Mokre treningi na Spa-Francorchamps

Belgia przywitała w piątek zespoły F1 wręcz jesienną pogodą. Jak powiedział swojemu zespołowi przez radio w pewnym momencie Fernando Alonso deszcz pomiędzy zakrętami Stavelot i Blanchimont uniemożliwiał jazdę. Tor został zalany strugami wody i kierowcy czekali na polepszenie się warunków.

 

Fernando Alonso w strugach wody
fot. Ferrari

Kierowcy twierdzą, że na torze w Ardenach wiele zależeć będzie w ten weekend od tego jakie prędkości będą w stanie rozwijać ich bolidy na prostych w 1. i 3. sektorze. Niewątpliwie czynnikiem, który zawsze pozostaje jednak niewiadomą jest tam  pogoda. Piątkowe treningi odbywały się głównie na mokrej nawierzchni, co oczywiście mocno ograniczyło możliwość realizacji założonych przez zespoły programów. Samochody Renault po raz pierwszy wyposażone zostały w kanał F. W trakcie 1. sesji Robert Kubica najpierw zajmował dość długo 5. pozycję, a pod koniec regulaminowego czasu okazało się jednak, że praca zespołu przyniosła Polakowi 3. wynik. Faktem jest, że czas kierowcy Renault był jednak gorszy od czasu Fernando Alonso, który okazał się najszybszym zawodnikiem porannej sesji, o prawie 1,3 sekundy.

Leader klasyfikacji Mark Webber obawiał się przed pierwszym po wakacyjnej przerwie wyścigiem, jak jego samochód będzie dawać sobie radę na belgijskim torze. Średni docisk aerodynamiczny jaki wymagany jest w Montrealu, na Monzy czy w Spa przysparza najwięcej kłopotów w ustawieniu bolidów Red Bull. 

Drugi trening rozpoczął się na mokrym ciągle jeszcze torze. Na 1 godz 11 minut przed końcem 2. sesji z toru wypadł Timo Glock, a chwilę później w pułapce żwirowej zatrzymał się Vitantonio Liuzzi. W temperaturze nieco ponad 20 stopni Celsjusza i przy przebłyskujących promieniach słońca tor zaczął przesychać, dzięi czemu wyniki ulegały stopniowej poprawie. Na 15 minut przed końcem 2. sesji pojawiła się czerwona flaga. Według podanych informacji kibice nie byli wystarczająco zdyscyplinowani i znaleźli się w niebezpiecznym miejscu.

Po pierwszych dwóch treningach Robert Kubica powiedział – To był dość udany piątek dla nas. Warunki w czasie pierwszej sesji były dość trudne, ale naszym celem było sprawdzenie jak funkcjonuje kanał F. Skoncentrowaliśmy się na tym, aby system ustawić tak, żeby poprawnie działał. Udało się nam to, mimo deszczu. W drugiej sesji wypróbowałem wszystkie rodzaje opon. Samochód zachowywał się poprawnie w różnych warunkach i uważam, że możemy poprawić jeszcze balans.

Sobotni poranek był zdecydowanie łaskawszy na belgijskim torze. czy się tego spodiewano czy nie, to pomimo dość niskiej temperatury – 14 stopni Celsjusza – tor był suchy przez większość sesji. Dopiero w 45. minucie ulewa spowodowała, że osiągnięte do tego momentu wyniki okazały się finalnymi rezultatami. Najlepszy czas uzyskał Mark Webber. Możliwe więc, że obawy wyrażane wcześniej przez Australijczyka co do zachowania się jego samochodu na belgijskim torze były tylko tzw. zasłoną dymną! Sebastian Vettel zdołał uzyskać 3. czas. Można mówić w jego przypadku o sporym szczęściu, ponieważ  hydraulika w jego bolidzie uległa awarii podczas wjazdu do pitlane po wykonaniu prez Niemca szybkiego okrążenia. Obydwaj kierowcy McLarena ustępowali Webberowi niewiele, uzyskując 2. i 4 czas.

Robert Kubica wykonywał jak zwykle spokojnie swoją pracę i uzyskał 5. czas sobotniego treningu, gorszy tylko o 0,386 sekundy od czasu Webbera. Tak więc z 3., 4., i 5., wynikiem podczas treningów powinniśmy mieć nadzieję na naprawdę dobre kwalifikacje. Warto zauważyć jednak, że aż ośmiu pierwszych kierowców zmieściło się w sobitę rano w granicach różnic czasowych poniżej 1 sekundy.

Wyniki sesji treningowych możesz zobaczyć na następnej stronie

Sesja treningowa 1

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

8

Fernando Alonso

Ferrari

2′00.797

17

2

2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

2′01.567

0.770

7

3

11

Robert Kubica

Renault

2′02.081

1.284

14

4

5

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

2′02.450

1.653

11

5

14

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

2′02.646

1.849

14

6

1

Jenson Button

McLaren-Mercedes

2′02.913

2.116

6

7

6

Mark Webber

Red Bull-Renault

2′02.926

2.129

11

8

23

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

2′03.401

2.604

17

9

9

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

2′03.424

2.627

7

10

3

Michael Schumacher

Mercedes

2′03.489

2.692

9

11

7

Felipe Massa

Ferrari

2′03.601

2.804

17

12

10

Nico Hülkenberg

Williams-Cosworth

2′03.649

2.852

17

13

4

Nico Rosberg

Mercedes

2′03.654

2.857

6

14

22

Pedro de la Rosa

Sauber-Ferrari

2′03.851

3.054

17

15

15

Vitantonio Liuzzi

Force India-Mercedes

2′04.145

3.348

12

16

17

Jaime Alguersuari

Toro Rosso-Ferrari

2′04.250

3.453

16

17

12

Vitaly Petrov

Renault

2′04.690

3.893

15

18

16

Sebastien Buemi

Toro Rosso-Ferrari

2′05.680

4.883

6

19

24

Timo Glock

Virgin-Cosworth

2′05.697

4.900

18

20

25

Lucas di Grassi

Virgin-Cosworth

2′06.695

5.898

14

21

18

Jarno Trulli

Lotus-Cosworth

2′07.189

6.392

15

22

21

Bruno Senna

HRT-Cosworth

2′07.737

6.940

13

23

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Cosworth

2′07.955

7.158

15

24

20

Sakon Yamamoto

HRT-Cosworth

2′10.507

9.710

18

 

Sesja treningowa 2

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba

okrążeń

1

8

Fernando Alonso

Ferrari

1′49.032

25

2

14

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

1′49.157

0.125

17

3

2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1′49.248

0.216

14

4

11

Robert Kubica

Renault

1′49.282

0.250

20

5

7

Felipe Massa

Ferrari

1′49.588

0.556

23

6

5

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

1′49.689

0.657

19

7

1

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1′49.755

0.723

20

8

22

Pedro de la Rosa

Sauber-Ferrari

1′50.081

1.049

27

9

9

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1′50.128

1.096

22

10

23

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

1′50.200

1.168

24

11

12

Vitaly Petrov

Renault

1′50.251

1.219

24

12

3

Michael Schumacher

Mercedes

1′50.341

1.309

23

13

4

Nico Rosberg

Mercedes

1′50.382

1.350

21

14

17

Jaime Alguersuari

Toro Rosso-Ferrari

1′50.682

1.650

25

15

10

Nico Hülkenberg

Williams-Cosworth

1′50.831

1.799

20

16

15

Vitantonio Liuzzi

Force India-Mercedes

1′51.520

2.488

17

17

16

Sebastien Buemi

Toro Rosso-Ferrari

1′51.523

2.491

25

18

6

Mark Webber

Red Bull-Renault

1′51.636

2.604

19

19

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Cosworth

1′53.480

4.448

15

20

18

Jarno Trulli

Lotus-Cosworth

1′53.639

4.607

21

21

25

Lucas di Grassi

Virgin-Cosworth

1′54.325

5.293

17

22

21

Bruno Senna

HRT-Cosworth

1′55.751

6.719

24

23

20

Sakon Yamamoto

HRT-Cosworth

1′56.039

7.007

21

24

24

Timo Glock

Virgin-Cosworth

2′03.179

14.147

3

 

Sesja treningowa 3

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba

okrążeń

1

6

Mark Webber

Red Bull-Renault

1′46.106

10

2

2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1′46.223

0.117

17

3

5

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

1′46.396

0.290

12

4

1

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1′46.397

0.291

17

5

11

Robert Kubica

Renault

1′46.492

0.386

17

6

8

Fernando Alonso

Ferrari

1′46.627

0.521

11

7

7

Felipe Massa

Ferrari

1′46.962

0.856

10

8

14

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

1′47.064

0.958

15

9

10

Nico Hülkenberg

Williams-Cosworth

1′47.160

1.054

16

10

23

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

1′47.296

1.190

17

11

22

Pedro de la Rosa

Sauber-Ferrari

1′47.388

1.282

15

12

12

Vitaly Petrov

Renault

1′47.406

1.300

15

13

9

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1′47.512

1.406

14

14

3

Michael Schumacher

Mercedes

1′47.695

1.589

16

15

4

Nico Rosberg

Mercedes

1′47.837

1.731

9

16

16

Sebastien Buemi

Toro Rosso-Ferrari

1′47.905

1.799

20

17

17

Jaime Alguersuari

Toro Rosso-Ferrari

1′47.981

1.875

18

18

15

Vitantonio Liuzzi

Force India-Mercedes

1′48.692

2.586

8

19

18

Jarno Trulli

Lotus-Cosworth

1′50.600

4.494

14

20

21

Bruno Senna

HRT-Cosworth

1′51.133

5.027

9

21

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Cosworth

1′51.384

5.278

14

22

25

Lucas di Grassi

Virgin-Cosworth

1′51.517

5.411

13

23

24

Timo Glock

Virgin-Cosworth

1′51.669

5.563

10

24

20

Sakon Yamamoto

HRT-Cosworth

1′52.001

5.895

13

 

  

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze