Renault Arkana E-Tech Hybrid – pierwsza jazda, dane techniczne, cena. SUV w sportowym wydaniu, który będzie strzałem w dziesiątkę?
SUV o smukłej sylwetce sportowego auta, który ma podbić serca kobiet oraz mężczyzn, spodobać się zarówno rodzinom jak i singlom, oraz spełnić oczekiwania osób, które lubią aktywnie spędzać czas, jak i tych, które preferują odpoczynek na kanapie... Czy to się może udać?
Francuzi twierdzą, że tak i przedstawiają nowe Renault Arkana – sportowego SUV-a, który wyłamuje się z obowiązujących kanonów. Renault jest jednym z pierwszych producentów popularnych samochodów, który proponuje w Europie SUVa z nadwoziem o wyglądzie coupé. Dotychczas takie wersje oferowały głównie marki premium.
Renault Arkana – design
Arkana umiejętnie łączy elegancję i sportową nutkę, dodatkowo podkreśloną w testowanej przez nas wersji R.S. Line. Auto ma felgi aluminiowe o średnicy 17” lub 18”, długość całkowitą 4568 mm i stosunkowo niewielką wysokość 1571 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2720 mm. Takie proporcje dodają sylwetce płynności.
Duży prześwit (199 mm), wysoka, atletyczna linia dolnej części nadwozia z mocno zarysowanymi nadkolami, idealnie wpisuje się w stylistykę tak lubianych przez kierowców SUVów. Wrażenie solidności wzmacniają osłony zderzaków z przodu i z tyłu nadwozia oraz poszerzenia nadkoli. Natomiast opadająca linia dachu współtworzy smukłą sylwetkę i podkreśla dynamikę, typową dla sportowych aut. I jeśli mam być szczera, to właśnie tył Arkany najbardziej mi się podoba. To on sprawia, że auto prezentuje się ciekawie i wyróżnia się na drodze.
Testowana przeze mnie wersja R.S. Line wizualnie czerpie z DNA dywizji Renault Sport. Wyrazistą stylistykę podkreśla kolor lakieru Pomarańczowy Valencia opracowany specjalnie dla tej wersji i wystrój w tonacji „black” z czarnymi lakierowanymi lub metalizowanymi ciemnymi elementami nadwozia, łącznie z listwą F1, inspirowaną rozwiązaniami ze świata Formuły 1. Wersja ma specjalny zderzak i obręcze kół Silverstone z czerwonymi akcentami kolorystycznymi. Na nadkolu widoczny jest emblemat R.S. Line, a z tyłu uwagę zwraca podwójna chromowana końcówka wydechu i osłona podwozia wykończona w ciemnym, metalizowanym kolorze, podobnie jak listwa F1 i przednia osłona podwozia.
Renault Arkana – wnętrze
Wersja R.S. Line ma specjalny wystrój wnętrza z „karbonowym” wykończeniem deski rozdzielczej i paneli drzwi oraz biegnącą w górnej części deski czerwoną listwą ozdobną. Ma także czarną podsufitkę. Na pokrytej perforowaną skórą kierownicy i tapicerce ze skóry łączonej z zamszem zobaczymy czerwone sportowe przeszycia, którymi ozdobione są również panele drzwi. Na pasach bezpieczeństwa pojawia się delikatna czerwona linia. Całości dopełniają aluminiowe pedały, dźwignia zmiany biegów „e-shifter” (w wersjach z napędem E-TECH Hybrid) i emblematy R.S. Line.
Nowe Renault Arkana jest wyposażone w cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej. Kolorowy ekran o przekątnej 4,2, 7 lub 10,25” (w zależności od wersji) pozwala na intuicyjną obsługę ustawień. Umieszczony obok środkowy ekran o przekątnej 7 lub 9,3” sprawia, że nowy model znajduje się w czołówce pod względem powierzchni wyświetlaczy w tej klasie. Na szczęście Renault nie zrezygnowało z tradycyjnych przycisków i pokręteł, które ułatwiają ustawienie odpowiedniej temperatury czy głośności muzyki.
Mi osobiście brakuje przycisku, czy to na konsoli czy kierownicy, zmiany trybu jazdy. Jeśli chcemy przełączyć się z trybu „Eco” na „Sport” jesteśmy zmuszeni klikać w ekran centralny, co po pierwsze trochę trwa, a po drugie nie wpływa pozytywnie na nasze bezpieczeństwo w trakcie jazdy.
Renault Arkana – napęd hybrydowy
Nowe Renault Arkana to samochód, który występuje wyłącznie w wersjach zelektryfikowanych. Do wyboru jest benzynowy silnik 1.3 TCe 160 KM z układem mikrohybrydowym 12 V lub testowana odmiana E-TECH 145.
W skład tego napędu wchodzi 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l. Rozwija 94 KM i jest wspomagany dwoma silnikami elektrycznymi – pierwszym mogącym napędzać koła (mocy 36 kW) i drugim pełniącym rolę rozrusznika z integrowanego z alternatorem (15 kW).
Hybrydowy zespół napędowy o mocy 143 KM co prawda nie pozwala nam na bardzo dynamiczną jazdę (od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 10,8 sekundy), ale odwdzięcza się więcej niż przyzwoitym spalaniem – przepisowa jazda z Iławy do Warszawy zaowocowała zużyciem paliwa na poziomie 4,8 l/100 km.
Renault Arkana – wrażenia z jazdy
Renault Arkana pewnie trzyma się drogi, na co wpływ ma między innymi tylne zawieszenie, które zapewnia doskonałą stabilność samochodu przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. Samochód jest bardzo „płynny”, ma miękkie nastawy amortyzatorów, które dobrze wybierają nierówności polskich dróg. Na plus zaliczam także precyzyjny układ kierowniczy o całkiem bezpośrednim przełożeniu.
System MULTI-SENSE daje kierowcy możliwość wyboru jazdy w jednym z trzech dostępnych trybów: „My Sense” – hybrydowym, do codziennych przejazdów, „Eco” – by obniżyć zużycie paliwa lub „Sport” – wykorzystujący równocześnie łączną moc wszystkich silników. I szczerze? Jadąc w różnych trybach, trudno jest dostrzec między nimi różnicę. W trybie „Sport” auto jest odrobinę bardziej zrywne i sztywniejsze, ale nie jest to mocno odczuwalna różnica.
Renault Arkana – cena
Ceny Renault Arkany E-Tech Hybrid startują od 119 900 złotych, natomiast w przypadku najbogatszej wersji wyposażenia R.S. Line, trzeba wyłożyć przynajmniej 142 900 złotych. Widoczny na zdjęciach i testowany przeze mnie egzemplarz Arkany został wyceniony na 154 400 złotych.
Renault Arkana to ciekawa propozycja dla kierowców, którzy za rozsądną cenę chcą poczuć „dreszczyk sportowych emocji”. I chociaż nie wgniecie ich w fotel, to odwdzięczy się niskim zużyciem paliwa (co przy stale rosnących cenach benzyny jest ogromnym plusem) i stanie się miłym towarzyszem codziennych podróży. Jeśli nie oczekujecie sportowego zacięcia w prowadzeniu i osiągach, a szukacie ciekawie stylizowanego i praktycznego auta w tym stylu, to Arkana może być strzałem w dziesiątkę.
NA TAK:
- przyjemność prowadzenia
- ciekawy, wyróżniający się design tyłu
- niskie zużycie paliwa
NA NIE:
- możliwość zmiany trybów jazdy tylko na ekranie multimedialnym
- przeciętne osiągi
Renault Arkana – dane techniczne
Silnik | E-Tech 145 |
Moc maksymalna | 143 KM |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 sekundy |
Pojemność akumulatora | 1,2 kWh |
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”