Czy można dostać gwarancje na auto używane i zakupione online? Rozmawiamy z prezesem Carvago.com Jakubem Šulta
Czy Carvago.com, platforma która niedawno wkroczyła do Polski, ma szansę zrewolucjonizować zakup aut używanych online? O źródłach zakupu takich samochodów i ewentualnej gwarancji na nie rozmawiamy z CEO Carvago.co Jakubem Šulta.
Jest Pan z wykształcenia dentystą, lecz zamiast zostać medykiem, Pańska kariera skręciła w kierunku analizy danych i business intelligence. Dlaczego?
Już podczas studiów medycznych założyłem kilka firm, które następnie sprzedałem. Przechodzenie od projektów dotyczących zdrowia ludzkiego w kierunku technologii i danych następowało stopniowo, był to więc rodzaj naturalnego postępu. Medycyna nadal jest mi bardzo bliska, nawet jeśli obecnie traktuje ją bardziej jako hobby. Jestem jednak przekonany, że to nie koniec mojej przygody z tą dyscypliną, być może mój kolejny duży projekt będzie związany z nauką i badaniami.
Od dużej platformy spożywczej do motoryzacji – trzy lata temu, współtworząc grupę inwestycyjną EAG, zajął się Pan sprzedażą samochodów. Ale pomysł na tę sprzedaż był inny, niż dotychczas stosowany w Europie. Co go wyróżnia?
Wiedziałem, że kolejną branżą wymagającą podobnych zmian jak w spożywczej jest branża motoryzacyjna. Oczywiście nadal mogę znaleźć powód, aby kupować artykuły spożywcze w fizycznym sklepie spożywczym, ale z pewnością nie ma racjonalnego powodu, aby kupować samochód offline, a nie online. Mówiąc prościej, samochody już dawno powinny być sprzedawane online. A koncepcja marketplace ma dla nas największy sens. Wierzymy, że liczą się zarówno szeroka gama samochodów, jak i stan techniczny auta. W Carvago nie posiadamy żadnych samochodów, na wszystkie mamy taką samą marżę, a na każdy samochód oferujemy 14-dniową polisę zwrotu i 6-miesięczną przedłużoną gwarancję.
Pandemia znacznie przyspieszyła cyfrową transformację w segmencie motoryzacyjnym. Wszystko co nas otacza wydaje się być cyfrowe i taka technologia ma już zastosowanie w produkcji samochodów. Coraz częściej nowe auta sprzedaje się w wirtualnych salonach online. Jakie zmiany w sposobie sprzedaży i zarządzania nowymi pojazdami należałoby jeszcze wprowadzić Pańskim zdaniem?
Przede wszystkim trzeba zapewnić klientom większy wybór aut, nie ograniczając się tylko do lokalnego “podwórka”. W Polsce są duzi gracze, którzy oferują klientom indywidualnym wiele ofert z lokalnego rynku. Jest kilka crossborderów, czyli platform oferujących auta z całej EU i nie tylko, ale firmy te działają w segmencie B2B. Jeśli chodzi o dzienną liczbę oferowanych aut to zdecydowanie wyprzedzamy konkurencję. Na naszych oczach dokonuje się cyfrowa transformacja na rynku motoryzacyjnym. To co jeszcze kilka lat temu było obecne w e-commerce w segmentach FMCG czy OTA (online travel agency), dzisiaj przenosi się do branży motoryzacyjnej. Większość producentów i importerów oferuje już zakupy w pełni zdigitalizowanym procesie.
My od początku postawiliśmy na szerokość oferty, chcieliśmy zaproponować klientom kilkaset tysięcy aut z całej Europy. Badając jednak tak olbrzymi rynek, ze średnią liczbą 7 mln ofert dziennie, musieliśmy użyć autorskich technologii do wybrania tylko najlepszych propozycji. Kupowanie auta jest u nas całkowicie przejrzyste. Gdy klient wybiera samochód z ogólnoeuropejskiej oferty, sprawdzamy jego historię według numeru VIN i poddajemy certyfikowanemu przeglądowi technicznemu, który składa się aż z 270 etapów. Jeśli samochód nie przejdzie go pomyślnie, rekomendujemy alternatywny model. Wybrany pojazd dostarczamy pod dom w ciągu maksymalnie 20 dni roboczych. Gwarantujemy również możliwość zwrotu zakupionego auta w ciągu 14 dni, bez podawania przyczyny. Jeśli jakieś zmiany w sprzedaży aut używanych powinny zostać jeszcze wdrożone, to z pewnością my będziemy pierwsi, którzy je udostępnimy naszym klientom.
W 2017 roku założył Pan start-up Carvago.com, który swój oficjalny debiut rynkowy miał jesienią 2020 roku w Czechach. Niedawno firma wkroczyła na polski rynek e-commerce. Skąd pomysł na stworzenie największej w Europie platformy sprzedażowej samochodów używanych online?
Inspiracje i wpływy były mi bliskie od zawsze, ale tylko w ogólnym zarysie. Pomysł kiełkował już od jakiegoś czasu, a około dwa lata temu przeszliśmy od fazy koncepcyjnej do realizacji. Carvago to część naszego dużego projektu, który realizujemy w ramach EAG. Dalsze kroki to rozwój samej platformy oraz naszych narzędzi analitycznych wdrażanych pod innymi markami z portfolio grupy.
Jaki jest model kupna używanych pojazdów w Europie? W Polsce mamy kilka dużych serwisów ogłoszeniowych, lecz i tak finalnie jedziemy obejrzeć samochód osobiście – boimy się kupować „kota w worku”. Jak sprawdzacie auta w Carvago?
W Carvago wykorzystujemy nasz autorski system, z którego jesteśmy dumni. Nie poprawiamy żadnego standardu dostępnego na rynku, nie chcemy też z nikim konkurować w zakresie audytu samochodu. Zdefiniowaliśmy ten proces od nowa. Nasz produkt, czyli raport CarAudit™, jest wypadkową pomysłów naszego zespołu oraz technologii i analizy danych. Każdy samochód, którym zainteresowany jest klient, jest szczegółowo sprawdzany przez wyspecjalizowanego technika w każdym istotnym obszarze, a gotowy raport z naszą rekomendacją i dokumentacją zdjęciową przesyłamy w 48h od momentu zlecenia jego wykonania. Co ważne, narzędzie w postaci dedykowanej aplikacji, którą dysponuje nasz audytor, uniemożliwia pominięcie jakiegokolwiek, najmniejszego elementu procesu weryfikacji, co oznacza unifikację i przekłada się na wysoką jakość raportu. Nie wzrowaliśmy się na żadnym rozwiązaniu dostępnym w Europie.
Polscy kierowcy kupując używane auto sprowadzane z zagranicy są skazani zwykle na zakup gotówkowy. Rzadko zdarzają się auta na gwarancji, sprawdzone pod kątem technicznym, a o dostawę do domu trzeba się samemu postarać.
To prawda, zazwyczaj klient nie wie z jakimi kosztami będzie wiązał się zakup auta. Wartość transakcji z zagranicznym dealerem to tylko początek wydatków. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, gdy od razu chcemy poznać ofertę finansowania. Decydując się na zakup na naszej platformie Carvago.com zawsze, bez wyjątku wszystkie koszty poznajemy z góry. Wstępną ofertę finansowania możemy konfigurować za pomocą narzędzia dostępnego na naszej stronie. Samo złożenie wniosku ogranicza się do wypełnienia formularza online. Oczywiście w razie wątpliwości na każdym etapie nasi doradcy są do dyspozycji. Proszę też pamiętać, że nasz proces jest kompleksowy i umożliwia zakup, transport, załatwienie wszystkich formalności związanych z finansowaniem i ubezpieczeniem. Dodatkowo do każdego samochodu klient otrzymuje bezpłatnie 6-cio miesięczną gwarancję.
Jak można bezpiecznie kupić samochód używany z zagranicy poprzez Waszą platformę? Czy samochody ze Stanów Zjednoczonych również wchodzą w grę?
W tej chwili samochody z USA nie są dostępne. Jesteśmy platformą europejską, a sprowadzanie samochodów zza oceanu wiązałoby się ze zdefiniowaniem nowego procesu i spełnieniem szeregu zawiłości formalnych związanych chociażby z transportem auta z poza terenu Unii Europejskiej. Skupiamy się nad dostarczaniem unikatowego doświadczenia zakupowego dla naszych klientów, oferując auta ze starego kontynentu.
Polacy wybierają auta do 30 tys. zł z przebiegiem od 100 do nieco ponad 150 tys. km – to 42% udziału sprzedaży używek w roku 2020. Cena zatem ma tu istotne znaczenie. Ile kosztuje skorzystanie z usług Carvago.com?
Uważam, że w bardzo krótkim czasie te kryteria ulegną zmianie, pod warunkiem, że zostanie zażegnany kryzys z dostępnością aut na rynku pierwotnym. Zawirowania spowodowane pandemią podwyższyły średni wiek parku samochodowego w EU. Niemniej jednak rynek staje się coraz bardziej dojrzały, a klienci coraz bardziej wymagający. Polacy chcą kupować lepsze, młodsze auta i są gotowi płacić za nie więcej – w zamian oczekują lepszej jakości aut i produktów dodatkowych. Korzystanie z platformy Carvago,com, założenie konta, dostęp do wyszukiwarki ofert są całkowicie bezpłatne. Przygotowanie raportu weryfikacji stanu technicznego auta to tylko 359 pln i prosze mi wierzyć, że nawet w połowie nie pokrywa realnych kosztów związanych z wysłaniem audytora praktycznie w dowolne miejsce w Europie. Opłaty za transport i przygotowanie auta do rejestracji w PL sa ustalane indywidualnie, ponieważ opierają się na zmiennych czynnikach, takich jak wartość samochodu czy miejsce postoju.
Wchodząc na platformę otrzymujemy dostęp do ponad 750 tys. sprawdzonych pojazdów. Gdy wybierzemy te wymarzone to zakup auta odbywa się online – łącznie z podpisaniem umowy. Co się dzieje w przypadku, jeśli auto po dostawie do domu nie spełni naszych oczekiwań? Czy można je zwrócić?
Te wspomniane 750 tysięcy aut to efekt naszej codziennej pracy nad zbiorem ponad 7 mln ofert. Nasze autorskie algorytmy i ciągle doskonalony silnik wyszukiwania wyławia tylko najlepsze oferty na rynku i tylko od sprawdzonych, wiarygodnych partnerów. Cały proces zakupu odbywa się online i nie wymaga od klienta żadnych dodatkowych czynności czy wizyt. Po dostawie każdy klient może skorzystać z prawa do zwrotu auta bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. W tym celu należy wypełnić formularz online i po jego przyjęciu przez zespół Carvago, dokonać zwrotu auta.
Czy firmy i floty znajdą na Carvago ofertę dla siebie?
Tak. Równolegle do segmentu B2C rozwijamy ofertę dla firm w kanale B2B. Projekt jest w zaawansowanym stadium. W tej chwili testujemy nasze rozwiązania. Planowany start na rynku polskim to druga połowa 2022.
Carvago.com wystartowało ze swoją usługą w Czechach w październiku 2020 roku. Obecnie działa już w Polsce i 6 innych krajach w Europie, a jeszcze w tym roku planuje ekspansję na inne rynki europejskie. Co jest dla Pana celem biznesowym w rozwoju Carvago?
Stworzenie pierwszego prawdziwego crossboardera, czyli europejskiej platformy do zakupu samochodów online, gdzie przysłowiowym jednym kliknięciem będzie można zakupić auto, a po 14 dniach mieć je gotowy do jazdy pod swoim domem.
Najnowsze
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
Porsche zaprezentowało odświeżone warianty swojego najbardziej rozpoznawalnego samochodu - dziewięćset jedenastki. Porsche 911 GT3 i GT3 Touring, po raz pierwszy wprowadzone do oferty w tym samym momencie, mają być jeszcze bardziej udoskonalone i możliwe do spersonalizowania wedle upodobań każdego klienta. -
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
-
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
Zostaw komentarz: