Cupra Formentor pierwszy raz wyjeżdża na drogę
Pierwszy zaprojektowany dla marki Cupra model zadebiutował na drodze i objechał półwysep, który był inspiracją dla projektantów pojazdu. Przylądek Formentor nie tylko nazwą natchnął twórców samochodu - wyjątkowe krajobrazy i potęga żywiołów znalazły swoje odzwierciedlenie w projekcie nowego auta koncepcyjnego.
“Miejsce spotkań wiatrów” to nazwa, którą mieszkańcy Majorki nadali przylądkowi Formentor. Na ten najbardziej wysunięty na północ kraniec wyspy prowadzi spektakularna przybrzeżna droga, otoczona klifami wznoszącymi się na ponad 300 metrów n.p.m. Kręta trasa prowadzi do latarni morskiej – Faro de Formentor – znajdującej się na samym krańcu przylądka.
Ten zmieniający się krajobraz zainspirował projektanta nadwozia, Alberto Torrecillasa, do stworzenia opływowej, ale bardzo wyrazistej sylwetki pojazdu. – Wyrzeźbione przez wiatr skały zainspirowały mnie do zaprojektowania bocznych wypukłości Formentora, które wykazują dynamizm i poczucie ruchu samochodu, nawet podczas postoju. – wyjaśnia Torrecillas.
Obserwując krystaliczne wody Morza Śródziemnego można zauważyć, że ich kolor zmienia się w zależności od kierunku wiatru. Północne podmuchy sprawiają, że turkusowa woda ciemnieje, szczególnie nad podwodnymi kanionami o głębokości nawet 60 metrów. Ta gra kolorów zainspirowała Cuprę do stworzenia unikatowej barwy Blue Petrol. Głęboki, prawie czarny, odcień matowego błękitu został zaprojektowany specjalnie na potrzeby tego koncepcyjnego modelu.
Droga, która prowadzi do przylądka Formentor to labirynt zakrętów zbudowany przez włoskiego inżyniera Antonio Parettiego, jeszcze w latach trzydziestych XX wieku. Na jej końcu, 188 metrów n.p.m., usytuowana została latarnia morska. Odległa lokalizacja i surowy teren sprawiły, że jej powstanie było jednym z największych wyzwań budowlanych na całych Balearach. Montaż 56-metrowej konstrukcji ukończono w 1863 roku. Dziś latarnia wyposażona jest w instalację fotowoltaiczną, która przekształca energię słoneczną w prąd. Korzystanie z najnowszych technologii to również wyznacznik modelu Formentor, który napędzany jest przez układ hybrydowy typu plug-in.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: