Nieuczciwe opłaty za autostrady
Wjazd na polską autostradę to nie zawsze czysta przyjemność i szansa na przyspieszenie. Mnogość remontów nie tylko wydłuża nasz wyjazd, ale i uszczupla zasoby kieszeni. Stanie w korkach na autostradzie kosztuje, ale to ma się zmienić. Właśnie zapadł odpowiedni wyrok.
Długie godziny spędzone w korkach, za które trzeba płacić, mogą frustrować. Dzięki wyrokom UOKiK to ma się zmienić. |
fot. Motocaina
|
Jak podaje poniedziałkowa Gazeta Wyborcza, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał swój wyrok z 2008 roku i tym samym nałożył na Stalexport Auotrada Małopolska ponad milionową karę i wezwał firmę do zaniechania dotychczasowych praktyk. Wszystko dlatego, że przez prawie 3 lata (początek 2007 – koniec 2009 roku) konsorcjum pobierało pełną opłatę za przejazd remontowanym, ponad 60 kilometrowym odcinkiem A4 z Katowic do Krakowa. Trasa zamiast 30 minut zajmowala miut 90, a użytkownicy drogi bez skrupułów byli na tzw. bramkach obciążani kosztami przejazdu, jakby zupełnie nic się nie działo.
Od pierwszego wyroku UOKiK firma odwołala się, ale znów przegrala, gdyż zdaniem sądu narzucanie konsumentom nieuczciwych cen jest naruszeniem prawa. W tym roku, w kwietniu Stalexport przegrał również z katowickim adwokatem Mariuszem Frasem, który odmówił zapłaty za przejazd remontowanym odcinkiem uznając, że nie spełnia on standardów autostrady. Pracownicy spółki przetrzymując go w punkcie poboru opłat, nie tylko złamali procedury, ale i ograniczyli jego wolność osobistą. Wyrok: przeprosiny w prasie i 20 tysięcy złotych przekazanych na rzecz Fundacji Anny Dymnej.
Od wyroku z maja i milionowej kary spółka po raz kolejny chce się odwoływać. Przekonuje bowiem, że to zapisy w umowie z Ministerstwem Infrastruktury nie pozwalają na obniżenie opłat, za to nakazują remontowanie dróg. Oby jednak po raz kolejny wygrał konsument, a inne konsorcja remontując swoje drogi pamiętały, że w czasie remontu opłata za korzystanie z nich powinna być proporcjonalnie obniżona.
Jadąc w zeszłym tygodniu autostradą do Poznania ponad 30 kilometrów jechałam jednym pasem, bo na poboczu siano trawę. Opłata: 12 złotych za każdy odcinek. Oby wyroki UOKiK nie zostawały tylko na papierze…
Źródło: wyborcza.biz
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: