Samochód ważniejszy niż zdrowie – badania Shell’a

Zdecydowana większość Polaków dba o swoje samochochody bardziej niż o swoje zdrowie - taki wniosek płynie z przeprowadzonego na zlecenie firmy Shell badania „I love my car".

Prędzej zmienimy paliwo na lepsze niż zadbamy o własne zdrowie i dietę…
fot. Motocaina

Jesteśmy również bardziej skłonni ponosić dodatkowe koszty na paliwo wyższej jakości by lepiej chronić silnik. Przyczyn naszego wyjątkowego podejście do samochodów należy szukać w emocjonalnym przywiązaniu Polaków do swoich aut oraz dumie, która wynika z faktu ich posiadania.

W marcu, na zlecenie firmy Shell, TNS OBOP przeprowadził badanie dotyczące stosunku Polaków do ich samochodów. Wnioski, które płyną z przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków sondażu są zaskakujące. Większość z nas jest tak przywiązana do swoich samochodów, że troszczy się o nie bardziej niż o własne zdrowie. Polacy są też skłonni wydać więcej pieniędzy by zapewnić sprawne funkcjonowanie silników w swoich autach.


Kochamy samochody
Większość z nas widzi w regularnym serwisowaniu pojazdów metodę na oszczędzenie sobie przyszłych wydatków na naprawy. Zależność ta jest oczywista dla dwóch trzecich respondentów. Jednak wielka skłonność Polaków do troski o samochód, większa niż do dbania
o własne zdrowie, nie może opierać się wyłącznie na podstawach ekonomicznych. Istotne wydają się przede wszystkim emocje, jakie wywołują w nas samochody.

Aż 91% Polaków czerpie przyjemność z jazdy a 72% z dbania o swoje auto. Zaskoczeniem okazał się fakt, że 22% nas nadaje im imiona i trakuje jak bliskiego przyjaciela a 83% podkreśla, że ich zdaniem każdy samochód ma swój indywidualny charakter i osobowość. Dlatego też dla zdecydowanej większości z nas fakt posiadania samochodu w dobrym stanie jest powodem
do dumy.

Samochód cenniejszy niż zdrowie
Z porównania części ankiet dotyczącej utrzymania i naprawy samochodu z pytaniami związanymi z troską o zdrowie wynika, że większą wagę przywiązujemy do dobrego stanu naszych samochodów niż do swojego zdrowia.

Dopieszczanie swojego auta zdarza nam się częściej niż wizyta u lekarza.
fot. Jola Żuk

83% respondentów stwierdziło, że to jak technicznie sprawny jest ich samochód jest dla nich bardzo ważne podczas gdy analogicznej odpowiedzi na pytanie o zdrowie udzieliło zaledwie 64% pytanych. Nie dziwi zatem, że Polacy częściej odwiedzają warsztat w celu dokonania przeglądu niż pojawiają się u lekarza na okresową kontrolę. Ponad dwukrotnie więcej ankietowanych zadeklarowało, że poświęca więcej czasu by zatroszczyć się o wygląd i stan samochodu niż w celu zadbania o własne zdrowie i kondycję. Dlatego też częściej jesteśmy skłonni oddawać samochochód do specjalisty niż sami udać się po fachową pomoc medyczną. Zaledwie 12% mężczyzn i 1% kobiet samodzielnie dokonuje napraw podczas gdy na własną rękę, domowymi sposobami leczy się aż 20% badanych.

Polacy są też bardziej skłonni ponieść dodatkowe koszty na paliwa i części zamienne (odpowiednio 54% i 47% zadeklarowało gotowość wydania większych kwot w celu poprawy funkcjonowania samochodu) niż na wysokiej jakości żywność czy zbilansowaną dietę (odpowiednio 30% i 15%).

Premia w paliwach premium
Z troski i przywiązania do samochodów wynika skłonność Polaków do korzystania z paliw typu premium, 60% respondentów zadeklarowało, że tankuje paliwa lepszej jakości choć tylko 9% z nich robi to regularnie. Jednocześnie 86% respondetów stwierdziło, że ich samochody działają lepiej gdy stosują paliwa premium. Badani podkreślali zwłaszcza większą wydajność silnika (43%), ekonomię spalania (30%) oraz jego większą moc (36%). Ostatnia z właściwości paliw wyższej jakości została zauważona zwłaszcza przez mężczyzn (45%) podczas gdy kobiety zwróciły uwagę na ekologiczny aspekt ich stosowania (38%).

Co znaczące, 23% ankietowanych wskazało także na czyszczące własności paliw typu premium, podkreślając, że zapobiegają one odkładaniu się osadów w silniku. Choć wydaje się, że wiedza dotycząca wpływu zawartych w paliwie aktywnych substancji penetrujących, które rozpuszczają osady gromadzący się na cylindrach oraz wtryskach jest dość specjalistyczna, okazała się ona powszechną wśród respondetów. Wysoki procent odpowiedzi wskazującej
na tę oraz inne cechy ulepszonej formuły paliw wskazuje, że Polacy nie tylko kochają swoje samochody lecz także znają się na nich i wiedzą czego ich pojazdy potrzebują by móc funkcjonować sprawniej. 

  • Polacy traktują swoje samochody po ludzku, 83% z nas uważa, że mają one swoją osobowość, 44% czuje się z nimi emocjonalnie związana a 22% respondentów nadaje im imię i traktuje jak prawdziego partnera a wręcz przyjaciela. 83% Polaków czuje się dumnych z takiej „przyjaźni”.
  • Kochamy swoje samochody gdyż okazują się one dla nas źródłem przyjemności. 80 mężczyzn i 59% kobiet radość sprawia dbanie o swoje auto a jazda samochodem stanowi przyjemność aż 91% ankietowanych.
  • Renia, Henio i Cytryna to tylko kilka z najpopularniejszych imion jakie nadajemy swoim samochodom. Większość z nich pochodzi od marki samochodu choć zdażają się także nazwy z nią nie związane jak Szerszeń, Szrotek czy po prostu Pocisk Miłości. W ten czuły
    i osobisty sposób do swoich samochodów przemiawia 22% Polaków.
  • 83% respondentów podkreśla, że stan technicznych ich samochodu jest dla nich bardzo ważny podczas gdy stan swojego zdrowia za istotny uznaje jedynie 64% z nas. Nie dziwi zatem fakt, że ponad dwa razy więcej Polaków regularnie dba o samochód niż o swoje zdrowie. Prawie co dziesiąty mężczyzna w Polsce dokonuje przeglądu przynajmniej raz w miesiącu. Motywacją dla troski o samochody jest także poczucie, iż zadbany samochód jest bezpieczny (70%) oraz mniejsze wydatki na jego naprawę w przyszłości (66%).
  • Polacy często sięgają po paliwa premium podkreślając ich pozytywny wpływ na działanie silnika. Związek pomiędzy tankowaniem paliw o ulepszonej formule a lepszym funkcjonowaniem silnika dostrzega aż 86% respondentów. 52% z nas woli wydać więcej pieniędzy by zatankować benzynę lub olej napędowy lepszej jakości.

Badanie zostało przeprowadzone przez TNS OBOP w kwietniu 2011, na grupie 500 respondentów skaładającej się w 50% z kobiet i mężczyzn. Respondenci to osoby, które są głównymi użytkownikami samochodów i rocznie przejeżdżają dystans większy niż 7500 km.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze