VIII rajd pojazdów zabytkowych w Rydzynie – relacja i galeria
Już po raz ósmy odbył się w Rydzynie rajd pojazdów zabytkowych. W szranki stanęło 27 załóg samochodowych i 28 motocyklowych. Relacjonuje Małgorzata Czaja.
fot. Małgorzata Czaja
|
W pięknej scenerii rywalizowali ze sobą właściciele pojazdów zabytkowych – 25 i więcej letnich. Najstarszym pojazdem był Opel Kapitan.
Jak zwykle niezwykle gościnna obsługa z zamku zapewniła uczestnikom wiele atrakcji. Konkurencje strzelecką, ognisko i niezwykle interesujące wykłady o historii motoryzacji.
W pierwszym dniu do pokonania była trasa podzielona na dwa etapy z próbami sprawnościowymi na torze kartingowym w Gostyniu.
Etap1: Rydzyna, Janiszewo, Moraczewo, Poniec, Drzewce, Czarkowo, Łęka Mała, Grodzisko,
Czajkowo, Brzezie, Gostyń
Etap2: Gostyń, Gola, Hersztupowo, Krzemieniewo, Drobnin, Kociugi, Pawłowice, Nowa Wieś,
Dąbcze, Rydzyna.
fot. Małgorzata Czaja
|
Drugi dzień rozpoczął się dawka historii na wykładzie Dr inż. Dariusz Ryla „Rozwój nadwozi samochodowych” można się było dowiedzieć o okresie motoryzacji zwanym Vintage.
Z kolei Dr inż. Wojciech Krugiełka. w wykładzie „Co łączyło Syrenę Sport z francuskim samochodem Panhard Dyna?” przybliżył słuchaczom największą legendę Polskiej motoryzacji.
Następnie wszyscy pod eskortą Policji w konwoju udali się na Rynek w Lesznie gdzie zostały ogłoszone wyniki a zainteresowani mogli „dotknąć” kawałka historii motoryzacji na wystawie aut.
Zainteresowanie, mimo niesprzyjającej pogody i opadów deszczu było spore. Możliwość obejrzenia zabytkowych aut przyciągnęła sporą liczbę mieszkańców Leszna.
Na koniec kilka informacji na temat historii zamku. Polecam to miejsce na urokliwe wycieczki samochodem, motorem nie koniecznie zabytkowym.
fot. Małgorzata Czaja
|
Zamek w Rydzynie zbudowany został w końcu XVII w. na murach zamku gotyckiego z pierwszych lat XV wieku, wzniesionego dla Jana z Czerniny Rydzyńskiego. Pierwszymi jego właścicielami byli Leszczyńscy. Wraz z parkiem i przyległymi terenami stanowił najokazalszą rezydencję magnacką w Wielkopolsce. W latach 1705-1709 rezydencja króla Polski Stanisława Leszczyńskiego. W czasie wojny północnej, w 1709 r. zamek został częściowo spalony przez wojska carskie. Burzliwa historia zamku splatała się z zaborami, wojnami. W 1945 r. Zamek w Rydzynie został spalony i czekał na nowego użytkownika do 1970 r. Po przejęciu przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich(SIMP), został odbudowany zaś jego najpiękniejsze wnętrza odtworzono na podstawie zachowanej dokumentacji fotograficznej z okresu międzywojennego. Prace zakończono w 1989 r. Zamek SIMP w Rydzynie w 1994 r. otrzymał prestiżowe wyróżnienie międzynarodowej organizacji EUROPA NOSTRA w uznaniu doskonałości restauracji wspaniałego zamka barokowego.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: