Karolina Chojnacka

W aplikacji zmienisz ustawienia hamulców. Brembo prezentuje rewolucyjne rozwiązanie

Brembo zaprezentowało nowy system hamulcowy o nazwie Sensify, który będzie korzystał ze sztucznej inteligencji. Ma on zwiększyć bezpieczeństwo oraz zmniejszyć emisję szkodliwych substancji.

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu. Od lat prowadzone są prace nad lepszymi materiałami do produkcji na przykład klocków i okładzin hamulcowych. Brembo, jeden z najbardziej znanych i cenionych producentów systemów hamulcowych, zapowiada właśnie technologiczną rewolucję w tym temacie.

Brembo Sensify ma być przełomem w systemie układów hamulcowych. System będzie korzystał ze sztucznej inteligencji. Ma on zwiększyć bezpieczeństwo oraz zmniejszyć emisję szkodliwych substancji. Brembo Sensify będzie można stosować we wszelkich rodzajach pojazdów – od motocykli do samochodów sportowych, od dostawczaków po ciągniki.

Brembo Sensify – jak to działa?

Sercem układu są dwa sterowniki (ECU), po jednym przy każdej osi. Każdy z nich steruje siłą hamowania na danej osi, wysyłając odpowiednie informacje do siłowników umieszczonych przy każdym kole. W chwili wciśnięciu pedału hamulca w ciągu kilku milisekund oba ECU sprawdzają przyczepność kół, masę własną pojazdu, rozkład tej masy i kilka innych kwestii, po czym wyliczają, z jaką siłą można przyhamować dane koło.

Hamowanie jednak nie będzie odbywać się tylko dzięki elektronice, wciąż mamy tu do czynienia z tradycyjną hydrauliką, choć w dużo mniejszym stopniu niż w samochodach dostępnych dziś w salonach. Z zewnątrz system niczym się nie wyróżnia. Gdy zajrzymy na hamulce samochodu, zobaczymy zwykłe tarcze i zaciski hamulcowe.

Brembo zapewnia, że rozwiązaniu Sensify będzie towarzyszyć zmniejszona emisja pyłów, ponieważ każdy hamulec będzie zawsze działać w optymalnym zakresie. Prawdopodobnie poskutkuje to wolniejszym zużyciem hamulców.

Dodatkowo Brembo Sensify ma pozwolić na zmianę sposobu pracy pedału hamulca przy pomocy aplikacji. Klik i robisz co chcesz. Całość pracuje zbyt miękko? Klik, poprawione.

Skuteczność nowego rozwiązania Brembo mieli okazję przetestować dziennikarze brytyjskiego magazynu „Autocar”. Zasiedli oni za kierownicą czterech Tesl – dwie z nich były autami seryjnymi, a dwie były zmodyfikowane przez Brembo.

Przeprowadzano jazdy próbne na różnych nawierzchniach, od suchego asfaltu po śnieg. Niezależnie od warunków, układ Sensify pozwalał na skrócenie drogi hamowania co najmniej o metr. Ponadto zmodyfikowane Tesle zachowywały też lepszą sterowność niezależnie od nawierzchni.

Pierwsze samochody wyposażone w układ Brembo Sensify pojawią się na drogach najprawdopodobniej w 2024 roku.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze