![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F03!2Fc574dcb3c3ec1fe3aba842cb55d438b0cc484a8e.jpg)
„Jazda! Motoryzacja w międzywojennej Gdyni” – wystawa już otwarta
Jak połączyć przyjemne z pożytecznym? Można wybrać się na zakupy do galerii, a jednocześnie obejrzeć ciekawą wystawę o tematyce motoryzacyjnej.
Po raz drugi w Galerii Klif otwarto wystawę, będącą efektem współpracy z Muzeum Miasta Gdyni. Tym razem na 30 wielkoformatowych fotografiach poznajemy motoryzacyjną historię Gdyni. Miejsce wystawy nie jest przypadkowe: w pierwszej w Gdyni galerii, jaką jest Klif, po raz pierwszy przedstawiono pierwsze – niepublikowane wcześniej – zdjęcia z życia miasta. Wystawę będzie można oglądać do końca maja na pierwszym piętrze Galerii Klif.
Wystawa opowiada o codziennym życiu. Bohaterami tej opowieści są również mieszkańcy przedwojennego miasta – strażacy, szoferzy, młodzi eleganccy mężczyźni i piękne kobiety Część zdjęć ma charakter reportażowy, część to portrety i zdjęcia „ustawiane” – opowiadają fascynującą historię o samochodach, które już w latach 20. XX wieku były codziennością. Wśród zdjęć można zobaczyć pierwszą w Gdyni: , oficjalną wizytę Prezydenta II RP Ignacego Mościckiego, pierwszego budowniczego miasta Eugeniusza Kwiatkowskiego czy pierwszą stację paliw, karetkę, szkołę jazdy.
Taksówki, karawany i nie tylko
Ratowały życie i zdrowie jako karetki i samochody straży pożarnej, służyły jako taksówki, jechano nimi na niedzielne wypady za miasto i wreszcie, podobnie jak dzisiaj, były wyznacznikiem statusu społecznego. Używali ich na co dzień politycy i wyżsi oficerowie, widać je pod kościołem i podczas obchodów Święta Morza. Powoli wypierały wozy konne, służąc także do rozwożenia towarów i jako karawany pogrzebowe.
– Zapraszam mieszkańców Gdyni do poznania naszej drugiej już wystawy, ukazującej dzieje miasta i jego mieszkańców. Konsekwentnie budujemy markę Galerii Klif jako miejsca otwartego na społeczność i kulturę Gdyni. Gościły już u nas wystawy artystów-plastyków, a w lutym zainaugurowaliśmy współpracę z Muzeum Miasta Gdyni. Warto podkreślić, że wystawa, którą prezentujemy została przygotowana przez Muzeum w partnerstwie z Galerią Klif, a opowiada o pięknie, odwadze i nowoczesności – mówi Mariola Rogóż, dyrektor Galerii Klif.
Mercedes i tajemnice dawnych zdjęć
Każde zdjęcie kryje swoją tajemnicę. Większość ukazanych na nich osób pozostaje anonimowa, w przeciwieństwie do samochodów. Zdjęcia potwierdzają niezwykłą popularność Fordów, widać na nich czechosłowackie sportowe wozy Aero 50, popularne „Dekawki” – DKW, Chevrolety, Ople czy polskie Fiaty – w tym tak specyficzne modele jak sześcioosobową limuzynę Fiat 1100! Opinię najsolidniejszego automobilu miał zasłużenie Mercedes-Benz i właśnie auto tej marki zaprasza do obejrzenia wystawy. Będzie można je oglądać przy głównym wejściu do Galerii Klif.Najstarsze zdjęcie na wystawie pochodzi z czerwca 1926 roku i upamiętnia pierwsze tankowanie na nowo otwartej stacji benzynowej obecnie na ulicy Węglowej. Do ciekawszych należą portrety taksówek i taksówkarzy firmy Brunona Czappa. Uwagę przykuwa logo firmy taksówkarskiej BC, staranne ubiory szoferów i biała plandeka, dzięki której, jak w dzisiejszych turystycznych meleksach, można było bez przeszkód podziwiać okolice. Zdjęcia ukazują też różnorodność ówczesnych aut – widać na nich autobus miejski, auta dostawcze, Chevrolet pick-up, auto strażackie, karetki pogotowia, auto szkoły szoferów Adolfa Sajewicza, luksusową limuzynę na wycieczce w lesie (być może to Źródło Marii), a nawet małe autko dziecięce ze strażacką drabiną. Uśmiecha się z niego mała śliczna buzia, wyraźnie uszczęśliwiona tym zdjęciem.
Zagadki związane ze zdjęciami
Oglądanie wystawy z pewnością może dostarczyć wiele emocji. Gdzie zrobiono to zdjęcie? Czy to nie jest ktoś z naszej rodziny? A gdzie w Gdyni był hotel „Bałtyk” i Bank Gospodarstwa Krajowego? Kim był Józef Jereczek, którego nazwisko widnieje wśród kwiatów na aucie-karawanie? Co spowodowało wybuch domu przy ulicy Bema? Na którym ze zdjęć widać Eugeniusza Kwiatkowskiego?
– Ekspozycja składa się z niepublikowanych wcześniej zdjęć ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni. Dla miłośników historii miasta jest to niepowtarzalna okazja, by prześledzić rozwój miejskiej międzywojennej infrastruktury. Spojrzeć z innej perspektywy na historię powstania miasta z morza i marzeń. Dla fanów motoryzacji jest to prawdziwa wizualna uczta. Dzięki współpracy z Galerią Klif, wszyscy mieszkańcy Gdyni mogą podziwiać wyjątkowe, inspirujące kadry z historii naszego miasta – mówi Michał Miegoń z działu promocji Muzeum Miasta Gdyni.
Warto potraktować tę wystawę jako swoistą historyczną szaradę, a kogo historia aż tak nie interesuje, może po prostu obejrzeć samochody, których już nie ma, a które rozgrzewają wyobraźnię miłośników motoryzacji. Fotografie pokazują również rozwój miejskich dróg. Przeciętnie w okresie międzywojennym budowano 5 km nowych dróg rocznie, choć nierzadko przekraczano tą liczbę, chociażby przy budowie dzielnicy Działki Leśne, gdzie szosy wytyczano na stromych morenowych zboczach. Samochody pojawiające się w międzywojennej Gdyni importowano. Dopiero w 1936 roku, przy ul. Świętojańskiej 110 powstało przedstawicielstwo firmy Polski Fiat. W 1937 r., przy ul. Starowiejskiej 37, otwarto Auto Centralę Bracia Skwiercz z salonem Mercedesów.
Wystawa jest prezentowana przez pięć tygodni, w dniach od 26 kwietnia do 31 maja, w godzinach otwarcia Galerii, na pierwszym piętrze. Klif sfinansował wydruki archiwalnych fotografii, a po zakończeniu wystawy zostaną one przekazane do Muzeum Miasta Gdyni. Dzięki temu będą mogły być pokazywane przy innych okazjach, promujących Gdynię i jej historię.
Najnowsze
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
W obecnych czasach, gdy rynek samochodów skoncentrowany jest głównie na autach elektrycznych, zadając sobie pytanie, która firma motoryzacyjna jest najwyżej wyceniana na świecie, można się bardzo zdziwić. -
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
-
1115 km na jednym tankowaniu! Opel Grandland Plug-in Hybrid w teorii ma taki zasięg. A realia?
-
Kto płaci mandat za prędkość w 2025 roku – pracownik czy pracodawca? Wyjaśniamy!
-
Kto może żądać badania trzeźwości kierowcy autokaru? Oto jak wygląda bezpieczeństwo dzieci jadących autobusem na ferie
Zostaw komentarz: