. Wzór lekkich obręczy mocowanych centralną śrubą nawiązuje do felg Porsche 956, które w wyścigach występowały z białymi prowadnicami powietrza. Przednie felgi 911 GT3 mają kolor biały, a tylne – złoty.
Oprócz charakterystycznego wyścigowego malowania w kolorach Summer Yellow, maszyna ma zwycięski numer 7 na masce i drzwiach oraz szereg innych zinterpretowanych na nowo, częściowo niezależnie opracowanych elementów, takich jak tylne skrzydło oraz dźwignia zmiany biegów.
W kabinie dominuje czerń. Nakładki na progi drzwi i ozdobne wykończenia deski rozdzielczej po stronie pasażera w kolorze żółtym zdobi specjalne logo, zaprojektowane z myślą o kliencie. Łączy ono kod typu 956, logo „Le Mans 1985” i stylizowaną sylwetkę samochodu wyścigowego. Na zagłówkach wyhaftowano logo wraz z układem toru z 1985 roku. Dźwignia zmiany biegów przypomina magnezową kulę z samochodu wyścigowego i jest wyszukanym produktem wykonanym na zamówienie: jej górna część została wyfrezowana z aluminiowego bloku, a powierzchnię poddano szlifowaniu.
Trzy lata od wstępnego szkicu do finalizacji
W ramach nowego programu Sonderwunsch klient przejął rolę kierownika projektu. Jako członek zespołu składającego się z ekspertów Porsche Exclusive Manufaktur i projektantów Style Porsche Barilla był bezpośrednio zaangażowany w tworzenie swojego wymarzonego samochodu. Cały proces – od pierwszego szkicu projektu do sprawdzenia technicznej wykonalności i budowy – trwał łącznie trzy lata.
W fazie koncepcyjnej Paolo Barilla aktywnie uczestniczył w projekcie, od specyfikacji do jego ukończenia, i trzykrotnie złożył w tym czasie wizytę w siedzibie Porsche. Na etapie wdrożenia odbywał częste konsultacje telefoniczne, e-mailowe i wideokonferencje, po których następowały kolejne wizyty w centrali. Barilla otrzymał nawet swój własny firmowy identyfikator.
Paolo Barilla został również oficjalnym pracownikiem zespołu produkcyjnego – korzystając z urządzenia z regulacją momentu dokręcania, sam przymocował kołnierz skrzyni biegów do silnika w swoim wyjątkowym samochodzie.
Porsche Sonderwunsch, czyli jak stworzyć „samochód marzeń”
W ramach strategii „Co-Creation” (z ang. współtworzenia) Porsche oferuje teraz nową interpretację legendarnego programu Sonderwunsch z końca lat 70. W przyszłości umożliwi on projektowanie zindywidualizowanych, niepowtarzalnych samochodów, współtworzonych przez klienta i profesjonalnie budowanych przez Porsche. Poszerzenie tej oferty dzieli się na obszary fabrycznego odbioru (z myślą o wdrożeniu indywidualnych życzeń klienta w zakresie kolorów i materiałów bezpośrednio w produkcji), a także realizowanych później obszarów zamówienia pofabrycznego oraz wprowadzania unikatowych rozwiązań po dostarczeniu pojazdu do klienta. Podczas gdy zamówienia pofabryczne również mają na celu realizację zamówień na indywidualne kolory i materiały, wprowadzanie unikatowych rozwiązań wiąże się z wszechstronnym rozwojem technicznym. W zależności od wieku pojazdu wdrożeniem zajmują się eksperci techniczni Porsche Exclusive Manufaktur lub Porsche Classic.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze:
ever - 6 lutego 2022
Jestem fanem maki porsche i jeżdżę używanym macanem z salonu porsche centrum sopot, te samochody naprawde robią ogromne wrażenie i nie sposób się w nich nie zakochać.