Karolina Chojnacka

Peugeot 106 kończy 30 lat! I jest już autem zabytkowym

We wrześniu bieżącego roku Peugeot 106 będzie obchodził 30-lecie debiutu rynkowego. Kultowy model staje się youngtimerem z prawem do rejestracji jako samochód zabytkowy.

Peugeot 106 był pierwszym modelem marki z serii „6”. Miał poszerzyć ofertę francuskiego producenta w segmencie B małych samochodów miejskich, który w tamtym czasie stanowił ponad jedną trzecią samochodów zarejestrowanych w Europie i 40% samochodów zarejestrowanych we Francji.

Oficjalne Peugeot 106 zadebiutował na rynku  12 września 1991 roku. W ówczesnej prasie był prezentowany jako:

tryskające uśmiechem, pełne uroku, sympatyczne auto. Ten wszechstronny samochód, o długości nadwozia 3,56 m, przeznaczony zarówno do jazdy po mieście, jak i w trasie, jest ikoną elegancji i stylu. Napęd na przednie koła i montowany poprzecznie silnik konstruktorzy zaczerpnęli z bogatego know-how i tradycji marki Peugeot.

Peugeot 106 kończy 30 lat! I jest już autem zabytkowym
Peugeot 106 kończy 30 lat! I jest już autem zabytkowym, fot. materiały prasowe / Peugeot

 Do momentu wycofania ze sprzedaży w 2003 roku został wyprodukowany w liczbie niemal 2 800 000 egzemplarzy, początkowo w wersji trzydrzwiowej, a od 1992 roku również pięciodrzwiowej. Auto ma napęd na przednią oś i dysponuje 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi typu TU o pojemności od 954 do 1587 cm3 oraz od 1360 do 1558 cm3 w wersji wysokoprężnej.

Peugeot 106 był modelem oferowanym w wyjątkowo dużej liczbie serii specjalnych, łącznie około dwudziestu w ciągu dwunastu lat obecności na rynku. Te najbardziej kultowe to  między innymi wyjątkowo piękne edycje „Roland Garros” i „Zenith” z 1993 roku, słynne 106 Kid z dżinsowymi siedzeniami z 1994 roku, prezentowane przez Droopyego 106 Cartoon, od 1996 do 1999 roku, elegancką edycję „Inès de la Fressange” z 1997 roku, a także serię Enfant Terrible, która trafiła na rynek w 2000 roku.

Peugeot 106 kończy 30 lat! I jest już autem zabytkowym
Peugeot 106 kończy 30 lat! I jest już autem zabytkowym, fot. materiały prasowe / Peugeot

Powstały także sportowe wersje modelu: 106 Rallye w 1993 r, 106 XSI o mocy 95 KM w 1992 roku, podwyższonej do 105 KM w 1995 roku oraz 106 S16 o mocy 120 KM w 1996 roku, który był ostatnim rokiem obecności  na rynku.

Samochód ma też na swoim koncie ciekawą karierę sportową w ramach imprez Peugeot Sport i rajdów w Grupie N. W 1997 roku odbyła się inauguracja wersji Peugeot  106 Maxi wzorowanej na wersji 306 Maxi. Od 1998 roku w pracach rozwojowych brał udział Lionel Montagne, który zasiadł za jego sterami. W 2000 roku samochód, prowadzony przez Cedrica Roberta, uplasował się na 5 miejscu w finale Rajdowych Mistrzostw Francji.

Peugeot  106 był również samochodem z napędem elektrycznym, który do 2010 roku pozostawał światowym liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Wersja elektryczna, skierowana zarówno do klientów indywidualnych jak i flotowych, została sprzedana w liczbie niemal 3 550 egzemplarzy.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze