Kolizja czy wypadek – jest różnica!
Rozróżnienie pojęcia kolizji i wypadku jest kluczowe przy ocenie, czy ma na miejsce zdarzenia przyjechać policja, czy też nie. Warto wiedzieć, jaka jest różnica między tymi często mylonymi określeniami.
Kolizja jest sytuacją drogową, w której ucierpiały jedynie przedmioty, tj. pojazdy, elementy jezdni, latarnie – nie ma osób zabitych ani rannych – ustawa nie nakłada obowiązku wzywania żadnych służb i wystarczy, że uczestnicy zdarzenia sporządzą stosowne oświadczenie (warto je mieć wydrukowane w 2 egzemplarzach w samochodzie). O ile jest to możliwe, należy usunąć pojazdy z jezdni, jednak przed tą czynnością warto wykonać zdjęcia samochodom biorącym udział w zdarzeniu. Zagwarantuje to nam udowodnienie winy w razie późniejszych problemów z przyznaniem się sprawcy lub uznaniem przez ubezpieczyciela sprawcy szkody, że do zdarzenia nie doszło w opisywanych okolicznościach.
Jeżeli nie jest możliwe usunięcie pojazdów wówczas oznaczamy miejsce trójkątem ostrzegawczym. Gdy kierowcy nie mogą dojść do porozumienia w kwestii ustalenia winnego, a kierujący unika okazania do wglądu dokumentu tożsamości lub dokumentów pojazdu, bądź istnieje podejrzenie, że sprawca wypadku jest pod wpływem alkoholu lub substancji odurzających – w takiej sytuacji bezwzględnie należy wezwać policję.
Jak ustawić trójkąt? – W terenie niezabudowanym – wyłącz zapłon, włącz światła awaryjne, rozstaw trójkąt ostrzegawczy (miej go zawsze w samochodzie, inaczej narażasz się na mandat) – od 30 do 50 metrów za pojazdem. Jeśli jest noc, warto założyć kamizelkę odblaskową. – Na autostradzie trójkąt ostrzegawczy trzeba umieścić w odległości 100 metrów od samochodu; – W mieście – metr za autem lub wręcz na nim, na wysokości nie większej niż 1 metr. |
Wypadek drogowy jest zdarzeniem, w którym którykolwiek z uczestników zostaje ranny lub ponosi śmierć. W takim przypadku bezapelacyjnie należy wezwać policję, pogotowie ratunkowe, a w razie potrzeby również straż pożarną, udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym. Nie wolno nam ruszyć pojazdów, gdyż utrudniłoby to pracę organom ścigania, które będą wyjaśniały okoliczności i przyczyny zdarzenia. Należy zrobić zdjęcia. Miejsce zdarzenia należy zabezpieczyć trójkątem ostrzegawczym (inaczej mandat).
Ubezpieczenie
Najistotniejsze jest ustalenie sprawcy zdarzenia. Gdy wina danego uczestnika ruchu wydaje się oczywista i sprawca poczuwa się do odpowiedzialności, należy spisać stosowne oświadczenie w dwóch egzemplarzach.
Co trzeba spisać w oświadczeniu zdarzenia? Dane: dokładne miejsce i czas zdarzenia, imiona i nazwiska właścicieli aut biorących udział w zdarzeniu ze wskazaniem, który kierujący poczuwa się do winy, pełne adresy zamieszkania, numery PESEL, telefony kontaktowe, pełne dane pojazdów uczestniczących w zdarzeniu, w szczególności numery rejestracyjne oraz numery polis OC. Istotne jest, aby dokładnie opisać przebieg zdarzenia oraz zakres szkód. Warto również wykonać szkic sytuacyjny i dodatkowo wskazać wszystkich uczestników zdarzenia – pasażerów aut biorących udział w kolizji, którzy są zarazem świadkami całego zajścia oraz zewnętrznych świadków zdarzenia (ze wskazaniem danych kontaktowych). Należy również oświadczyć, że zarówno sprawca jak i poszkodowany nie byli pod wpływem alkoholu. |
Zdjęcia wykonane na miejscu powinny być takie, aby możliwa była jednoznaczna identyfikacja pojazdów, czasu oraz miejsca zdarzenia.
O każdym zdarzeniu należy powiadomić firmę ubezpieczeniową sprawcy. Zakład ubezpieczeń skontaktuje się ze sprawcą oraz poszkodowanym w celu dokonania oględzin, na podstawie których sporządzona zostanie kalkulacja kosztów naprawy. Oględziny mogą się odbyć w obecności wykwalifikowanego mechanika – to pewność, że wycena rzeczoznawcy będzie rzetelna i w protokole oględzin nie zostaną pominięte istotne elementy. Jeżeli mamy zastrzeżenia co do zakresu szkód wyszczególnionych w protokole oględzin, nasze uwagi powinny zostać zgłoszone do protokołu.
Poszkodowany może zadecydować, czy chce otrzymać zaproponowaną kwotę odszkodowania obliczonego metodą kosztorysową, czy też zdecyduje się na przeprowadzenie naprawy w wariancie bezgotówkowym.
Naprawa może się odbyć jedynie w przypadku uznania szkody częściowej. W razie tzw. szkody całkowitej, czyli w sytuacji gdy naprawa jest ekonomicznie nieuzasadniona (koszty naprawy przekraczają wartość pojazdu w stanie nieuszkodzonym), wypłacone odszkodowanie będzie stanowiło różnicę między wartością pojazdu w stanie nieuszkodzonym a wartością wraku.
Jeśli ucierpieliśmy w wyniku wypadku samochodowego pamiętajmy – przysługuje nam prawo do zadośćuczynienia i odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy szkody. Bardzo ważne staje się w takim przypadku dokumentowanie rozmiaru obrażeń ciała – zbieranie dokumentacji medycznej, faktur i rachunków za poniesione koszty leczenia. Nie należy zwlekać z udaniem się do lekarza – czas nie działa na naszą korzyść, a udowodnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zdarzeniem i leczeniem staje się utrudnione. Ponadto często bagatelizowane dolegliwości pojawiające się po zdarzeniu mogą przybrać na sile i doprowadzić do nieodwracalnych zmian w stanie naszego zdrowia.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: