Etykiety na oponach w 2021 roku – zmiany w oznaczeniach pomogą kupującym ogumienie w internecie
Na terenie całej Unii Europejskiej etykiety na oponach ulegają modernizacji. Nowe oznaczenia są wymagane na ogumieniu wyprodukowanym po 1 maja 2021 roku i zaczną stopniowo pojawiać się na oponach dostępnych w sprzedaży. Jak je odczytywać?
Sprzedawane w krajach Unii Europejskiej opony całoroczne, letnie oraz zimowe (bez kolców) otrzymały pierwsze etykiety w 2012 roku. Wymóg etykietowania dotyczył tylko opon do samochodów osobowych, SUV-ów i vanów, a wymagane informacje obejmowały opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Nowe etykiety muszą zawierać informacje o przyczepności na śniegu i lodzie oraz kod QR. Wymagania te nie dotyczą opon zimowych z kolcami.
Symbole na etykietach pomagają porównać różne alternatywy i wybrać odpowiednie opony. Teraz, wymagane w Unii etykiety na ogumieniu wyprodukowanym po 1 maja 2021 roku, ulegają modernizacji. Stopniowo pojawiają się na oponach dostępnych w sprzedaży.
Etykiety na oponach – zmiany od 2021 roku
Stare etykiety nie informowały o pełnej charakterystyce opon zimowych. Teraz symbol przyczepności na śniegu wskazuje, że opona spełnia oficjalne wymogi UE dotyczące przyczepności na śniegu, co jest szczególnie ważne w Niemczech, Włoszech i krajach skandynawskich.
Kod QR to nowy element na etykiecie opon, który prowadzi użytkownika do bazy danych gromadzącej informacje o całym ogumieniu dostępnym na rynku europejskim. Informacje o produkcie są ustandaryzowane, co pozwala na łatwe porównywanie opon.
Nowe etykiety opon 2021 – o czym informują kierowców?
- Opór toczenia wpływa na zużycia paliwa i emisję dwutlenku węgla. Opony zimowe w najlepszej kategorii mogą zaoszczędzić 0,6 litra paliwa na 100 km – w porównaniu do najniższej kategorii
- Przyczepność na mokrej nawierzchni wskazuje drogę hamowania. Na mokrym asfalcie najlepsze opony potrzebują prawie 20 metrów mniej niż opony z najsłabszej kategorii, aby zatrzymać pojazd jadący z prędkością 80 km/h
- Wartość zewnętrznego hałasu toczenia wskazuje poziom hałasu na zewnątrz pojazdu. Korzystanie z cichszych opon zmniejszy poziom emitowanego hałasu
- Symbol przyczepności na śniegu oznacza, że opona spełnia oficjalne wymagania i niezawodnie sprawdza się na śniegu
- Symbol przyczepności na lodzie oznacza, że opona przeszła test przyczepności na lodzie i jest przystosowana do jazdy w warunkach zimowych w krajach nordyckich. Symbol ten jest obecnie stosowany tylko w przypadku ogumienia do samochodów osobowych
W przyszłości etykiety na oponach będą jeszcze bardziej rozbudowane, ponieważ będą również informować o ścieraniu, czyli zużyciu opony, oraz o przebiegu, czyli okresie eksploatacji ogumienia na drodze. Decyzja została już podjęta, ale opracowanie metod testowania zajmie lata – mówi Jarmo Sunnari, Standards and Regulations Manager z Nokian Tyres.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: