Joanna Szymków-Matuszewska

Nissan X-trail – pierwsza jazda

Nissan w tym roku zaskakuje swoich klientów ciągłymi zmianami. Tym razem przyszła kolej na facelifting X-Traila. Podobnie jednak, jak w przypadku odmłodzonego Qashqaia, zmiany nie są znaczące, ale nadają SUV-owi nowoczesnego charakteru.

Podobnie jak w nowym Qashqaiu, Nissan zdecydował się na zastosowanie na przodzie pojazdu szerszej i potężniejszej kraty wlotu powietrza ze znanym już motywem litery V, co idealnie harmonizuje z przednim zderzakiem, ozdobionym nowymi, chromowanymi elementami. Z kratą wlotu powietrza sąsiadują nowe oprawy relfektorów – i tu tak jak w Qashqaiu, zdecydowano się na wyraźne zaznaczenie różnic między wersją halogenową oferowaną w wersjach wyposażenia Visia, Acenta i N-Connecta, a w pełni diodowymi reflektorami w wersji Tekna. W każdym z tych typów pojawiają się jednak światła do jazdy dziennej z charakterystyczny motyw bumerangu. Niezależnie od wersji wyposażenia, reflektory w nowym X-Trail-u zostały wyposażone w funkcję sterowania adaptacyjnego (AFS), która to dostosowuje wiązkę światła w czasie pokonywania zakrętu w zależności od prędkości pojazdu i kąta obrotu kierownicy.

Tył X-Traila również został zmieniony, a to przede wszystkim za pomocą przeprojektowanego tylnego zderzaka, który jest bardziej masywny i ma nowe chromowane detale. Tylne, zmodernizowane światła, są w pełni diodowe. Zarówno z tyłu, jak i z przodu pojazdu, udoskonalono czujniki parkowania, poprzez pełne zintegrowanie ich ze zderzakami, dzięki czemu tworzą z nimi jednolitą płaszczyznę. Pazura nowej sylwetce X-Traila dodatkowo dodają chromowane listwy bocznych przednich i tylnych drzwi. Nowy X-Trail jest dłuższy o 50 mm w stosunku do swojej starszej wersji, pozostałe parametry pozostały bez zmian.

Niewątpliwie zastosowane przez projektantów zabiegi spowodowały, że na nowego X-Traila patrzy się z przyjemnością. Bryła pojazdu nabrała delikatnie sportowego charakteru, dynamiki i pazura. Z całą pewnością nie jest nudna.

Elegancja i nowe materiały we wnętrzu
Tak samo, jak i w nowym Qashqaiu, Nissan postawił na nowe materiały wnętrz i lepszą jakość wykończenia oraz spasowania elementów wnętrza. W oczy rzuca się nowy kształt kierownicy ze spłaszczonym wieńcem w dolnej części, która jest aktualnie standardowa dla wszystkich zmodernizowanych wersjach X-Traila. Sam wieniec został pogrubiony, co ma zapewnić lepsze trzymanie kierownicy. Dodatkowo projektanci zastosowali na środkowym jej ramieniu srebrne, metalowe detale, które mają swoim kształtem nawiązywać do motywu litery „V” umieszczonego na osłonie chłodnicy. We wnętrzu znajdziemy także nowoczesne wykończenie deski rozdzielczej nad schowkiem i nowe kratki nawiewów, które teraz mają czarną, błyszczącą powierzchnię. Opcjonalnym dodatkiem w wersji wyposażenia Tekna jest skórzana tapicerka w kolorze czarnym lub brązowym, która pięknie spaja nowe wnętrze i powoduje, że można całkiem zapomnieć, że siedzi się w SUV-ie docelowo przeznaczonym do rodzinnych podróży.

Osoby decydujące się na zakup nowej wersji SUV-a mogą również mieć do dyspozycji podgrzewane siedzenia także na tylnej kanapie. Tu warto zauważyć, że pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie mają zapewniony duży komfort dzięki pionowaniu siedzeń – przestrzeni na nogi nie zabraknie nawet dla wysokich pasażerów. Poprzez podwyższenie tylnej kanapy może być jednak problem z przestrzenią nad głową wysokiego pasażera – odległość do dachu pozostaje już bardzo niewielka. Oczywiście X-Trail jest dostępny zarówno jako samochód pięcio, jak i siedmiomiejscowy.

Systemy bezpieczeństwa i te zwyczajnie ułatwiające życie
Nissan wzbogacił swojego SUV-a także o funkcję bezdotykowego otwierania bagażnika. Bagażnik otwiera się wówczas za pomocą ruchu stopy pod tylnym zderzakiem. Niewątpliwie funkcja ta jest bardzo pomocna i przydatna zarówno przy pakowaniu samochodu na dalekie podróże, jak i przy codziennym użytkowaniu, gdy zwyczajnie brakuje nam ręki. Sam bagażnik także został powiększony – w wersji pięciomiejscowej mamy do dyspozycji 565 litrów przy rozłożonych siedzeniach, a w wersji siedmiomiejscowej jest to niezmiennie 445 litrów. Co ważne, wszystkie wersje X-Traila wyposażone są w system podziału z wykorzystaniem półek i przegród, z możliwością aranżacji na 9 sposobów.

Tak samo, jak i w przypadku nowego modelu Qashqai, tak i w nowym X-Trailu, w odpowiedzi na głosy użytkowników, wprowadzono całkowicie nową wersję wyposażenia N-Connecta. Plasuje się ona pomiędzy najwyższą wersją Tekna, a średnią Acenta. Oprócz wyposażenia dostępnego w wersji niższej, użytkownik otrzymuje w N-Connecta system multimedialny NissanConnect, inteligentny system kamer 360°, inteligentny kluczyk, relingi dachowe, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz wspomniany system bezdotykowego otwierania bagażnika.

Dodatkową ciekawostką będzie wprowadzony w nowym modelu X-Trail od 2018 roku system ProPILOT. To duży krok marki w kierunku autonomicznej jazdy. System będzie kontrolował pracę układu kierowniczego, przyspieszenie i hamowanie na jednym pasie autostrady zarówno przy dużym natężeniu ruchu, jak i przy szybkiej jeździe.

uż teraz Nissan wzbogacił swój system awaryjnego hamowania o funkcję wykrywania pieszych. Nowością jest także system Stand Still Assist, który uzupełnia system wspomagania ruszania pod górę przy manualnej skrzyni biegów. SSA potrafi utrzymać pojazd w pozycji zatrzymanej aż do trzech minut, po czym automatycznie włączany jest hamulec postojowy. Bardzo wygodne jest to, że SSA działa zarówno na nawierzchni płaskiej, jak i pochyłej.

Czy jeździ tak jak wygląda?
Przeprowadzony przez Nissana face lifting nie dotknął jednostek napędowych – tak, jak wcześniej, nabywcy do dyspozycji mają przede wszystkim silniki wysokoprężne o pojemności 1.6 i 2.0, w tym najmocniejszy dwulitrowy silnik diesel o mocy 177 KM, wprowadzony do oferty w roku 2016. Do tego sześciobiegowa przekładnia manualna lub automatyczna Xtronic oraz dwa rodzaje napędu – na jedną lub na dwie osie. Dla zwolenników silnika benzynowego jest dostępna wyłącznie opcja 1.6 o mocy 163 KM, z manualną przekładnią i napędem na jedną oś.

Silnik

1.6 dCi 130 KM diesel

1.6 dCi 130 KM diesel

1.6 dCi 130 KM diesel

2.0 dCi 177 KM diesel

2.0 dCi 177 KM diesel

2.0 dCi 177 KM diesel

1.6 DIG-T 163 KM benzyna

Skrzynia biegów

6MT (2WD)

6MT (4WD)

CVT (2WD)

6MT (4WD)

CVT (2WD)

CVT (4WD)

6MT (2WD)

CO2 (g/km)

129

139

135

149

148

158

145

Cykl mieszany (l/100 km)

4,9

5,3

5,1

5,6

5,6

6

6,2

Wszystkie dane dotyczą samochodów z kołami 17”.

Dostępne silniki są elastyczne i w pełni wystarczające do potrzeb i celów tego modelu. X-Traila prowadzi się bardzo przyjemnie i mimo większych gabarytów jest on dużo bardziej przewidywalny niż jego mniejszy brat Qashqai. Zawieszenie jest tak skonstruowane, że amortyzuje nierówności, ale nawet w zakrętach nie ucieka i zapewnia bardzo dobre trzymanie samochodu – o wiele lepsze niż QQ. Podczas pierwszych jazd mieliśmy możliwość przetestować nowego X-Traila także na krótkim off roadzie i trzeba przyznać, że poradził on sobie zarówno z luźną nawierzchnią, jak i z delikatnymi przechyłami bardzo dobrze.

Co ciekawe, nowy X-Trail nie odbiega cenowo od konkurencji. Cena wyjściowa podstawowej wersji Visia zaczyna się od 100.600,00 zł, nowa wersja N-Connecta wyjściowo rozpoczyna kwota 122.550,00 zł, a najwyższą wersję Tekna dostaniemy za 133.350,00 zł.

Nissan od lat już kieruje swój produkt w postaci modelu X-Trail przede wszystkim dla podróżujących rodzin lub osób aktywnych, uprawiających różne sporty. Obecny wygląd z pewnością przypasuje zarówno jednym, jak i drugim, a przestronne i eleganckie wnętrze sprawi, że w nowym X-Trailu podróż będzie przebiegała bardzo przyjemnie.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze