Niespodzianka na torze Yas Marina

Nie, nie chodzi o jakiś zadziwiający układ w stawce kierowców. Tym razem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zadziwiła pogoda. Średnie opady w tym rejonie w listopadzie wynoszą mniej niż 0,2 mm na metr kwadratowy...

 

Czterech Wspaniałych przed ostatnim starciem
fot. Red Bull

Kierowcy niespiesznie wyjeżdżali na pierwszy trening przed ostatnim wyścigiem Formuły 1 w sezonie. Chyba żaden zespół nie zakładał, że piątkowy trening w Abu Dhabi odbędzie się na mokrej początkowo nawierzchni. W trakcie pierwszej sesji kierowcy zawsze czekają jedni na drugich, aby tor został oczyszczony i nagumowany. Dzisiaj, dodatkowo zawodnicy czekali aby, kałuże i mokre fragmenty nawierzchni – szczególnie, te znajdujące się w cieniu pod mostami i zabudowaniami – nieco przeschły. Po wykonaniu okrążeń instalacyjnych tylko nieliczni powrócili na od razu na tor. Trzeba było ponad 30 minut, aby zespoły zdecydowały się na rozpoczęcie pracy nad przewidzianymi programami i sprawdzaniem dostarczanych po raz ostatni przez Bridgestone, supermiękkich i średniej twardośći opon. Wszyscy zawodnicy jeździli jednak podczas 1 treningu tylko na średnich oponach. 

Najlepszy wynik 1. treningu odnotował Sebastian Vettel, ale tuż za nim uplasowali się Hamilton i Button. Niemieci kierowca był jednak jedynym, który przełamał barierę 1 minuty i 43 sekund. Wydaje się, że tak jak i na Interlagos, Red Bull wykazuje podobną przewagę nad zespołem McLaren. Obydwa teamy przywiozły do Emiratów nowe tylne skrzydła. Pojawiają się więc pytania – czy te usprawnienia pomogą im pokonać Ferrari?

Robert Kubica, jak zwykle, był jednym z najlepszych wśród pozostałych kierowców, wyprzedzając Fernando Alonso o 0,041 sekundy. Polak potwierdził, że warunki na torze były nieco inne niż się spodziewano, choć po przeschnięciu toru, zbliżone do zeszłorocznych. Jako dość wysokie, Kubica określił zużycie opon, co utrudniało pracę, ponieważ w miarę jak warunki na torze ulegały poprawie, stan ogumienia się pogarszał. Trudno było także znaleźć właściwy balans, ponieważ zakręty wymuszające pochylenie są frustrujące, a degradacja tylnych opon powoduje nadsterowność. Kierowca Renault przypomniał również, że ostatni trening odbędzie się między godziną 14. i 15. a kwalifikacje już wieczorem. Oznacza to, że trzeba będzie wziąć pod uwagę obniżającą się temperaturę toru i przewidzieć jak to wpłynie na samochód.

1. sesja odbyła się bez większych przeszkód. Kilka bolidów sprawdzało – zresztą bardzo bezpieczne -pobocza toru Yas Marina, ale tylko jeżdżący w Lotusie Fairuz Fauzy wykonał efektowny obrót. Williams Rubensa Barrichello dosłownie w ostatnich sekundach sesji zatrzymał się na torze w drodze do garażu.

Drugi trening przed GP Abu Dhabi należał do Lewisa Hamiltona. Jak twierdzi McLaren, zespół wreszcie był w stanie ustawić właściwie zmodernizowane tylne skrzydło. Kierowca tego zespołu był w piątkowe popołudnie o ćwierć sekundy szybszy od Sebastiana Vettela. Najlepszy rezultat Hamilton uzyskał na supermiękkich oponach. Fernando Alonso osiągnął 3. wynik sesji na oponach ze średniej mieszanki. Jego Ferrari nie było już tak szybkie, kiedy zwiększono obciążenie paliwem.

Wyniki 1. sesji treningowej: 

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
 okrążeń

1

5

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

1’42.760

18

2

2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1’43.369

0.609

16

3

1

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1’43.785

1.025

19

4

6

Mark Webber

Red Bull-Renault

1’43.840

1.080

19

5

11

Robert Kubica

Renault

1’44.080

1.320

19

6

8

Fernando Alonso

Ferrari

1’44.121

1.361

17

7

3

Michael Schumacher

Mercedes

1’44.199

1.439

19

8

23

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

1’44.604

1.844

18

9

4

Nico Rosberg

Mercedes

1’44.718

1.958

19

10

22

Nick Heidfeld

Sauber-Ferrari

1’44.737

1.977

19

11

7

Felipe Massa

Ferrari

1’45.160

2.400

18

12

12

Vitaly Petrov

Renault

1’45.445

2.685

21

13

9

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1’45.474

2.714

14

14

14

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

1’45.552

2.792

20

15

15

Vitantonio Liuzzi

Force India-Mercedes

1’45.585

2.825

14

16

17

Jaime Alguersuari

Toro Rosso-Ferrari

1’46.003

3.243

20

17

10

Nico Hülkenberg

Williams-Cosworth

1’46.644

3.884

19

18

16

Sebastien Buemi

Toro Rosso-Ferrari

1’47.105

4.345

22

19

24

Timo Glock

Virgin-Cosworth

1’48.450

5.690

19

20

18

Jarno Trulli

Lotus-Cosworth

1’48.472

5.712

17

21

25

Lucas di Grassi

Virgin-Cosworth

1’49.375

6.615

13

22

21

Bruno Senna

HRT-Cosworth

1’49.590

6.830

18

23

20

Christian Klien

HRT-Cosworth

1’50.274

7.514

17

24

19

Fairuz Fauzy

Lotus-Cosworth

1’51.705

8.945

18

Wyniki 2. sesji treningowej: 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1’40.888

25

2

5

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

1’41.145

0.257

28

3

8

Fernando Alonso

Ferrari

1’41.314

0.426

29

4

6

Mark Webber

Red Bull-Renault

1’41.315

0.427

29

5

11

Robert Kubica

Renault

1’41.576

0.688

31

6

7

Felipe Massa

Ferrari

1’41.583

0.695

21

7

12

Vitaly Petrov

Renault

1’42.096

1.208

31

8

1

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1’42.132

1.244

28

9

15

Vitantonio Liuzzi

Force India-Mercedes

1’42.203

1.315

31

10

4

Nico Rosberg

Mercedes

1’42.222

1.334

29

11

3

Michael Schumacher

Mercedes

1’42.246

1.358

29

12

10

Nico Hülkenberg

Williams-Cosworth

1’42.449

1.561

32

13

14

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

1’42.535

1.647

21

14

23

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

1’42.768

1.880

26

15

9

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1’42.914

2.026

37

16

22

Nick Heidfeld

Sauber-Ferrari

1’42.950

2.062

34

17

17

Jaime Alguersuari

Toro Rosso-Ferrari

1’43.128

2.240

17

18

16

Sebastien Buemi

Toro Rosso-Ferrari

1’43.584

2.696

33

19

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Cosworth

1’45.180

4.292

36

20

24

Timo Glock

Virgin-Cosworth

1’45.259

4.371

31

21

18

Jarno Trulli

Lotus-Cosworth

1’45.612

4.724

35

22

25

Lucas di Grassi

Virgin-Cosworth

1’46.053

5.165

29

23

20

Christian Klien

HRT-Cosworth

1’47.210

6.322

32

24

21

Bruno Senna

HRT-Cosworth

1’47.434

6.546

28

 

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze