Urodziny Ferdinanda Porsche – projektanta 911-stki
Dziś - 11 grudnia - profesor Ferdinand Alexander Porsche obchodzi swoje 75 urodziny. Wnuk założyciela marki był głównym designerem firmy, twórcą legendarnych modeli 904 Carrera GTS, bolidu Formuły 1 oraz ikony motoryzacji, czyli 911-stki.
Ferry Porsche z synami w 1954 roku: od lewej Hans-Peter (ur. 1940), Ferdinand Alexander (ur. 1935), Gerhard (ur. 1938) i Wolfgang (ur. 1943) w Porsche Type 550 Spider. |
fot. Porsche
|
Ferry Porsche w biurze, ze swoim synem Ferdinandem Alexanderem Porsche, około 1960 roku. |
fot. Porsche
|
Dziś profesor jest honorowym przewodniczącym rady nadzorczej Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG. Po rezygnacji z zarządzania Porsche KG w 1972 roku, założył „Porsche Design Studio” zdobywając sławę i uznanie jako niezależny projektant.
O ojcu Ferdinanda, Ferry Porsche, przeczytasz tu. |
Utalentowany designer
Ferdinand urodził się 11 grudnia 1935 roku w Stuttgarcie. Jest najstarszym synem Ferrego i Doroty Porsche. Od najmłodszych lat otaczały go samochody; dużo czasu spędzał w biurach projektowych i warsztatach swojego imiennika, dziadka – Ferdinanda Porsche. W 1943 roku, wraz z rodziną, przeniósł się do Austrii, gdzie chodził do szkoły w Zell. Po ukończeniu wszystkich egzaminów, dostał się na studia w Ulm. Jego marzenie spełniło się w 1958, gdy dołączył do działu projektowego Porsche KG.
Heinrich Klie, Hans Ploch, Hans Springmann, Ernst Bolt i F.A. Porsche w „Designstudio” – 1963. |
fot. Porsche
|
Ferry Porsche podczas pracy nad projektem modelu 911 wraz z synem Ferdinandem. |
fot. Porsche
|
Talent designerski ujawnił się bardzo szybko. Młody projektant był odpowiedzialny za stworzenie nadwozia modelu 754 „T7”, który został oficjalnie zaprezentowany jako następca przepięknej serii modeli 356. W 1962 Ferdinand zaczął zarządzać studiem projektowym Porsche. Rok później ujawnił światu swoje najnowsze dziecko – 901, również nazywane 911 – model, który jak się później okazało, stał się kamieniem milowym dla marki z Zuffenhausen.
1962 rok – Grand Prix Francji wygrywa Dan Gurney, jadąc – po raz pierwszy w historii marki – napędzanym 8-cylindrowym silnikiem, bolidem Porsche 804. Pojazd ważył tylko 455 kilogramów. |
fot. Porsche
|
Projekty wyścigowe i Formuła 1
F.A. Porsche, obok konwencjonalnych, lecz niebanalnych pojazdów osobowych, już od roku 1960 interesował się autami wyścigowymi. Dał temu wyraz pracą – wraz z Helmutem Bottem – nad słynnym projektem bolidu F1, modelem 804 (powstały jedynie 4 egzemlarze). Pojazd brał udział w Grand Prix Formuły 1 w 1962 roku. Pod cienką karoserią grzmiał silnik 1.5 l. o mocy 180 KM, zgodnie z praktyką Porsche, typu bokser, chłodzony powietrzem. Miał podwójne wałki rozrządu, cztery gaźniki Webbera i po dwa zawory na cylinder.
Kolejnym rodzynkiem wśród projektów Ferdinanda był model Porsche 904 Carrera GTS, z nadwoziem produkowanym przy użyciu włókna szklanego, którego współczynnik oporu powierza – jak na tamte czasy – zwalał z nóg konkurencję (Cx = 0.34).
Rok 1993 – Ferry Porsche (z prawej) z synem Ferdinandem przy modelach Porsche 911 z 1964 roku (z lewej) i Porsche 911 Carrera 4 Coupé. |
fot. Porsche
|
Wraz z przekształceniem Porsche KG w spółkę akcyjną na przełomie lat 1971/72, F.A. Porsche i pozostali członkowie rodziny przestali kierować firmą w sposób bezpośredni. Ferdinand założył wówczas studio projektowe Porsche w Stuttgarcie (w roku 1972), lecz dwa lata później jego główna siedziba została przeniesiona do austriackiego Zell (1974 r.). Przez kilka dekad profesor zajmował się projektowaniem szerokiego asortymentu dodatków dla mężczyzn, takich jak zegarki, wizytowniki, czy artykuły piśmiennicze, które zyskały międzynarodową sławę pod marką „Porsche Design”. Równolegle z tą działalnością, wraz z zespołem stylistów, używał oznaczenia „zaprojektowano przez F.A. Porsche”, przy tworzeniu gamy produktów przemysłowych, np. AGD, czy towarów konsumpcyjnych dla znanych międzynarodowych klientów. Za swą pracę jako projektant Ferdinand Alexsander Porsche był wielokrotnie honorowany i nagradzany.
Ferinand Porsche podczas pracy – projekt okularów. |
fot. Porsche
|
Jako udziałowiec i członek zarządu nadal nadzorował rozwój marki Porsche, a na przestrzeni lat 1990 – 1993 był przewodniczącym rady nadzorczej. W roku 2005 przekazał stanowisko i odpowiedzialność za firmę swojemu synowi Oliverowi, pozostając w zarządzie jako członek honorowy.
Jesienią 2003 roku F.A. Porsche i pozostali akcjonariusze „Porsche Design” wraz z Porsche AG, założyli Porsche Lizenz Und Handelsgesellschaft (Porsche licencje oraz wymiana). Celem tej spółki ma być jak najlepsze wykorzystanie potencjału nazwy „Porsche” w sektorach nie związanych z motoryzacją. Firma skupia się na używaniu nazwy „Porsche Design” w artykułach luksusowych oraz wiodących w danej branży, używając do tego własnej sieci marketingowej.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: