Test Honda CB300R Neo Sport Cafe – sprytne maleństwo
Honda CB300R to trzeci motocykl zaprojektowany w stylu "Neo Sports Café" - tak brzmi pełna nazwa tego modelu. To nowa, sportowa linii motocykli marki Honda na rok 2018. Być może rozpoznajecie w tym motocyklu większego brata, CB1000R, który był z pewnością inspiracją dla projektantów Hondy, ale ten model ma też mniejszą siostrę - 125-tkę. Dziś jednak poopowiadam Wam o 300setce, którą odebrałam z zerowym przebiegiem! Nówka sztuka nie śmigana.
Co my tu mamy ciekawego? Sami zobaczcie – silnik jednocylindrowy, chłodzony cieczą, ma pojemność 286 cm3. Wydaje się niedużo, ale do miasta naprawdę nie potrzeba więcej. Jednostka pokryta jest czarnym lakierem, a owiewki chłodnicy są wykonane ze szczotkowanego aluminium. Wydech jest osadzony dosyć nisko i skierowany zadziornie ku górze. Z przodu mamy odwrócony widelec teleskopowy Showa z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego, a z tyłu pojedynczy amortyzator z systemem Pro-Link. Skrzynia biegów ma 6 przełożeń, a hamulce są radialne, tarczowe z dużą, pływającą tarczą i 4-tłoczkowym zaciskiem z przodu, jest tu oczywiście montowany seryjnie ABS. Koła to 17-stki z ładnymi felgami – dodają całości sportowego charakteru.
Zestaw wskaźników jest czytelny, zawiera najpotrzebniejsze informacje, które jedynie w dużym słońcu są trudno dostrzegalne.
Przedni reflektor z dwoma ciekawymi paskami świetlnymi, światło tylne i kierunkowskazy są wykonane w technologii LED, dlatego motocykl jest bardzo widoczny w różnych warunkach pogodowych.Wydaje się, że to twardy zawodnik, który powinien się sprawdzić zarówno w mieście jak i poza nim – zatem w drogę! Wsiadamy – siedzisko jest zawieszone nad podłożem na wysokości 80 cm, więc dla mnie – a mam 170 cm wzrostu – jest idealnie. Motocykl jest niebywale zwrotny w mieście. Zawracanie nim to czysta rozkosz, a manewrowanie między samochodami w korku – igraszka! Maszyna ma osadzony nisko środek ciężkości, zatem pewnie się nią steruje nawet przy wolnych prędkościach – postojowych. Cofanie pod górkę też nie sprawia trudności, bo masa tego sprzętu jest niewielka. Najprzyjemniej jeździ się CB300R z prędkością około 90-100 km/h, kiedy wiatr przyjemnie chłodzi, a nie zwiewa motocyklistkę z maszyny, dźwięk jest całkiem przyjemny dla ucha, a kierująca może swobodnie cieszyć się jazdą. Zwłaszcza po zakrętach, bo CB zdaje się to uwielbiać! Przekładanie tego jednośladu z jednego złożenia w drugie trwa błyskawicznie, a motocyklowi wciąż mało! Aż żal użytkować go na miejskich skrzyżowaniach…
Jedyne, czego może brakować, to mocy przy energicznym, autostradowym wyprzedzaniu. Jeśli mamy chęć wyprzedzić kogoś przy prędkości 100 km/h, to nawet przy redukcji maszyna wolno przyspiesza i trzeba długo czekać, aby się wreszcie napędziła. Tak jest np. na warszawskiej obwodnicy. Ale na ulicach? Prędkości w przedziale 50-80 km/h to raj dla CB300R! Wówczas przyspieszanie i wkręcanie silnika na wysokie obroty cieszy najbardziej!
Kompaktowa jednostka napędowa o pojemności 286 cm3 szybko wkręca się na obroty i generuje moc 31 KM przy 8500 obr./min oraz moment obrotowy na poziomie 28 Nm przy 7500 obr./min. Lepiej dobrze się trzymaj – gdy trafisz na zachęcający, otwarty odcinek drogi, motocykl wyposażony w 6-biegową skrzynię biegów pokona dystans 200 m w zaledwie 9,2 sekundy. Można pewnie pochylić motocykl w długim, szybkim łuku lub sprawnie zawrócić model CB300R w ciasnym, miejskim zakręcie. Czuć jego lekkość – ma masę jedynie 143 kg.
Niestety do znajdowania luzu trzeba się przyzwyczaić – mi zajęło to dobre 30 kilometrów w mieście i przyznaję, nieco mnie to wkurzało.
Zbiornik paliwa mieści 10 litrów, co pozwoli na przejechanie co najmniej 250 kilometrów dynamicznej jazdy – mi motocykl zużył blisko 4 litry na setkę, ale przyznaję, że odkręcałam manetkę do oporu.
CB300R to ciekawy jednoślad dla początkujących motocyklistek i motocyklistów, niewysokich osób, które wolą pewnie, całą stopą, dotykać podłoża. To także świetna propozycja dla wszystkich, którzy dotychczas poruszali się motocyklami o pojemności 125 cm3, a po zrobieniu prawa jazdy kat. A chcą na spokojnie rozwijać swoje umiejętności w jeździe na motocyklu, a nie od razu przesiadać się na jednośladowych mocarzy. CB300R można kupić w Polsce za 21 900 złotych. Podsumowując: CB300R daje radość z jazdy, jest ekonomiczny, łatwy w prowadzeniu i przypuszczam, że w utrzymaniu również będzie bezproblemowy.
Dane techniczne Honda CB300R Neo Sport Cafe
Silnik
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 76mm x 63mm |
Dawkowanie paliwa | PGM-FI |
Stopień sprężania | 10,7:1 |
Pojemność skokowa (cm³) | 286 cm3 |
Typ silnika | Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy |
Moc maksymalna (KM) | 31,4 KM (23,1 kW) / 8500 obr./min. |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 27,5 Nm / 7500 obr./min. |
Rozrusznik | Elektryczny |
Koła
System ABS | 2-kanałowy ABS z IMU |
Hamulec przedni | 296 mm, pojedynczy tarczowy typu wave, 4-tłoczkowy zacisk |
Hamulec tylny | 220 mm, pojedynczy tarczowy typu wave |
Zawieszenie przednie | 41 mm odwrócony widelec teleskopowy Showa, skok 130 mm |
Zawieszenie tylne | Pojedynczy amortyzator z systemem Pro-Link, skok 107mm |
Rozmiar opony przedniej | 110/70R17M/C 54H |
Rozmiar opony tylnej | 150/60R17M/C 65H |
Koło przednie | 17-calowe |
Koło tylne | 17-calowe |
Wymiary i Waga
Pojemność akumulatora (Ah) | 12V-7AH |
Kąt pochylenia główki ramy | 24° |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) | 2012mm x 802mm x 1052mm |
Typ ramy | Stalowa typu diamond |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 10 litrów |
Zużycie paliwa (l / 100 km) | 3,3 l/100km (WMTC mode) |
Prześwit (mm) | 151 mm |
Lampa przednia | LED |
Masa własna pojazdu (kg) | 143 kg |
Wysokość siedzenia (mm) | 799 mm |
Rozstaw osi (mm) | 1352 mm |
Skrzynia Biegów
Sprzęgło | Hydrauliczne, mokre, wielotarczowe |
Przełożenie końcowe | Łańcuch |
Skrzynia biegów | 6-biegowa |
Najnowsze
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Najmocniejszy wariant hiszpańskiego SUV-a Cupra Formentor VZ5 zyskał dwie limitowane edycje specjalne. Będą one możliwe do zakupu w Polsce. -
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
-
Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Zostaw komentarz: