Niespodzianka na torze Yas Marina
Nie, nie chodzi o jakiś zadziwiający układ w stawce kierowców. Tym razem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zadziwiła pogoda. Średnie opady w tym rejonie w listopadzie wynoszą mniej niż 0,2 mm na metr kwadratowy...
Czterech Wspaniałych przed ostatnim starciem |
fot. Red Bull
|
Kierowcy niespiesznie wyjeżdżali na pierwszy trening przed ostatnim wyścigiem Formuły 1 w sezonie. Chyba żaden zespół nie zakładał, że piątkowy trening w Abu Dhabi odbędzie się na mokrej początkowo nawierzchni. W trakcie pierwszej sesji kierowcy zawsze czekają jedni na drugich, aby tor został oczyszczony i nagumowany. Dzisiaj, dodatkowo zawodnicy czekali aby, kałuże i mokre fragmenty nawierzchni – szczególnie, te znajdujące się w cieniu pod mostami i zabudowaniami – nieco przeschły. Po wykonaniu okrążeń instalacyjnych tylko nieliczni powrócili na od razu na tor. Trzeba było ponad 30 minut, aby zespoły zdecydowały się na rozpoczęcie pracy nad przewidzianymi programami i sprawdzaniem dostarczanych po raz ostatni przez Bridgestone, supermiękkich i średniej twardośći opon. Wszyscy zawodnicy jeździli jednak podczas 1 treningu tylko na średnich oponach.
Najlepszy wynik 1. treningu odnotował Sebastian Vettel, ale tuż za nim uplasowali się Hamilton i Button. Niemieci kierowca był jednak jedynym, który przełamał barierę 1 minuty i 43 sekund. Wydaje się, że tak jak i na Interlagos, Red Bull wykazuje podobną przewagę nad zespołem McLaren. Obydwa teamy przywiozły do Emiratów nowe tylne skrzydła. Pojawiają się więc pytania – czy te usprawnienia pomogą im pokonać Ferrari?
Robert Kubica, jak zwykle, był jednym z najlepszych wśród pozostałych kierowców, wyprzedzając Fernando Alonso o 0,041 sekundy. Polak potwierdził, że warunki na torze były nieco inne niż się spodziewano, choć po przeschnięciu toru, zbliżone do zeszłorocznych. Jako dość wysokie, Kubica określił zużycie opon, co utrudniało pracę, ponieważ w miarę jak warunki na torze ulegały poprawie, stan ogumienia się pogarszał. Trudno było także znaleźć właściwy balans, ponieważ zakręty wymuszające pochylenie są frustrujące, a degradacja tylnych opon powoduje nadsterowność. Kierowca Renault przypomniał również, że ostatni trening odbędzie się między godziną 14. i 15. a kwalifikacje już wieczorem. Oznacza to, że trzeba będzie wziąć pod uwagę obniżającą się temperaturę toru i przewidzieć jak to wpłynie na samochód.
1. sesja odbyła się bez większych przeszkód. Kilka bolidów sprawdzało – zresztą bardzo bezpieczne -pobocza toru Yas Marina, ale tylko jeżdżący w Lotusie Fairuz Fauzy wykonał efektowny obrót. Williams Rubensa Barrichello dosłownie w ostatnich sekundach sesji zatrzymał się na torze w drodze do garażu.
Drugi trening przed GP Abu Dhabi należał do Lewisa Hamiltona. Jak twierdzi McLaren, zespół wreszcie był w stanie ustawić właściwie zmodernizowane tylne skrzydło. Kierowca tego zespołu był w piątkowe popołudnie o ćwierć sekundy szybszy od Sebastiana Vettela. Najlepszy rezultat Hamilton uzyskał na supermiękkich oponach. Fernando Alonso osiągnął 3. wynik sesji na oponach ze średniej mieszanki. Jego Ferrari nie było już tak szybkie, kiedy zwiększono obciążenie paliwem.
Wyniki 1. sesji treningowej:
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Czas |
Strata |
Liczba |
1 |
5 |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
1’42.760 |
– |
18 |
2 |
2 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1’43.369 |
0.609 |
16 |
3 |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1’43.785 |
1.025 |
19 |
4 |
6 |
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
1’43.840 |
1.080 |
19 |
5 |
11 |
Robert Kubica |
Renault |
1’44.080 |
1.320 |
19 |
6 |
8 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1’44.121 |
1.361 |
17 |
7 |
3 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
1’44.199 |
1.439 |
19 |
8 |
23 |
Kamui Kobayashi |
Sauber-Ferrari |
1’44.604 |
1.844 |
18 |
9 |
4 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1’44.718 |
1.958 |
19 |
10 |
22 |
Nick Heidfeld |
Sauber-Ferrari |
1’44.737 |
1.977 |
19 |
11 |
7 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1’45.160 |
2.400 |
18 |
12 |
12 |
Vitaly Petrov |
Renault |
1’45.445 |
2.685 |
21 |
13 |
9 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
1’45.474 |
2.714 |
14 |
14 |
14 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
1’45.552 |
2.792 |
20 |
15 |
15 |
Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes |
1’45.585 |
2.825 |
14 |
16 |
17 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso-Ferrari |
1’46.003 |
3.243 |
20 |
17 |
10 |
Nico Hülkenberg |
Williams-Cosworth |
1’46.644 |
3.884 |
19 |
18 |
16 |
Sebastien Buemi |
Toro Rosso-Ferrari |
1’47.105 |
4.345 |
22 |
19 |
24 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
1’48.450 |
5.690 |
19 |
20 |
18 |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
1’48.472 |
5.712 |
17 |
21 |
25 |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
1’49.375 |
6.615 |
13 |
22 |
21 |
Bruno Senna |
HRT-Cosworth |
1’49.590 |
6.830 |
18 |
23 |
20 |
Christian Klien |
HRT-Cosworth |
1’50.274 |
7.514 |
17 |
24 |
19 |
Fairuz Fauzy |
Lotus-Cosworth |
1’51.705 |
8.945 |
18 |
Wyniki 2. sesji treningowej:
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Czas |
Strata |
Liczba |
1 |
2 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1’40.888 |
– |
25 |
2 |
5 |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
1’41.145 |
0.257 |
28 |
3 |
8 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1’41.314 |
0.426 |
29 |
4 |
6 |
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
1’41.315 |
0.427 |
29 |
5 |
11 |
Robert Kubica |
Renault |
1’41.576 |
0.688 |
31 |
6 |
7 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1’41.583 |
0.695 |
21 |
7 |
12 |
Vitaly Petrov |
Renault |
1’42.096 |
1.208 |
31 |
8 |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1’42.132 |
1.244 |
28 |
9 |
15 |
Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes |
1’42.203 |
1.315 |
31 |
10 |
4 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1’42.222 |
1.334 |
29 |
11 |
3 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
1’42.246 |
1.358 |
29 |
12 |
10 |
Nico Hülkenberg |
Williams-Cosworth |
1’42.449 |
1.561 |
32 |
13 |
14 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
1’42.535 |
1.647 |
21 |
14 |
23 |
Kamui Kobayashi |
Sauber-Ferrari |
1’42.768 |
1.880 |
26 |
15 |
9 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
1’42.914 |
2.026 |
37 |
16 |
22 |
Nick Heidfeld |
Sauber-Ferrari |
1’42.950 |
2.062 |
34 |
17 |
17 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso-Ferrari |
1’43.128 |
2.240 |
17 |
18 |
16 |
Sebastien Buemi |
Toro Rosso-Ferrari |
1’43.584 |
2.696 |
33 |
19 |
19 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Cosworth |
1’45.180 |
4.292 |
36 |
20 |
24 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
1’45.259 |
4.371 |
31 |
21 |
18 |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
1’45.612 |
4.724 |
35 |
22 |
25 |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
1’46.053 |
5.165 |
29 |
23 |
20 |
Christian Klien |
HRT-Cosworth |
1’47.210 |
6.322 |
32 |
24 |
21 |
Bruno Senna |
HRT-Cosworth |
1’47.434 |
6.546 |
28 |
Najnowsze
-
Odświeżone Porsche 911 Carrera T zostało zaprezentowane. Ma być jeszcze lepsze niż jego poprzednik
Po niedawnym zaprezentowaniu odświeżonego modelu 911 GT3, Porsche postanowiło podzielić się kolejnym zmodernizowanym wariantem swojego najpopularniejszego samochodu. Porsche 911 Carrera T na nowy rok modelowy po raz pierwszy debiutuje również w wersji cabrio. -
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
-
Ford Bronco w edycji specjalnej pojawi się w 2025 roku
-
Rolls Royce świętuje 60 urodziny filmu ,,Goldfinger” specjalnym modelem
-
Toyota Aygo X w specjalnej edycji JBL
Zostaw komentarz: