Citroen C4 Picasso – pierwsza jazda: rodzinny arystokrata
Nie jesteśmy fankami rodzinnych minivanów głównie ze względu na bijącą od nich nudę. Na szczęście Citroen postanowił połączyć funkcjonalność minivana z atrakcyjnym, nowoczesnym wyglądem. Ale jak nowe C4 Picasso jeździ?
Oprócz płynnych kształtów i niekonwencjonalnego wyglądu, nowa generacja C4 Picasso zyskała również odmienione wzornictwo. Zmiany stylistyczne w nowym C4 Picasso i Grand C4 Picasso obejmują przede wszystkim zmieniony, wspólny dla obydwu modeli przód. Wąskie, wyprofilowane reflektory siegają teraz jeszcze bardziej na boki. Dwuczęściowa osłona chłodnicy rozdzielona jest zderzakiem w kolorze nadwozia. Światła tylne w układzie ze światłowodami tworzą efekt 3D. W wyższych wersjach wyposażenia zachowano dotychczasowe, LED-owe światła. Pojawiło się też dwukolorowe nadwozie z czarnym dachem (dostępne wyłącznie w 5-miejscowej wersji C4 Picasso). Do tego dorzucono nową gamę kolorów, inne logo z tyłu, 5-ramienne obręcze kół 17” oraz kilka innych niuansów. Dzięki wszystkim tym zabiegom C4 Picasso naprawdę może się podobać.
W środku znajdziemy wiele ciekawych udogodnień, które uprzyjemnią nam podróż. Na uwagę zasługują na pewno przednie fotele z masażerem (opcja), a po stronie pasażera również z rozkładanym podnóżkiem. Pasażerowie siedzący z tyłu mogą skorzystać z rozkładanych i podświetlanych stolików jak w samolocie. Tylna kanapa spokojnie pomieści trójkę dzieci – trójka dorosłych też się zmieści, ale na dłuższych trasach podróż będzie niespecjalnie komfortowa.
Wnętrze jest bardzo dobrze wygłuszone. Poza klasycznym gniazdkiem zapalniczki, C4 Picasso jest wyposażony w ładowanie USB oraz zwykłe gniazdko 230V. Przy dłuższych wyjazdach rodzinnych to bardzo ułatwia życie.
Wysoka szyba przednia i dodatkowe boczne bardzo zwiększają widoczność zza kierownicy, a i pasażerowie, zwłaszcza z tyłu podróżujące dzieci mogą widzieć więcej. Poza tym ma się dzięki temu wrażenie sporej przestrzeni panującej w środku. Na początku można się tu poczuć jak w statku kosmicznym.
Centralnie umieszczony panel jest duży i czytelny. Siedmiocalowy ekran pozwala łatwo sterować radiem, klimatyzacją, telefonem połączonym przez bluetooth. Jeśli masz telefon z systemem iOS lub Android szybko podłączysz za pomoca usb swojego smartfona do systemu auta – funkcja screen mirroring umożliwia przeniesienie ekranu z naszego telefonu na tablet w panelu. Nowy system nawigacji Citroen Connect Nav ostrzeże nas przed fotoradarami, sprawdzi natężenie ruchu i zaproponuje trasy alternatywne. C4 Picasso jest naszpikowany systemami, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa. Aktywny regulator prędkości z funkcją zatrzymywania się, system awaryjnego hamowania, alarm ryzyka kolizji to tylko jedne z wielu układów działających na pokładzie. Na przykład przy prędkości powyżej 65 km/h system monitoruje trasę przy pomocy kamery i jeżeli bez włączenia kierunkowskazu zjedziemy ze swojego pasa, poczujemy większy opór na kierownicy. Kamera rozpoznaje też znaki z ograniczeniem prędkości i wyświetla je przed oczami kierowcy. Możemy też dostosować tempomat do ograniczenia prędkości.
Podobnie jak w autach klasy premium, także Citroen montuje system przypominający kierowcy o odpoczynku. Po 2 godzinach ciągłej jazdy samochód zaprosi nas na kawę. W sumie, to rozwiązanie bardzo „francuskie”… Jeżeli nie zatrzymamy się po 2 godzinach C4 będzie przypominać o kawie co godzinę.
W przepastnym bagażniku powinniśmy bez problemu zmieścić bagaże 5-osobowej rodziny. Dodatkowo każde siedzenie składa się oddzielnie, więc możemy dowolnie konfigurować przestrzeń ładunkową.
Silnik o pojemności 1199 cm3 i mocy 130 KM nie jest szczególnie wyrywny, ale przy jeździe z rodziną powinien spokojnie wystarczyć. Nikt nie będzie się nim ścigał spod świateł, dlatego przyspieszanie do setki z pasażerami może zająć powyżej 12 sekund. Mocy jest wystarczająco dużo, żeby na drodze – bez szaleństw – wyprzedzać inne pojazdy, jednak niedostatek mocy czasem bywa nieco denerwujący i zbyt mocno wyczuwalny. Rekomendujemy zatem wybór mocniejszego silnika.
NA TAK
– wygląd;
– udogodnienia wnętrza;
– systemy bezpieczeństwa.
NA NIE
– wyczuwalna mała moc silnika w stosunku do masy samochodu.
Ceny:
od 72 000 złotych do 117 000 złotych (ceny za wersje bez opcji dodatkowych)
Dane techniczne Citroen C4 Picasso:
Długość 4428
Rozstaw osi 573
Szerokość 1826
Wysokość 610
Moc maksymalna w KM (wg DIN) przy obr/min 130 / 5500
Moment obrotowy maksymalny w Nm (wg UE) przy obr/min 230 / 1750
Pojemność (w cm3) 1199
Prędkość maksymalna (w km/h) 201
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (bez pasażerów) 10,8
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: