Toyota GR Yaris już w Polsce. Czym różni się od zwykłego Yarisa?

W ubiegły piątek Toyota pokazała w Tokio swoje najnowsze auto sportowe, hot hatcha GR Yaris. A zaledwie kilkanaście godzin później egzemplarz samochodu zawitał do polskiej siedziby Toyoty w Warszawie. Prezentujemy najważniejsze cechy kompaktowej drogowej rajdówki.

Już na pierwszy rzut oka widać, że GR Yaris nie jest wyłącznie usportowioną wersją Toyoty Yaris, lecz odrębnym, rasowo sportowym modelem. Z przodu auta znalazł się potężny zderzak z niewiele mniejszym grillem, który przepuszcza powietrze do turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika 1.6 o mocy 261 KM i momencie obrotowym sięgającym 360 Nm. 

Trzydrzwiowe nadwozie ma ściętą sylwetkę z dachem obniżonym o ponad 9 cm względem zwykłego Yarisa. Sportowego charakteru dodają również 18-calowe, aluminiowe obręcze o cienkich ramionach, za którymi znalazły się czerwone zaciski hamulcowe. Ciekawostką są bezramkowe drzwi – nie znajdziemy ich w zwykłym Yarisie. Z tyłu w oczy rzucają się wydatne nadkola oraz dwie końcówki wydechu. W rzeczywistości na zewnątrz nowy hot hatch dzieli z nadchodzącą, czwartą generacją Toyoty Yaris tylko lusterka, lampy i antenę radia. 

W środku GR Yarisa znalazły się naturalnie sportowe fotele, a do dyspozycji kierowcy został oddany lewarek 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Fanów ostrej jazdy ucieszy także obecność klasycznego hamulca ręcznego. Jeszcze więcej radości wywoła przyspieszenie do setki, które zgodnie z zapowiedziami będzie wynosiło mniej niż 5,5 s. 

Międzysegmentowy hot hatch z napędem 4×4
Do zbudowania samochodu wykorzystano dwie platformy – z przodu zastosowano GA-B, na której oparty jest nowy Yaris, a z tyłu skorzystano ze znanej z większej Corolli platformy GA-C. To rozwiązanie pozwoliło poszerzyć rozstaw tylnych kół i zastosować przy nich wielowahaczowe zawieszenie, niespotykane w zwykłej Toyocie Yaris. 
Inżynierowie odpowiedzialni za opracowanie auta zwrócili dużą uwagę na redukcję masy i jej odpowiedni rozkład. GR Yaris otrzymał dach z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym, a do wykonania maski, drzwi oraz pokrywy bagażnika wykorzystano aluminium.

W efekcie nowy hot hatch Toyoty waży 1 280 kg i to mimo zastosowania mechanicznego napędu 4×4, nazwanego przez Toyotę GR-Four. To oczywiste nawiązanie do czteronapędowych Celic GT-Four, które w ubiegłym wieku rozsławiły Toyotę w rajdowym świecie. GR Yaris jest pierwszym od 1999 roku drogowym samochodem sportowym Toyoty z napędem na cztery koła. 

Japoński hot hatch dysponuje stałym napędem 4×4. W standardowym trybie układ przekazuje 60 procent momentu obrotowego na koła przednie, a 40 procent na tylne. Do wyboru są również dwa tryby – Sport, w którym większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), a także Track, dla którego bazowym ustawieniem jest 50:50. Warto dodać, że w zależności od sytuacji napęd 4×4 auta może przekazać całą moc na tylne lub przednie koła. Opcjonalnie GR Yaris może dysponować mechanizmami różnicowym

Torsen przy obu osiach.
Tak zaawansowany napęd na cztery koła i ponad 260-konny silnik to coś niespotykanego w samochodzie o rozmiarach i masie typowego hatchbacka segmentu B. W rzeczywistości nowy sportowiec Toyoty ma wiele cech aut klasy C i ma mocne argumenty, by powalczyć z większą konkurencją. 

GR Yaris powstał pod okiem inżynierów Toyota Gazoo Racing, a także specjalistów z Tommi Mäkinen Racing, warsztatu odpowiedzialnego za przygotowanie rajdowych Yarisów WRC. Projekt osobiście nadzorował też Akio Toyoda, prezydent koncernu Toyota i oddany pasjonat sportów motorowych, który chętnie zakłada kask i sam ściga się na torach wyścigowych i rajdowych odcinkach. 

Sportowy Yaris jest samochodem zbudowanym w oparciu o doświadczenia zdobyte przez Toyotę w czasie startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. A te są spore, bowiem w ostatnich dwóch latach japońska marka zdobyła tytuł mistrzowski w kategorii producenckiej, a także wsparła Otta Tänaka w zdobyciu mistrzostwa świata w klasyfikacji kierowców. Nowy hot hatch ma być ponadto bazą do zbudowania kolejnej rajdówki WRC Toyoty.

GR Yaris będzie powstawał w japońskiej fabryce Toyoty Motomachi, tej samej, w której produkowany był legendarny Lexus LFA. Samochód trafi do salonów w drugiej połowie 2020 roku. Drogowa rajdówka Toyoty to drugi po GR Suprze globalny model Toyoty sygnowany logo Gazoo Racing. I wiele wskazuje na to, że nie ostatni. Mówi się, że do rodziny dołączy także kolejna generacja modelu GT86. 

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze