Karolina Chojnacka

Pierwszy kraj w Europie, w którym będą sprzedawać tylko samochody elektryczne? Już za 7 miesięcy silniki spalinowe odejdą w zapomnienie

W pewnym europejskim kraju kierowcy dosłownie oszaleli na punkcie samochodów elektrycznych. Jeśli obecny trend się utrzyma, ostatni samochód z silnikiem spalinowym zostanie sprzedany już w kwietniu 2022 roku. To za siedem miesięcy!

Jeszcze kilka lat temu wizja końca silników spalinowych brzmiała jak czysta fantazja. Teraz okazuje się rzeczywistością. Coraz więcej producentów samochodów ogłasza, że w przyszłości będą produkować tylko samochody elektryczne. Coraz więcej kierowców przesiada się na elektryki. W pewnym europejskim kraju kierowcy dosłownie oszaleli na punkcie samochodów elektrycznych.

Norwegia jest gotowa na elektryczną rewolucję

Norwegia planowała, że od 2025 roku z salonów nie wyjedzie żaden samochód z napędem spalinowym. Ale kierowcy zdecydowali inaczej. Jeśli obecny trend się utrzyma, ostatni samochód z silnikiem spalinowym zostanie sprzedany już w kwietniu 2022 roku.

W 2017 roku 25% samochodów wyjeżdżających w Norwegii z salonów miało pod maską jednostkę benzynową lub klasycznego diesla. W pierwszych 8 miesiącach 2021 było ich mniej niż 5%.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że dane dostarczone przez Opplysningsrådet for veitrafikken, czyli Radę Informacyjną Ruchu Drogowego, ujmują klasyczne hybrydy (czyli korzystające też z silnika spalinowego) jako pojazdy zelektryfikowane.

Jakie samochody sprzedaje się w Norwegii?

Top 10 sprzedawanych samochodów w Norwegii (styczeń — sierpień 2021)

  1. Tesla Model 3 – napęd elektryczny – 7048
  2. Toyota  RAV4 Prime – hybryda plug-in – 6515
  3. Volkswagen ID.4 – napęd elektryczny – 5235
  4. Volvo XC40 – napęd elektryczny – 4995
  5. Ford Mustang Mach-E – napęd elektryczny – 4523
  6. Audi e-tron – napęd elektryczny – 3979
  7. Mercedes-Benz  EQC  – napęd elektryczny – 3301
  8. Nissan Leaf – napęd elektryczny – 3184
  9. Skoda Enyaq iV – napęd elektryczny – 3148
  10. Polestar 2 – napęd elektryczny – 2799

Czasopismo „Motor” stwierdza jednak, że w Norwegii nikt nie wierzy w całkowity zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych, tak jak ma to miejsce w Nowym Jorku czy Kalifornii. Dlaczego? Ponieważ siedem na osiem zakupów samochodów w Norwegii dotyczy pojazdów używanych. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że to ponad 350 tysięcy transakcji, to właścicieli zmieniło jedynie 12% samochodów elektrycznych.

Silnik spalinowe szybko nie odejdą do lamusa. Ich dominacja może potrwać nawet do lat 30. XXI wieku.

Jak sytuacja wygląda w Polsce?

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że w Polsce jeździ 30 tysięcy pojazdów zelektryfikowanych, z czego najwięcej jest hybryd ładowanych z gniazdka (PHEV - 15 564 egzemplarze). Samochodów w 100% elektrycznych jeździ po polskich drogach 14 256.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze