Ford Kuga – pierwsza jazda: piękniej znaczy lepiej?
Po przeprowadzonym w ubiegłym roku zabiegu odmładzającym, Kuga pojawiła się w Polsce wzbudzając zainteresowanie kierowców i niepokój rywali.
Po czterech latach od premiery II generacji flagowego crossovera z błękitnym znaczkiem Forda na masce, producent zdecydował się na kurację odmładzającą. Zmiany liftingowe najbardziej widać na „twarzy” Kugi, która nabrała bardziej wyrazistych, geometrycznych rysów, znanych z nowego Mondeo. Odświeżony przód stał się również bardziej masywny, na wzór i podobieństwo większego modelu Edge. „Oczy” Kugi zostały mocno podkreślone diodami LED do jazdy dziennej, oraz wzbogacone o system oświetlenia Adaptive Front Lighting. Zmienił się też nieco kształt tylnych lamp oraz grafika obręczy aluminiowych dla wszystkich rozmiarów kół.
Technologiczne fajerwerki
Dużo więcej nowego zadziało się jednak we wnętrzu crosovera. I bynajmniej nie chodzi o wystrój kabiny, którą – owszem – subtelnie odświeżono, poprawiając nieco ergonomię. Prawdziwe zmiany dotyczą komputera pokładowego. Kuga zyskała bowiem zupełnie nowy system komunikacji i rozrywki Sync 3, z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym (w wersji ekonomicznej ekran ma 6,5 cali), którego przyjazny interface i błyskawiczna reakcja przypomina obsługę markowego smartfona. Układ menu jest prosty, a struktura czytelna i funkcjonalna. Użytkownicy telefonów z Android mają do dyspozycji system Android Auto, który w bezpieczny i przyjazny sposób przenosi do samochodu aplikacje oraz usługi znane kierowcom, jak Google Search, Google Maps i Google Play. Podobnie jest w przypadku użytkowników iPhone’ów, którzy mogą aktywować system Apple CarPlay podłączając urządzenie przez USB. W obu wersjach Sync 3 pozwala na bezpieczne i prostsze wykonywanie połączeń telefonicznych, wysyłanie i odbieranie SMS-ów, odtwarzanie muzyki, uzyskiwanie wskazówek nawigacyjnych w oparciu o natężenie ruchu drogowego. Dużym plusem jest to, że oprogramowanie można aktualizować bezprzewodowo za pośrednictwem sieci WiFi.{{ download(185) }}
Przyciski w kierownicy i przyciski sterowania układem klimatyzacji są bardziej intuicyjne. Jest ich teraz mniej i łatwiej je odróżnić, przez co identyfikacja poszczególnych funkcji jest łatwiejsza. Kierownica jest dostępna z podgrzewanym, obitym skórą wieńcem. Wszystkie wersje Forda Kugi z automatyczną skrzynią biegów są wyposażone w manetki do manualnej zmiany biegów, co pozwola na zmianę przełożeń bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy. Elektroniczny hamulec postojowy jest łatwy w obsłudze i nie zabiera przestrzeni w kabinie, przez co w konsoli środkowej wygospodarowano więcej miejsca na schowki, w tym na butelki o różnej wielkości oraz na kubki z napojami.
Na tym nie koniec przyjemności. Ford wprowadził do Sync 3 funkcję sterowania głosowego. W skrócie polega ona na tym, że wystarczy po wciśnięciu oznaczonego mikrofonem przycisku na kierownicy, wypowiedzieć komendę, np. „chcę kawę” albo „muszę zatankować” a system znajdzie na mapie i pokieruje Cię do najbliższej kawiarni oraz stacji benzynowej. W tak prosty sposób można też zmienić np. stację radiową, podając skróconą nazwę lub tylko częstotliwość.
Zmiany dotarły też pod maskę. Do grona mocnych i wydajnych silników EcoBoost i diesla, dołączyła zupełna nowość – opracowana przez Forda wysokoprężna jednostka 1,5 litra TDCi o mocy 120 KM. Producent chwali się, że nowa jednostka charakteryzuje się umiarkowanym apetytem, oscylującym na średnim poziomie 4,4 l./100 km. Nam nie udało się uzyskać aż tak dobrego wyniku, ale 6 litrów na setkę jest całkiem realne.
Bezpieczeństwo – level master
Obok znanego już z poprzedniego modelu układu wspomagającego parkowanie równoległe (Active Park Assist, który był zamawiany przez niemal co drugiego nabywcę Kugi), producent dołożył nowy system wspomagający parkowanie prostopadłe. Wykorzystując dodatkowe czujniki ultradźwiękowe, układ po naciśnięciu przycisku wyszukuje miejsce do parkowania, a kierowca tylko kontroluje pedały gazu i hamulca – wszystkie manewry Kuga zrobi samodzielnie. Na tym nie koniec, bowiem dodatkowe czujniki wspomogą też kierowcę podczas wyjazdu z miejsca parkingowego. Za to odpowiada system Cross Traffic Alert, który ostrzega nas podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z boku. W tym przypadku system wykorzystuje radar o zasięgu do 40 metrów i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe, jeśli wykryje zbliżanie się innego pojazdu. Mając na pokładzie takie systemy, parkowanie i wyjeżdżanie z ciasnych parkingów w centrach handlowych to bułka z masłem. Oczywiście nowa Kuga oferuje też system Active City Stop zapobiegający kolizjom przy prędkościach do 50 km/h. Czujniki umieszczone z przodu auta wykryją przeszkodę np. pieszego, i w przypadku kiedy kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, system uruchomi awaryjne hamowanie. Wśród tych wyrafinowanych rozwiązań technicznych znalazła się także opcja bezdotykowego otwierania i zamykania drzwi bagażnika, sterowanego ruchem stopy.
Kugę można również wyposażyć w system inteligentnego kluczyka Ford MyKey, który można zaprogramować tak, aby uniemożliwić odbieranie połączeń przychodzących, ograniczyć prędkość maksymalną, uniemożliwić dezaktywację systemów bezpieczeństwa, ograniczyć maksymalną głośność dźwięku systemu audio oraz całkowicie zablokować działanie systemu audio, jeśli pasażerowie nie zapną pasów bezpieczeństwa. Rozwiązanie to sprawdza się w przypadku, gdy właściciel Forda Kugi przekazuje kluczyki do swojego samochodu młodej osobie.
Kuga jeździ się właściwie tak samo, jak poprzednikiem. Modernizacji nie przeszedł ani układ kierowniczy, ani zawieszenie, choć trzeba przyznać, że niewiele jest było do poprawy. Samochód prowadzi się przewidywalnie, pewnie zachowuje w zakrętach, nawet tych szybciej pokonywanych, także na szutrze. Podczas jazdy po suchym asfalcie auto zachęca wręcz, aby nieco mocniej przyciskać pedał przyspieszenia. Trzeba się pilnować…
Do wyboru, do koloru
Oferta odświeżonej Kugi poszerzona została o dwie nowe wersje: ST-Line i Vigniale. Pierwsza z nich to sportowa stylizacja inspirowana sportowymi projektami Ford Performance. Wyróżnia się podkreślonymi aerodynamicznymi kształtami nadwozia. We wnętrzu zastaniemy sportowe fotele. W tej wersji Ford oferuje obręcze aluminiowe o bardzo ładnym wzorze oraz mocne i wydajne silniki benzynowe EcoBoost i wysokoprężne TDCi, a także sportowo zestrojone zawieszenie.
Odmiana Vignale natomiast, to wejście Forda Kugi do strefy premium. Ekskluzywna specyfikacja obejmuje m.in. skórzaną tapicerkę z pikowaniem tworzącym wzór sześciokąta oraz precyzyjnymi przeszyciami na siedzeniach i panelach drzwiowych oraz zaawansowane rozwiązania techniczne. Tym samym Kuga Vignale dołączyła w Europie do prestiżowego klubu z modelami Mondeo Vignale, S-MAX Vignale i Edge Vignale.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: