Opel Combo Life – pierwsza jazda
Combo Life to wersja osobowa popularnego dostawczaka, który nadwoziem nawiązuje do stylizacji karoserii innych modeli Opla. Jak się prowadzi w odmłodzonej odsłonie?
Masywny grill z chromowaną listwą, mocne przetłoczenia na nadwoziu oraz charakterystyczne światła LED – z daleka nie ma szans się pomylić: Opel wraca z piątą już generacją Combo. To samochód klasyfikowany do segmentu kombivanów, którego wprowadzono do sprzedaży w Europie od początku czerwca. Sprawdzamy, czy w tym wypadku mariaż z PSA wyszedł Oplowi na dobre.
Ale najpierw nieco historii. Pierwsza generacja modelu Combo pojawiła się ponad trzydzieści lat temu – bazowała na modelu Kadett. Kolejne generacje korzystały z platformy Corsy. Sytuacja zmieniła się przy projektowaniu czwartej generacji tego samochodu: płytę podłogową Combo dzieli z Fiatem Doblo. Przy okazji piątej generacji mamy też pewną nowość. Otóż inżynierowie z Russelsheim najpierw usiedli do projektu wersji osobowej modelu, na bazie której stworzono odmianę dostawczą – Cargo. Całość osadzono na platformie, którą Combo dzieli z modelami koncernu PSA: Citroenem Berlingo i Peugeotem Partnerem.
Mimo że konstrukcja kombivanów nie pozwala na odrobinę szaleństwa w designie auta, to nowe Combo Life nie wygląda ani topornie, ani urodziwie. To kompromis między tym co praktyczne i estetyczne.
Topornie czy użytecznie?
Zasiadam za kierownicą. Zastaję za nią żywcem wyjęte zegary z modelu Grandland X – i świetnie, bo są ładne. Deska rozdzielcza została zaprojektowana bez zbędnych przycisków, można to określić wręcz minimalizmem. Mi to pasuje. Szybko odnajduje się w poszczególnych przełącznikach i funkcjach komputera pokładowego. Dookoła mnie zamontowano materiały nieco tańsze niż te, które zastajemy w standardowych osobówkach, choć nic tu nie trzeszczy, nie skrzypi i jest doskonale spasowane. Cóż, nie jeździ się zwykle z dłońmi na kokpicie…
Dużym atutem jest liczba schowków – jest ich aż 28, a jednym z najciekawszych jest półka pod sufitem przecinająca całą długość Combo. Ta ostatnia robi wrażenie, ale niestety jest związana z zakupem samochodu z panoramicznym dachem; w podstawowej wersji jej nie znajdziemy. Producent oferuje wyposażenie Combo Life w klasyczną kanapę z tyłu lub w trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie, dzięki czemu każdy z pasażerów może mieć tutaj naprawdę wygodnie. Co ważniejsze dla młodych rodziców – spokojnie zainstalujemy tu obok siebie trzy foteliki dziecięce, ponieważ każde siedzisko ma mocowanie Isofix. A jak już wyruszymy całą rodziną na wakacje to z powodzeniem się spakujemy w obszerny bagażnik, który mierzy 597 litrów. Można go łatwo konfigurować, a fotele składają się tworząc płaską przestrzeń. Jeżeli potrzebujemy jeszcze więcej miejsca, w ofercie Opla znajdziemy model Combo Life XL, wydłużony o 35 centymetrów od normalnej odmiany (krótka 4,40 m, długa 4,75 m), a to z kolei przekłada się na możliwość zamontowania kolejnych dwóch siedzeń. Wówczas przewieziemy 7 pasażerów i 850 litrów bagażu.
Przyjemność? Nie, praktyczność
Prowadzona nawigacją, która wyświetla mi się na 8-calowym wyświetlaczu (notabene największym w swojej klasie), ruszam w trasę. Spostrzegam, że siedzę nieco wyżej niż w zwykłej osobówce. Podoba mi się – mam poczucie, że widzę więcej, mimo że nie poruszam się ani suvem czy vanem. Dzięki mocno kwadratowej konstrukcji samochodu, mam pełną widoczność z każdej strony, po pierwsze dzięki sporemu przeszkleniu pojazdu, a po drugie – dzięki ogromnym lusterkom bocznym. Dodatkowo pomaga mi podczas jazdy cała masa systemów wsparcia: rozpoznawanie znaków drogowych, czy ewentualne awaryjne hamowanie przy wtargnięciu pieszych na jezdnie (w standardzie). Daje to poczucie bezpieczeństwa i pewności na drodze.
Nie spodziewajmy się wyprofilowanych foteli, ale i tak wygodnie się na nich siedzi. Nawet w samochodzie dostawczym – choć w wersji pasażerskiej – mam możliwość połączenia się ze swoim smartfonem, dostęp do muzyki, czy numerów telefonów. Combo wyposażony jest także w opcjonalny gadżet: wyświetlacz HUD (Head Up Display), który podaje nam przed oczami wszystkie najpotrzebniejsze dane.
Sercem testowego Combo jest 1.5 turbo Diesel o mocy 130 koni, skonfigurowany z automatyczną, ośmiobiegową skrzynią. Jak tak nieduży silnik radzi sobie z mało aerodynamicznym, ciężkim nadwoziem? Zaskakująco dobrze. Combo Life dynamicznie przyspiesza przy każdym mocnym naciśnięciu pedału przyspieszenia, a automatyczna skrzynia jak na zawołanie reaguje na zmiany. Bardzo zgrany duet. Jak dobrze wiemy, informacje zawarte w ulotkach często mijają się z prawdą, dlatego testowe Combo nie uzyskało średniego zużycia na poziomie obiecywanych 4,5 litra na setkę, ale też ja nie jechałam w zawodach ekodrivingu. Przy energicznej jeździe komputer wyświetlił podwojoną wartość danych producenta. Na nierównościach czuć, że nie jedziemy samochodem, którego projektantom przyświecała idea komfortu pasażerów. Z drugiej strony nie spodziewajmy się tu sztywnego zawieszenia, bo przy większych prędkościach czuć w zakrętach mocne bujanie nadwozia na boki. Ale przecież nie o to chodzi, żeby takim samochodem z pełną prędkością wchodzić w zakręty, czy jeździć po offroadzie. Podwozie zatem jest optymalne jak na auto dostawcze.
Gdy myslimy o autach typu kombivan wydają nam się ponadgabarytowe, niezręczne, mało żwawe. A to zupełna nieprawda. Wystarczy zasiąść z nowym Combo, aby poczuć, jak idealnie czuje się w miejskiej dżungli. Dzięki dobrze zestrojonemu zawieszeniu oraz elektrycznie wspomaganej kierownicy manewrowanie nim jest przyjemnością. Dopełnieniem tych miłych odczuć jest opcjonalny system kontroli trakcji IntelliGrip, który zadebiutował w modelu Grandland X. Podczas parkowania przydaje się również kamera cofania z kątem widzenia 180 stopni.
Czyli jaki?
Długo zastanawiałam się jak podsumować Opla Combo Life, bo mnie… zaskoczył. Łatwo jest oceniać auto patrząc na nie na fotografiach, ale już po jeździe często odczucia są zgoła inne. Wiem, że po samochodzie tego typu nie ma co oczekiwać ekstrawagancji, czy polotu, a raczej funkcjonalności i ergonomii. I w tej kwestii niemiecko-francuscy inżynierowie postawili wysoko poprzeczkę. Co więcej, za 68 tysięcy złotych otrzymujemy przestronny, praktyczny, uniwersalny samochód, z masą ciekawych dodatków, którymi mogą się pochwalić samochody klasy wyższej. Mi się bardzo spodobał.
NA TAK
– przestronność wnętrza;
– dynamika silnika 1.5 turbo Diesel;
– liczba schowków i ciekawa półka w suficie;
– rozsądna cena.
NA NIE
– nudna deska rozdzielcza;
– tanie materiały wykończenia.
Dane techniczne Opel Combo Life 1.5 Turbo Diesel AT-8
Moc: 130 KM
Moment obrotowy: 300 Nm przy 1750 obr/min
Maksymalna prędkość: 184 km/h
0-100 km/h : 11.4 s
Średnie zużycie paliwa: 4,5 – 4,3 l / 100 km
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Firmowa bryka nie musi być nudna, dajmy na to taki musso niby pick up więc spora paka że wejdzie sporo towaru a jak sie zajrzy do środka to jakością wykończenia nie ustępuje suvom