Program budowy 100 obwodnic. Na jakim etapie aktualnie są prace?
Budowa nowej drogi, obwodnicy, zmienia krajobraz, ułatwia komunikację, daje możliwość rozwoju, ale dochodzą też negatywne skutki jej oddziaływania, jak chociażby hałas często tam, gdzie wcześniej go nie było. Musimy też pamiętać, że wyprowadzony ruch znacznie poza daną miejscowość powoduje często, że życie w danej miejscowości zamiera.
Głównym beneficjentem Programu budowy 100 obwodnic mają być mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.
Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 roku uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na budowę 100 obwodnic, która będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego rząd przeznaczy 28 miliardów złotych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odpowiedzialna za realizację programu, prowadzi aktualnie prace przygotowawcze dla 78 obwodnic. Trzynaście obwodnic jest już na etapie realizacji.
Obecnie w realizacji jest trzynaście obwodnic o łącznej długości 106,9 kilometra i wartości 1,8 miliarda złotych.
Są to obwodnice:
- Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie),
- Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie),
- Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
- Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie),
- Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie),
- Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
- Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
- Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
- Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
- Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
- Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie)
- Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie).
Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i trwają tam roboty budowlane.
Obecnie ogłoszonych jest dziewięć postępowań przetargowych, z czego jedno na realizację około 3-kilometrowej obwodnicy Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie). Pozostałe osiem to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości około 87 kilometrów. W przygotowaniu jest obecnie 78 zadań o łącznej długości ponad 657 kilometrów.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI