Jak jeździć w odwilż?
Pomimo ustąpienia zimowej aury i pozornie lepszych warunków drogowych, nadal należy zachowywać szczególną ostrożność w trakcie jazdy: rano, gdy jeszcze nie odpuścił nocny przymrozek, czy podczas deszczu.
Tajemnicze kałuże kryją w sobie sporej głębokości płapki na nasze koła… |
fot. Anna Dziedzic
|
Jedną z głównych przeszkód utrudniających bezpieczną jazdę w trakcie odwilży jest duża ilość wody na jezdniach. W takich warunkach wzrasta np. ryzyko aquaplaningu, czyli utraty przyczepności wskutek powstania utrzymującej się warstwy wody między oponą a nawierzchnią.
Dowiedz się z naszego Motosłownika co to jest zjawisko aquaplaningu. |
Tajemnicze kałuże
Woda jest istotnym zagrożeniem również z innego powodu – skutecznie maskuje nie tylko małe nierówności nawierzchni, ale także głębokie i niebezpieczne wyrwy, których ilość na drogach znacząco wzrasta po zimowych mrozach. W skrajnych przypadkach, wjeżdżając w dziurę zakrytą przez kałużę, może dojść nawet do uszkodzenia koła i unieruchomienia samochodu (o możliwości odszkodowania przeczytasz tu).
Jeśli grzęźniesz w luźnym piachu lub błocie najgorsze co możesz zrobić to gwałtowne dodawanie gazu. |
fot. Motocaina
|
– Kałuże najlepiej omijać, unikając przy tym jednak gwałtownych manewrów i zachowując podstawowe zasady bezpieczeństwa. Przede wszystkim nie należy wyjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, po którym mogą poruszać się w tym czasie inne pojazdy – ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli z różnych powodów nie ma możliwości ominięcia kałuży, należy przez nią przejechać wolno
i bardzo ostrożnie.
Podczas odwilży niebezpieczna jest także jazda po nieutwardzonej nawierzchni np. w lesie. Nasiąknięta wodą ziemia może spowodować unieruchomienie samochodu w błocie lub doprowadzić do poślizgu. Przejeżdżając przez grząski teren, należy jechać wolno i unikać nagłych przyspieszeń. Ruchy kierownicą powinny być delikatne i płynne. W takich warunkach najlepiej się nie zatrzymywać. Jeśli jednak już do tego dojdzie, a podczas ponownego ruszania koła zaczynają się ślizgać, w pierwszej kolejności należy włączyć wyższy bieg.
Podczas jazdy w deszczu widoczność w lusterkach spada; pamiętaj, aby mieć niezaparowane szyby. |
fot. Motocaina
|
W marcu jak w garncu
Kierowcy nie powinni także zapominać, że o tej porze roku warunki atmosferyczne mogą ulegać nagłym i niespodziewanym zmianom. Dlatego zwłaszcza w okresach przejściowych zaleca się wzmożoną ostrożność i szczególną dbałość o auto. Regularne uzupełnianie płynu do spryskiwaczy, oczyszczanie reflektorów, szyb oraz lusterek bezpośrednio wpływa na lepszą widoczność, podnosząc komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: