SmartVan IoT – innowacyjny projekt polskiego start-upu. Tak będzie wyglądać przyszłość transportu?
Spółka technologiczna EV Fleet zbudowała na bazie zakupionego eSprintera inteligentny samochód SmartVan IoT, z własnym systemem operacyjnym, który pozwala na pełną integrację z systemami klientów. Został on wyposażony w wiele dodatkowych urządzeń, a dane generowane przez pojazd będą zbierane przez zespół EV Fleet i posłużą do przygotowania analiz, niezbędnych do optymalizacji procesów logistycznych w dystrybucji miejskiej.
Okazuje się, że elektryczne modele samochodów dostawczych Mercedes-Benz to nie tylko przyjazne środowisku pojazdy lokalnie bezemisyjne, ale również rozwiązania inspirujące, stanowiące punkt wyjścia dla twórców innowacyjnych projektów dla logistyki przyszłości. Tak stało się w przypadku eSprintera, na bazie którego spółka technologiczna EV Fleet z Lublina zaprojektowała i zbudowała pojazd demonstracyjny – inteligentny samochód z własnym systemem operacyjnym, pozwalającym na pełną integrację z systemami klientów. Taka integracja transportu towarowego i logistyki miejskiej w internecie rzeczy otwiera nowe możliwości rozwoju flot oraz budowania inteligentnych łańcuchów dostaw.
SmartVan IoT, bo tak nazywa się demonstrator technologii oparty na eSprinterze, ma za zadanie pokazać, w jaki sposób innowacyjne rozwiązania logistyczne i transportowe umożliwią przewożenie większej ilości towarów, przy użyciu mniejszej liczby środków transportu, wykonujących mniej operacji transportowych – co ostatecznie przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu miejskiego i korzystnie wpłynie na środowisko.
Daniel Węgrzynek, właściciel EV Fleet oraz twórca innowacyjnego oprogramowania, które znalazło się na pokładzie SmartVan IoT, wyznał:
Zdecydowaliśmy się zbudować naszego demonstratora na bazie właśnie eSprintera między innymi dlatego, że model ten umożliwia szybkie ładowanie, co w przypadku dostaw jest bardzo ważne. Korzystne jest też to, że eSprinter oferuje różne warianty baterii – na potrzeby naszego projektu wybraliśmy wersję 4-modułową, o pojemności 47 kWh, która zapewnia większy zasięg. Bardzo istotne znaczenie ma także możliwość sterowania poziomem rekuperacji – to daje kierowcy duże pole manewru, jeśli chodzi o efektywność wykorzystanie napędu elektrycznego.
Mercedes-Benz eSprinter- będący konstrukcją bazową projektu SmartVan IoT – to elektryczny samochód dostawczy z zabudową furgonową. Wyposażony w silnik o mocy 85 kW i cztery baterie trakcyjne o łącznej pojemności 47 kWh gwarantuje zasięg na poziomie 156 km. Niewątpliwym plusem eSprintera jest fakt, że przy ładowaniu z ładowarki o mocy 80 kW – naładowanie akumulatorów do 80% zajmuje ok. 30 minut.
Samochód został dostarczony przez dealera Mercedes-Benz, firmę Autotrade, głównego partnera spółki EV Fleet. Został wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań, które pomogą we wprowadzaniu przedsiębiorstw w świat cyfryzacji, automatyzacji oraz optymalizacji procesów transportowych i logistycznych.
Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem wdrożonym w SmartVan IoT jest system MATRIX-3D RFID Identification System, zaprojektowany i wykonany przez nas we współpracy z kluczowymi partnerami projektu:
Oprogramowanie pozwala na wizualizację specjalnie zaprojektowanej przestrzeni ładunkowej samochodu – wirtualnie generowany jest zbiór dokładnie oznaczonych miejsc transportowych, ułożonych w formie przestrzennej macierzy. Oprogramowanie umożliwia również na odwzorowanie dowolnej, istniejącej realnie przestrzeni ładunkowej w każdym typie pojazdu oraz identyfikację dowolnego obiektu oznaczonego w technologii RFID.
W zbudowanym na bazie eSprintera pojeździe SmartVan IoT znalazło się również kompatybilne z tym systemem rozwiązanie SmartPackaging IoT, działające na bazie technologii RFID. Umożliwia ono optymalizację przestrzeni ładunkowej, identyfikację zleceń, skrócenie czasu dostawy.
Dzięki zabudowie izotermicznej SmartVan IoT może przewozić produkty w temperaturze kontrolowanej – ładownia została podzielona na dwie sekcje – aktywną i pasywną. Sekcja aktywna wyposażona jest w agregat chłodniczy firmy Dometic zasilany przez zestaw dodatkowych akumulatorów. Działanie systemu chłodzenia wspiera pięć paneli fotowoltaicznych ActiveSol generujących maksymalną moc 605 W. Zasilanie agregatu zaprojektowano tak, aby pracował on w sposób ciągły przez minimum 8 godzin.
W sekcji pasywnej przewożone są produkty w specjalnych pojemnikach izolowanych wchodzących w skład systemu SmartPackaging IoT. Pomiar temperatury odbywa się poprzez umieszczone w pojemnikach czujniki wykonane w technologii RFID, a odczytywać ją można odczytywać w aplikacji na telefonie komórkowym lub automatycznie przez MATRIX-3D RFID Identification System.
Parametry pracy wszystkich systemów i odczyty danych kierowca może śledzić w kabinie na dwóch tabletach. Główny tablet z dołączaną klawiaturą odpowiada za obsługę funkcji logistycznych, związanych m.in. z działaniem sytemu MATRIX-3D RFID Identification System i nawigacji. Drugi służy do wizualizacji w czasie rzeczywistym parametrów eksploatacyjnych pojazdu i jego wyposażenia. Za zewnętrzną transmisję danych odpowiada router połączony z mikrokomputerem. Pojazd jest wyposażony w dodatkowo w moduł telematyczny Ituran komunikujący się ze swoją globalną platformą, na której działa firmowy panel EV Fleet.
Zaawansowane rozwiązania w opartym na eSprinterze pojeździe SmartVan IoT pozwalają na prowadzenie projektów pilotażowych z klientami, którzy myślą o zmianach w swoich obecnych modelach biznesowych, z wykorzystaniem nowych rozwiązań z zakresu cyfryzacji procesów transportowych, dystrybucji miejskiej oraz inteligentnych łańcuchów dostaw. Dzięki danym, których dostarczy SmartVan IoT, transformacja ta będzie szybsza i bardziej optymalna.
Najnowsze
-
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
Ford Mustang GT3 znany jest już z wyścigów w Europie i Ameryce Północnej. W sezonie wyścigowym 2025 zadebiutuje na kolejnych torach na Starym Kontynencie i dołączy do nowych serii wyścigowych. -
Ford Bronco w edycji specjalnej pojawi się w 2025 roku
-
Rolls Royce świętuje 60 urodziny filmu ,,Goldfinger” specjalnym modelem
-
Toyota Aygo X w specjalnej edycji JBL
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie