Mercedes Concept GLB – kompaktowa nowość
Mercedes pokazał nowy pomysł na SUV-a, zbudowanego na platformie aut kompaktowych. W przeciwieństwie do bardziej skupiającego się na wyglądzie GLA, GLB kładzie nacisk na przestronność i praktyczność.
Concept GLB wyróżnia się charakterystyczną, pudełkowatą bryłą. To, wraz z długim rozstawem osi (2829 mm) pozwala wygospodarować przestrzeń nawet dla siedmiu osób, przy zachowaniu długości na poziomie kompaktowego kombi (4634 mm).
Po raz pierwszy w kompaktowym Mercedesie występuje trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi fotelami, które można schować w podłodze bagażnika. To zresztą coś więcej niż „tylko” awaryjne siedzenia – oferują one wygodne warunki podróży dla dwóch średniej wielkości podróżujących.
Oparcie środkowego rzędu siedzeń jest dzielone 40:20:40 i można je złożyć, aby uzyskać równą powierzchnię ładunkową. Siedziska mają podział 40:60. Drugi rząd siedzeń przesuwa się w przód i w tył w zakresie 140 mm – o 90 mm do przodu, aby zwiększyć przestrzeń bagażową lub uzyskać więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnego rzędu, oraz o 50 mm do tyłu, jeśli potrzebna jest wyjątkowo duża przestrzeń na nogi w konfiguracji 5-osobowej. Również ośmiostopniowa regulacja pochylenia oparcia siedzenia w drugim rzędzie siedzeń pozwala lepiej dostosować GLB do aktualnych potrzeb.
Aby ułatwić dostęp do ostatnich miejsc, fotele w drugim rzędzie oferują funkcję łatwego wchodzenia: po naciśnięciu zlokalizowanej z boku fotela dźwigni odblokowującej następuje złożenie jego oparcia, a całe siedzenie przesuwa się do przodu. W drugim i trzecim rzędzie można zamontować łącznie cztery foteliki dziecięce.
Fotele, okładziny i panele drzwiowe są częściowo obite skórą nappa i skórą nubukową, a dominującym odcieniem we wnętrzu prototypowego GLB jest „kasztanowy brąz”. W nawiązaniu do akcentów karoserii w kilku miejscach kabiny widoczne są pomarańczowe listwy ozdobne oraz przeszycia w tym samym kolorze. Środkowe sekcje przednich siedzeń, z tapicerką z nubukowej skóry, mają dwa równoległe rzędy perforacji, odsłaniające pomarańczową podszewkę.
Do wykończenia deski rozdzielczej i konsoli środkowej zastosowano orzechowe drewno o otwartych porach. Zdobi je rzeźbiony wzór plastra miodu, zanikający przy krawędziach poszczególnych paneli. Także pedały z polerowanego metalu mają ozdobne drewniane wstawki – również z wzorem plastra miodu.
Rozplanowanie deski rozdzielczej przypomina klasę B – z panoramicznym kokpitem oraz systemem multimedialnym Mercedes-Benz User Experience. Kokpit GLB wzbogacono o rurowe, typowe dla aut terenowych elementy z frezowanego aluminium. Poniżej trzech środkowych otworów wentylacyjnych zlokalizowano panel sterowania klimatyzacją – celowo w analogowej formie. Jego przyciski sprawiają wrażenie, jakby zostały wyfrezowane z jednego kawałka aluminium.
Concept GLB jest napędzany 4-cylindrowym benzynowym silnikiem 224 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT. Samochód został wyposażony w stały napęd na wszystkie koła 4MATIC ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Kierowca może wpływać na jego charakterystykę za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT Podczas normalnej jazdy w trybie Eco/Comfort napęd opiera się na rozkładzie 80:20 (przód:tył), a w programie Sport stosunek ten wynosi 70:30. W trybie off-roadowym sprzęgło napędu działa jak międzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkład momentu obrotowego wynosi 50:50.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: