Jakie jest wnętrze nowej Klasy B?
Podobno podczas projektowania uwzględniono wrażenia dotykowe, akustyczne i zapachowe, które potrafią równie silnie, co wzrokowe stymulować mózg. Czy w dzisiejszych czasach sukces auta nie może zależeć wyłącznie od talentu projektanta oraz czym wyróżnia się wnętrze nowej klasy B? Sprawdźcie!
Kierownica nowej klasy B nawiązuje do modelu CLS. |
fot. Daimler
|
Wnętrze nowej klasy B powstało w wyniku prac centrum badań klienta Daimler AG (CRC). 20-osobowy zespół z siedzibą w Böblingen analizuje zachowania użytkowników i przewiduje ich potrzeby nawet na najbliższe 10 lat, również w ujęciu wielokulturowym. Dawniej samochody projektowano głównie pod kątem oczekiwań Niemców, Amerykanów i Brytyjczyków. Teraz coraz częściej uwzględnia się życzenia klientów z Dalekiego Wschodu.
Jak mówi dr Götz Renner, szef CRC, kierowcy oceniają kabiny aut za pomocą wykluczających się cech. Zbyt wiele konwencjonalnych instrumentów to dla nich znak, że kokpit jest nudny i staromodny, a natłok nowoczesnych dodatków sygnalizuje kłopoty z obsługa. Łącznie uczestnicy badań wskazali ponad 100 kryteriów, z których wyłoniły się trzy główne grupy cech – nowoczesne lub konserwatywne, dobrej lub słabej jakości, luksusowe lub użytkowe. Na udany projekt nie ma jednak uniwersalnej recepty. Sztuką, którą opanowali eksperci z centrum badań klienta, jest odnalezienie złotego środka. W przypadku różnic nie do pogodzenia – takich jak kolorystyka wnętrza – kluczem okazuje się personalizacja. Jednak nie tylko oko decyduje o jakości wnętrza samochodu.
Podczas projektowania nowej Klasy B uwzględniono również wrażenia dotykowe, akustyczne i
Wnętrze nowej klasy B można spersonalizować. |
fot. Daimler |
zapachowe, które potrafią równie silnie, co wzrokowe stymulować mózg. W ramach badania przeprowadzonego we współpracy z uniwersytetem w Ulm za pomocą rezonansu magnetycznego mierzono odruchy mózgu przy kontakcie z różnymi tworzywami.
– Samochody stymulują ośrodek nagrody w mózgu tak samo jak czekolada czy płeć – podsumowuje dr Renner.
Swój wpływ na stylizację kabiny ma również studio projektowe Mercedes-Benz we włoskim Como, działające od 1998 roku. Inspirujące otoczenie od dawna gości najlepszych projektantów odzieży czy mebli i tak samo jak kreatywne myślenie ceni tradycyjne rzemiosło. Tak różne inspiracje mają odzwierciedlenie w projektach wnętrz aut – styliści
Tuż po otwarciu drzwi nowej Klasy B kierowca dostrzega trzy okrągłe kratki wentylacyjne rodem z modelu SLS AMG. |
fot. Daimler |
mają wolną rękę w realizacji swoich pomysłów bez konieczności niezwłocznego dostosowywania ich do możliwości produkcyjnych, mimo że taki jest ostateczny cel pracy. Efekt?
Opracowane rozwiązania są bardziej harmonijne i nie tracą swej wyrazistości. To właśnie tu powstał opływowy kształt ekranu, górującego nad konsolą środkową wnętrza nowej Klasy B.
– Nie gonimy za żadną modą – mówi prof. h.c. Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz. – Wolimy szukać długotrwałych trendów, które na dziesięciolecia zwiększą wartość naszej marki.
Jednym z pierwszych dzieł studia w Como była kabina prototypu Mercedes-Benz F 400 Carving (Tokyo 2001). Rok później opracowano tu wnętrze modelu Vision GST, zapowiadającego nową Klasę R. Styliści chętnie porzucają schematy – by stworzyć kokpit koncepcyjnego F 700 z 2007 roku, sięgnęli po korek i alcantarę. Ze swoimi kolegami z centrów projektowych w Kalifornii, Tokio, Pekinu i Sindelfingen tworzą zespół 440 osób, czuwających nad wyglądem modeli seryjnych, i ponad 60, odpowiedzialnych za design prototypów. Ich pracę koordynuje prof. h. c. Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz. Czym więc zaskoczy nas wnętrze nowej klasy B?
Jak wynika z danych producenta nowa klasa B to
Wysoka jakość materiałów i dbałość o wykończenie detali to atut nowej klasy B. |
fot. Daimler |
najbardziej przestronny model w swoim segmencie. Pod względem przestrzeni na kolana w drugim rzędzie siedzeń (87 mm) deklasuje nawet Klasy E i S. Za nimi kryje się pojemny bagażnik z możliwością złożenia oparć, dzielonych w proporcji 60:40. Dodatkowo dostępny na życzenie pakiet Easy-Vario-Plus ma umożliwić błyskawiczne przemeblowanie wnętrza. To co warte jest podkreślenia to możliwość wyboru spośród czterech wariantów kabiny: nowoczesnej, sportowej, klasycznej i wersji Exclusive ( z elementami z naturalnego drewna).
Również kolorowy wyświetlacz umieszczony na kosoli głównej oferowany jest w dwóch rozmiarach (o średnicy 147 lub 178 mm). Ekran otacza metalizowana ramka, kontrastująca z „fortepianową” czernią. Poszczególnymi funkcjami steruje się za pomocą pokrętła, umieszczonego między fotelami.
Po raz pierwszy w klasie B zastosowano też rozwiązania dotychczas spotykane wyłącznie w modelach wyższych klas. Przykład? Deska rozdzielcza obszyta na życzenie skórą Artico. Trzy warianty wykończenia – Exclusive, Chrome i Sports, które pozwalają na personalizację wystroju zależnie od upodobań. |
fot. Daimler |
We wnętrzu uwagę zwraca trójramienna kierownica ze srebrnym wykończeniem nawiązującym do modelu CLS, cztery klasyczne, analogowe zegary ze wskazówkami w pozycji spoczynku ustawionymi na godzinie 6,co ma być odniesieniem do legendarego Gullwingu. Całość uzupełnia bursztynowe oświetlenie ozdobnych listew, przestrzeni na nogi i klamek.
Poczucie przestrzeni powoduje opływowa koncepcja centralnego wyświetlacza i brak dźwigni hamulca ręcznego (każda Klasa B seryjnie posiada elektryczny hamulec postojowy) . Wersje z nową, dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT dysponują dodatkowymi schowkami w tunelu środkowym – po raz pierwszy w aucie kompaktowym dźwignia zmiany biegów powędrowała w nich za koło kierownicy.
Premiera nowej Klasy B już we wrześniu. Nowa Klasa B będzie gwiazdą stoiska Mercedes-Benz podczas nadchodzących targów motoryzacyjnych we Frankfurcie (13-25 września br.). Model trafi do europejskich salonów w listopadzie 2011 roku.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: