Telefonowanie za kółkiem bezpieczne?
Uważasz, że używanie telefonów komórkowych przez kierowców podczas jazdy zwiększa liczbę wypadków? Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez amerykańskie firmy ubezpieczeniowe - nic bardziej mylnego.
Czy rzeczywiście rozmawianie przez telefon w samochodzie powoduje zwiększenie ryzyka wypadku? |
fot. Michał Gałęzowski
|
Okazuje się, że w Stanach używanie telefonu komórkowego podczas kierowania samochodem zupełnie nie wpływa na wzrost liczby wypadków na drogach. W momencie, gdy wprowadzono zakaz używania telefonów podczas prowadzenia auta, ilość wypadków w ogóle nie spadła. Ba, w niektórych stanach wręcz wzrosła! Dlaczego tak się stało?
Pracownicy ubezpieczalni twierdzą, że nie samo używanie telefonu przyczynia się do zwiększenia ryzyka powstania wypadku, lecz wszelkie przyzwyczajenia kierowców. Odłożenie telefonów na bok spowodowało, że kierowcy sięgnęli za to po kubki z kawą, jedzenie, papierosy czy nawet gazety, nijak tak naprawdę nie poprawiając swojego bezpieczeństwa. Warto w takim razie zastanowić się, czy zakaz używania komórek za kierownicą ma w ogóle jakikolwiek sens.
Wzrost liczby użytkowników telefonów komórkowych przez wiele lat w USA nie spowodował wzrostu liczby wypadków na drogach. |
fot. Jalopnik.com
|
Wpływ używania telefonów (albo raczej jego brak) na liczbę wypadków na drogach najlepiej przedstawiają zamieszczone w artykule wykresy. Jak widać, liczba abonentów sieci telefonicznych od 1985 roku konsekwentnie rosła, natomiast ilość wypadków pozostała na podobnym poziomie, z lekko malejącą wręcz tendencją.
Amerykanie jednak mimo wszystko nadal nie przestają edukować kierowców. We wszystkich szkołach właśnie trwa akcja „Park The Phone. Drive”, czyli „Odłóż telefon i prowadź” uświadamiająca nastoletnich kierowców o ryzyku związanym z pisaniem sms-ów podczas jazdy czy rozmawianiem przez telefon. Na szczęście, szkoleniowcy zwracają uwagę nie tylko na to, lecz na wszelkie czynniki wpływające na obniżenie koncentracji kierowcy.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: