Rajd Polski 2016 – piątek: zacięta walka na mazurskich szutrach
Estońska załoga Ott Tänak/Raigo Molder przewodzi stawce po piątkowym etapie PZM. 73 Rajdu Polski. Druga lokata należy do reprezentującego barwy ekipy Volkswagen Motorsport Andreasa Mikkelsena. Na trzecim miejscu po dziesięciu odcinkach specjalnych plasuje się Nowozelandczyk Hayden Paddon.
Piątkowy etap PZM 73. Rajdu Polski rozpoczął się od przejazdu dość krótkiej, bo liczącej zaledwie 6,52 km próby Chmielewo zlokalizowanej nieopodal Mikołajek. Jako pierwszy na trasie pojawił się aktualny mistrz świata i jednocześnie lider klasyfikacji kierowców, Sébastien Ogier (Volkswagen Polo R WRC), który ostatecznie zanotował czwarty czas. Oesowe zwycięstwo padło łupem tegorocznego triumfatora Rajdu Argentyny, Haydena Paddona (Hyundai i20 WRC). To jednak nie wystarczyło, aby objąć prowadzenie w rajdzie. Nowym liderem dość niespodziewanie został estoński kierowca Ott Tänak (Ford Fiesta RS WRC). Reprezentant ekipy DMACK nie cieszył się jednak z niego zbyt długo – na pierwszym przejeździe klasycznej próby Wieliczki (17,30 km) znakomitą formą błysnął aktualnie trzeci w klasyfikacji kierowców Andreas Mikkelsen (Volkswagen Polo R WRC). Norweski zawodnik, który w dwóch poprzednich edycjach Rajdu Polski zajął drugie miejsce zaliczył pewne oesowe zwycięstwo i tym samym objął prowadzenie. Czwarty odcinek specjalny to czwarte nazwisko na liście oesowych triumfatorów. Tym razem najlepszy czas osiągnął Tänak. Na kończącej poranną pętlę próbie Stare Juchy drugą oesową wygraną zapisał na swoje konto Paddon dzięki czemu przesunął się on na pozycję wicelidera. Na pierwszym miejscu nadal znajdował się Mikkelsen, choć różnica między nim, a czwartym w klasyfikacji Sébastienem Ogierem wynosiła niecałe 10 s.
W kategorii WRC 2 po zwycięstwie na wczorajszym superoesie Karla Kruudy, od samego początku piątkowego etapu tempo nadawał fabryczny kierowca Škody, Pontus Tidemand, prywatnie pasierb startującego również w PZM 73. Rajdzie Polski Henninga Solberga. Szwed był najszybszy na trzech oesach z rzędu, na czwartej próbie notując czas ex aequo z 22-letnim Teemu Suninenem. Na oesie Stare Juchy najszybszy okazał się zwycięzca Rajdu Polski z 2012 roku Esapekka Lappi, dzięki czemu na trzech czołowych miejscach w WRC 2 znajdowali się kierowcy zasiadający za sterami Škody Fabii R5.
„To był dobry poranek. Szybkie odcinki specjalne bardzo mi odpowiadają” – opowiadał po pierwszej pętli lider zawodów, Andreas Mikkelsen.
„Większość odcinków jest całkowicie sucha przez co tracę czas. Jeżeli nie spadnie deszcz, nie mam szans na zwycięstwo: – ripostował Sébestien Ogier.
Podczas drugiego przejazdu odcinka Chmielewo Francuz aż o 5 sekund poprawił swój poprzedni przejazd, ale to nie wystarczyło na oesowe zwycięstwo. Gdy wydawało się, że najlepszy czas osiągnie Hayden Paddon, do głosu doszedł Ott Tänak, który do 3,5 s zmniejszył stratę do liderującego Andreasa Mikkelsena. Estoński kierowca był również najszybszy na odcinku Wieliczki dzięki czemu awansował na 2. miejsce spychając tym samym na najniższy stopień podium Paddona.
Co ciekawe to właśnie na drugim przejeździe Wieliczek w 2014 roku Andreas Mikkelsen zanotował średnią prędkość 136,88 km – to najlepszy wynik uzyskany kiedykolwiek przez Volkswagena Polo R WRC. Trzecim wynikiem na tej próbie (identycznym jak Ogier) mógł się pochwalić irlandzki kierowca Craig Breen z teamu Abu Dhabi Total (DS3 WRC). Niestety Wieliczki nie były szczęśliwe dla aktualnego mistrza Europy Kajetana Kajetanowicza zaliczającego podczas PZM 73. Rajdu Polski swój debiut w światowym czempionacie. Popularny Kajto musiał zmieniać koło na odcinku przez co stracił niemal 3 minuty i w klasyfikacji WRC 2 spadł na odległe 17. Miejsce. W tej kategorii cały czas karty rozdawali kierowcy Škody, choć na przedostatniej próbie dnia doszło do zmiany lidera. Na drugim przejeździe oesu Stare Juchy wypadek zaliczył Pontus Tidemand dzięki czemu na czele stawki znalazło się dwóch Finów – odpowiednio Teemu Suninen i Esapekka Lappi.
Na drugim przejeździe odcinka Świętajno po raz trzeci z rzędu i czwarty w całym rajdzie najlepszy czas uzyskał Ott Tänak dzięki czemu estoński kierowca Forda Fiesty RS WRC wysunął się na prowadzenie spychając na 2. pozycję Andreasa Mikkelsena. To była prawdziwe sprinterska próba, prawdopodobnie najszybsza w całym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata, bowiem pod jej koniec zawodnicy przez 40 s jechali z maksymalną prędkością.
Przed wieczornym przejazdem próby Mikołajki Arena załogi po raz drugi tego dnia musiały się zmierzyć z próbą Stare Juchy. Ze względu na porę dnia, w zalesionych partiach przez dłuższy czas unosił się gęsty kurz ograniczający widoczność. W tych warunkach najszybszy okazał się Hayden Paddon, który o 0,7 s wyprzedził wicelidera rajdu Andreasa Mikkelsena. Mimo dopiero 4. czasu fotel lidera zachował Ott Tänak.
Na oesie Mikołajki Arena identyczny czas zanotowali przewodzący stawce Ott Tänak oraz Sébastien Ogier, dla którego było to pierwsze oesowe zwycięstwo w PZM 73. Rajdzie Polski.
W kategorii Junior WRC po piątkowym etapie najszybszy jest Simone Tempestini pilotowany przez mieszkającego w Krakowie Giovanni Bernacchini. Drugie miejsce zajmuje Norweg Ole Christian Veiby, a trzecie Francuz Therry Folb.
„Było świetnie. Jestem bardzo pewny siebie. Jutrzejsze odcinki są jednak nieco inne. Nie widzę jednak powodu żebym jutro miał jechać wolniejszym tempem” – podsumował piątkową rywalizację Ott Tänak.
„To był bardzo dobry dzień. Niestety nie osiągnąłem dobrego czasu na superoesie. Jutrzejsze odcinki są zupełnie inne i nie mogę się ich doczekać” – dodał wicelider rajdu Andreas Mikkelsen.
W sobotę 2 lipca załogi będą rywalizować na siedmiu odcinkach specjalnych położonych na północny wschód od Mikołajek. Rywalizację rozpocznie 14-kilometrowy odcinek Gołdap, po czym zawodnicy zmierzą się z najdłuższą w zawodach próbie Stańczyki (25,27 km). Trzecim w pętli będzie 21-kilometrowy oes Babki. Po nim zawodnicy udadzą się na strefę zmiany opon w Gołdapi. Po popołudniowej pętli rozegrany będzie po raz drugi próba Mikołajki Arena. Co ciekawe tego dnia załogi nie będą zjeżdżały do parku serwisowego między pętlami, a do przejechania w sportowym tempie będą 124,58 kilometry.
PZM 73. Rajd Polski – wyniki po OS 10:
1. Ott Tänak (EST)/Raigo Molder (EST) Ford Fiesta RS WRC 1:01.23.0
2. Andreas Mikkelsen (NOR)/Anders Jæger (NOR) Volkswagen Polo R WRC + 4.2
3. Hayden Paddon (NZ)/John Kennard (NZ) Hyundai i20 WRC + 10.2
4. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC + 16.3
5. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 WRC + 20.4
6. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC + 36.6
7. Stéphane Lefebvre (FRA)/Gabin Moreau (F) DS3 WRC + 39.4
8. Craig Breen (IRL)/Scott Martin (IRL) DS3 WRC + 41.1
9. Eric Camilli (FRA)/Benjamin Veillas (F) DS3 WRC + 58.6
10. Mads Østberg (N)/Ola Floene (N) Ford Fiesta RS WRC + 1:06.7
Liderzy PZM 73. Rajdu Polski po piątkowym etapie:
OS 1: Neuville
OS 2: Paddon
OS 3 – 7: Mikkelsen
OS 8 – 10: Tänak
Zwycięzcy odcinków specjalnych:
Tänak: 5 (1ex aequo)
Paddon: 3
Mikkelsen: 1
Neuville: 1
Ogier: 1 (ex aequo)
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: