Nie bądź zawalidrogą na lewym pasie!
Jadąc wielopasmową jezdnią kierowcy powinni trzymać się prawej strony - tak mówi kodeks drogowy. Niestety na polskich drogach jest inaczej. Wolna jazda na wewnętrznym pasie, podczas gdy zewnętrzny jest wolny denerwuje innych kierowców i prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Spowalnia też ruch na drodze.
Kodeks drogowy* nakazuje jazdę jak najbliżej prawej krawędzi jezdni (art. 16, ust. 4) oraz jazdę
z prędkością nieutrudniającą jazdy innym (art. 19, ust. 2, pkt. 1). Jazda lewym lub środkowym pasem w przypadku gdy wolny jest pas prawy może zatem skutkować mandatem.
– Kierowcy muszą pamiętać, że dzielą drogę z innymi. Działania podyktowane naszą wygodą mogą mieć negatywny wpływ na płynność ruchu i mogą być nawet niezgodne z przepisami. Przykładem takiego zachowania jest uporczywe zajmowanie wewnętrznego pasa ruchu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Fakt, że kierowcy korzystają z wewnętrznego lub środkowego pasa do jazdy, wynikać może
z niewiedzy lub złych nawyków. Brytyjscy eksperci podają, że najczęściej kierowcami jadącymi środkowym pasem – mimo możliwości zjazdu na pas zewnętrzny – są osoby starsze oraz te, które stosunkowo niedawno otrzymały prawo jazdy*. Osoby, które niepewnie czują się podczas zmiany pasa przy dużym natężeniu ruchu, mogą zajmować lewy pas wcześniej przy nadarzającej się okazji, jeśli planują skręt w lewo. To jednak taktyka, która może zaburzać płynność jazdy, jeśli dany kierowca jedzie poniżej górnej granicy prędkości, a inni nie mają możliwości wyprzedzenia.
fot. Motocaina
|
Innym powodem może być zły stan nawierzchni prawego pasa. Na zewnętrznym pasie często występują koleiny spowodowane ruchem pojazdów ciężarowych, jazda w nich sprawia trudność i tym kierowcy mogą tłumaczyć potrzebę jazdy po pasie wewnętrznym.
Co zrobić, gdy na naszej drodze pojawi się kierowca uporczywie jadący wewnętrznym pasem? Nie wolno wymuszać zjazdu na sąsiedni pas. Kierowcy nie powinni dawać sygnałów świetlnych ani trąbić. Niedopuszczalne jest też straszenie kierowcy poprzez zbyt bliskie podjeżdżanie do jego pojazdu, gdyż to może powodować zagrożenie. Kierowca jadący z przodu może nagle zmienić pas ruchu bez zachowania odpowiednich środków ostrożności i narazić siebie i innych na niebezpieczeństwo.
Jeśli mamy możliwość wyprzedzenia kierowcy blokującego pas, należy zwolnić do momentu uzyskania miejsca do wykonania manewru wyprzedzania. Należy pamiętać, że dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na jezdni jednokierunkowej oraz na dwukierunkowej, gdy do jazdy w jednym kierunku przeznaczone są dwa pasy (teren zabudowany) lub trzy pasy – w przypadku drogi poza terenem zabudowanym (kodeks drogowy, art. 24, ust. 10).
* kodeks drogowy
** highways.gov.uk
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
„jeśli dany kierowca jedzie poniżej górnej granicy prędkości, a inni nie mają możliwości wyprzedzenia. ”
górna tzn jaka? Chyba nie 140 KM/H?
Zawsze musi zjeżdżać, choćby jechał i 180 KM/H, bo sam na autostradach często przekraczam 250 km/h
Anonymous - 5 marca 2021
Ta chyba maluchem 🙂 a przy 150km/h odpada Ci kabina. Takie bajki to wiesz gdzie…