Audi A3 – pierwsza jazda: silniki, ceny, wrażenia
3 lata po premierze wersji oznaczonej jako 8V Audi wyraźnie odmładza swojego przedstawiciela segmentu C i wprowadza zmiany, które na pewno wyróżnią go na tle innych kompaktów.
Auto wyraźnie upodobniło się do nowego A4, dostępnego w sprzedaży od 2015 roku. Sporo zmian technicznych, wizualnych, nowe silniki i systemy wspomagania kierowcy. Co jeszcze oferuje nam nowe Audi A3?
Lifting nie przyniósł zbyt dużo zmian na zewnątrz samochodu i na pierwszy rzut oka zauważą je zapewne tylko miłośnicy marki. Światła z charakterystycznym wcięciem i techniką Matrix LED, przeprojektowany grill i zderzaki sprawiają, że auto od przodu wygląda dużo bardziej agresywnie, niż jego starsza wersja. Paletę lakierów poszerzono o Ara niebieski, Cosmic niebieski, Nano szary, Tango czerwony i Vegas żółty. Dopasowanie auta do własnego stylu ułatwią również zmienione wzory felg w rozmiarach od 16 do 19 cali.
Na pierwszy rzut oka facelifting ominął wnętrze. Nic bardziej mylnego, ponieważ to właśnie tutaj zaszło najwięcej zmian. Przede wszystkim w miejscu tradycyjnych zegarów pojawił się 12.8 calowy ekran nazwany przez producenta Audi Virtual Cockpit, z którego wcześniej mieliśmy niewątpliwą przyjemność korzystać w Audi TT, Audi Q7, oraz w nowym Audi A4. Oprócz podstawowych funkcji i parametrów auta, możemy wyświetlić tu chociażby obraz nawigacji satelitarnej w technologii Street View. Zupełnie nowa jest też kierownica z charakterystycznym, spłaszczonym dołem, która w opcji może mieć funkcję podgrzewania. Kolejną nowością jest zmodyfikowany sterownik systemu MMI. Zrezygnowano z czterech przycisków, które odnosiły się do funkcji wyświetlanych w czterech skrajnych częściach wyświetlacza na poczet dwóch przycisków, które w swoim działaniu przypominają mysz komputerową. Lewa strona odpowiada za dokonywanie wyboru, natomiast prawa za wyświetlanie listy dodatkowych opcji. Obsługa jest bardzo intuicyjna i nie odciąga uwagi kierowcy podczas jazdy.
Kolejną nowością w nowej a-trójce jest zawieszenie Audi Magnetic Ride, którego działanie mieliśmy okazję sprawdzić podczas żwawego pokonywania krętych dróg w okolicach Zakopnego. Zasada działania tego systemu jest stosunkowo prosta – w amortyzatorach znajdują się dwie komory, które wypełnia ciecz magnetoreologiczna, w której poruszają się cząstki ferromagnetyków. Po środku znajduje się cewka, która wytwarza pole magetyczne. Przy odpowiednim napięciu pola cewka rozprasza bądź skupia drobiny w konkretnym ustawieniu – zmiękczając bądź usztywniając zawieszenie. Brzmi nieco enigmatycznie? Nieważne! Dzięki temu rozwiązaniu nawet w trybie komfortowym samochód trzyma się drogi niczym jak przyklejony na super glue.
Gama jednostek napędowych w nowym Audi A3 będzie obejmowała łącznie 8 silników – trzy benzynowe, trzy wysokoprężne i po jednym dla S3 oraz e-tron:
- 1.0 TFSI – 115 KM i 200 Nm
- 1.4 TFSI COD – 150 KM i 250 Nm
- 2.0 TFSI – 190 KM i 320 Nm
- 1.4 TFSI – 150 KM i 250 Nm (wersja e-tron)
- 2.0 TFSI – 310 KM i 400 Nm (wersja S3)
- 1.6 TDI – 110 KM i 250 Nm
- 2.0 TDI – 150 KM i 340 Nm
- 2.0 TDI – 184 KM i 380 Nm
Tutaj również nie brakuje nowości. 3-cylindrowy 1.0 TFSI o mocy 115 koni mechanicznych ma zastąpić podstawową jednostkę 1.2 TFSI. Silnik przeznaczony dla kierowców zwracających uwagę szczególnie na kulturę pracy i zdecydowanie niższe zużycie paliwa w trybie miejskim. Kolejna zmianą jest zastąpienie 1.8 TFSI wersją 2.0 TFSI o nieco mniejszej mocy. Natomiast silnik 1.4 TFSI o mocy 150 koni będzie dostępny także w wersji Ultra z systemem Cylinder On Demand, odcinającym pracę dwóch środkowych cylindów. System ten może być uruchomiony w sytuacji, w której auto nie wymaga użycia momentu obrotowego wyższego niż 100 Nm. Wersja S3 dostała od inżynierów Audi również 10 dodatkowych KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego (co daje 310 KM i 400 Nm) oraz całkowicie nową, 7-biegową skrzynię DSG.
Podczas prezentacji mieliśmy do dyspozycji odmianę Limousine z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM z automatyczną skrzynią oraz napędem quattro w technologii Haldex piątej generacji. Wyciszenie oraz kultura pracy tej jednostki zdecydowanie podnosi poprzeczkę konkurentom z segmentu C. Dzięki platformie MQB Audi naszym zdaniem ma obecnie najlepsze wyciszenie dźwięków dochodzących z komory silnika, właśnie dzięki wysokiej kulturze pracy motoru i nowym poduszkom jednostki. Niska masa własna w połączeniu z wyjątkowo „narwanym” silnikem diesla zapewnia niesamowitą frajdę z jazdy. Testowy egzemplarz był dodatkowo wyposażony w pakiet S-Line i sportowe fotele, które świetnie trzymają w ryzach ciało kierowcy w szybko pokonywanych zakrętach.
Wedle filozofii Audi liftingi przeprowadzane są w połowie cyklu życia modelu, co oznacza, że aktualna generacja zostanie z nami do roku 2020. Na polskim rynku będą dostępne wersje limousine, hatchback oraz sportback. Wycofana zostanie natomiast wersja kabriolet, która nie cieszyła się szczególnym zainteresowaniem wśród Polaków.
Ceny odświeżonego A3 zaczynają się od 98 200 złotych. Audi oferuje klientom korzystne finansowanie Perfect Lease, w którym rata stanowi 1% ceny auta. Oznacza to, że przedsiębiorcy mogą poruszać się nową A3 już 982 zł miesięcznie. Oferta ta niestety wciąż nie jest dostępna dla klientów indywidualnych.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: