Zawodniczki w Rajdzie Szwecji – I rundzie WRC
W niedzielę zakończył się Rajd Szwecji, zaliczany do Rajdowych Mistrzostw Świata. Było to niesamowite i zaskakujące widowisko, ponieważ do ostatnich chwil nie było wiadomo, kto znajdzie się na pierwszym miejscu. Jeszcze przed rozpoczęciem ostatniego oesu, aż pięciu kierowców miało szanse na wygraną.
Załoga Dmitrij Tagirov i Anna Zavershinskay. |
fot. wrc.com
|
To przypomniało kibicom najlepsze czasy rajdów WRC, gdzie mieli okazje pasjonować się pojedynkami pomiędzy Colinem McRea, Carlosem Sainzem, Tommi’m Makkinenem, Richardem Burnsem i Marcusem Gronholmem.
Otwierający sezon 2011 Rajd Szwecji wpisał się do historii, ze względu na jakże równą i spektakularną walkę w autach WRC nowej generacji. Podczas startu do ostatniego etapu, pierwszą piątkę rozdzielało zaledwie 15 sekund. Na największą uwagę zasłużył 23-letni Mads Ostberg, który przegrał z fabrycznym kierowcą forda Mikko Hirvonen’em o zaledwie 7 sekund. Trzecią pozycję wywalczył Jari-Matti Latvala, i tym samym całe podium należało do Forda.
Do udanych, startu w Rajdzie Szwecji z pewnością nie zaliczy siedmiokrotny mistrz świata Sebastien Loeb, który mimo wygranej na czterech odcinkach specjalnych, w klasyfikacji generalnej zakończył rajd na szóstej pozycji.
Ilka Minor |
fot. materiały prasowe zawodniczki
|
Wyjątkowy pech towarzyszył również załodze Henning Solberg i jego pilotce Ilce Minor (o zawodniczce i jej udziale w rajdzie pisałyśmy tutaj), którzy po piątkowych przejazdach mieli szanse na walkę o dobre miejsce w klasyfikacji generalnej jednak kłopoty ze wspomaganiem kierownicy, zbyt długi serwis, i w końcu dachowanie spowodowały, że zostali zmuszeni do wycofania się z rywalizacji.
KLASYFIKACJA GENERALNA RAJDU SZWECJI 2011
1. M. Hirvonen
2. M. Ostberg
3. J. Latvala
4. S. Ogier
5. P. Solberg
6. S. Loeb
7. P. Andersson
8. K. Raikkonen
9. M. Wilson
10. K. Al Qassimi
W miniony weekend mieliśmy okazje być także świadkami zaciekłej walki jaka rozgrywała się w Grupie N. Oczy wszystkich kibiców skierowane były szczególnie na dwie załogi. Startujący Subaru Impreza STI Anders Grondal i Veronica Engan oraz Dmitrij Tagirov i pilot Anna Zavershinskay dostarczyli kibicom nie lada emocji.
Veronica Engan |
fot. materiały prasowe zawodniczki
|
Piątkowe przedpołudnie załoga pilotowana przez Veronicę Engan mogła zaliczyć do udanych. W dobry nastrój wprawiło ich nie tylko zwycięstwo w czwartkowym superoesie, ale również wygrane trzech oesów pierwszej pętli, mimo że stracili minutę obracając się na trasie. Popołudnie nie było, aż tak sprzyjające. Grondal, nie chcąc podejmować zbędnego ryzyka, starał się jechać bardziej zachowawczo. Mimo tego, zbyt duże zużycie opon przyczyniło się do 40 sekundowej straty w stosunku do Flodina, co stanowiło zapowiedź zaciekłej walki podczas sobotnich przejazdów. Do tego jednak nie doszło, ze względu na wykluczenie Flodina z rajdu. Grondal i Engan stracili głównego rywala i mogli spokojnie podążać do mety, wygrywając jednocześnie kolejne odcinki PWRC. Dobrą passę przerwała na 12 oesie awaria silnika. Niesamowity pech, zaprzepaścił szanse na wygraną. Tym samym musieli wycofać się z rywalizacji.
Anna Zavershinskay |
fot. materiały prasowe zawodniczki
|
Dla załogi pilotowanej przez Annę Zavershinskay’ową pierwszy dzień był niezwykle pomyślny. Od samego początku pokazali swoją pewność siebie oraz umiejętność szybkiej jazdy na śniegu, nawet podczas wieczornego odcinka. Dzień ukończyli na trzeciej pozycji w PWRC. Dzień drugi przyniósł kolejną niespodziankę, którą było wykluczenie ich najgroźniejszego konkurenta Flodin’a, dzięki czemu uzyskali dodatkową sekundę przewagi. Jednakże odcinek ósmy okazał się dla nich niezwykle trudny, a kierowca Dmitrij Tagirov miał problem z utrzymaniem odpowiedniego toru jazdy, w efekcie czego dwukrotnie wypadli z trasy. Mimo pomocy kibiców, stracili ponad osiem minut. Również podczas 12 odcinka specjalnego na skutek utraty mocy w aucie załoga odnotowała 7 minutową stratę. Nerwy dały o sobie znać, w skutek czego kierowca nie opanował auta na dojazdówce, wypadł z trasy, zakopując się tak głęboko w śniegu, że nikt z pozostałych załóg nie mógł mu pomóc. To spowodowało, że kolejne oesy rosyjska załoga rozegrała w systemie superrally. Po sobotnich przygodach Tagirov i Zavershinskay’owa stawili się na starcie kolejnej pętli w nie najlepszych nastrojach. Mimo, poprawnej jazdy podczas wszystkich przejazdów, nie udało im się odrobić strat i ostatecznie skończyli rajd w PWRC na szóstej pozycji.
KLASYFIKACJA GENERALNA PWRC RAJDU SZWECJI 2011:
1. M. Semerad
2. Y. Protasov
3. N. Fuchs
4. V. Gorban
5. G. Linari
6. D. Tagirov
7. O. Saliuk
8. M. Al Shamsi
Veronica Engan – 26 letnia Norweżka, prywatnie dziewczyna Mads’a Ostberga. Jej pierwszy start na poziomie światowym, miał miejsce w 2007 roku, kiedy zajęła czwarte miejsce w grupie N w Rajdzie Szwecji. Na co dzień jest pilotką Andersa Grondal’a, z którym w 2010 roku zdobyli Mistrzostwo Norwegii. Rajdy to jej pasja, zawodowo natomiast zajmuje się księgowością.
Anna Zavershinskaya – 33-letnia Rosjanka, związana jest z rajdami od 7 lat. Razem z kierowcą Dmitrijem Tagirovem zdobyli zwycięstwo w Rosyjskim Rally Cup w 2010 roku. Rok 2011 to czas, kiedy Anna będzie stawiać przysłowiowe” pierwsze kroki” w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Prywatnie Rosjanka bardzo dba o kondycje fizyczną uprawiając biathlon, uwielbia też żeglarstwo.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: