Jak jeździć w odwilż?
Pomimo ustąpienia zimowej aury i pozornie lepszych warunków drogowych, nadal należy zachowywać szczególną ostrożność w trakcie jazdy: rano, gdy jeszcze nie odpuścił nocny przymrozek, czy podczas deszczu.
Tajemnicze kałuże kryją w sobie sporej głębokości płapki na nasze koła… |
![]() |
fot. Anna Dziedzic
|
Jedną z głównych przeszkód utrudniających bezpieczną jazdę w trakcie odwilży jest duża ilość wody na jezdniach. W takich warunkach wzrasta np. ryzyko aquaplaningu, czyli utraty przyczepności wskutek powstania utrzymującej się warstwy wody między oponą a nawierzchnią.
Dowiedz się z naszego Motosłownika co to jest zjawisko aquaplaningu. |
Tajemnicze kałuże
Woda jest istotnym zagrożeniem również z innego powodu – skutecznie maskuje nie tylko małe nierówności nawierzchni, ale także głębokie i niebezpieczne wyrwy, których ilość na drogach znacząco wzrasta po zimowych mrozach. W skrajnych przypadkach, wjeżdżając w dziurę zakrytą przez kałużę, może dojść nawet do uszkodzenia koła i unieruchomienia samochodu (o możliwości odszkodowania przeczytasz tu).
Jeśli grzęźniesz w luźnym piachu lub błocie najgorsze co możesz zrobić to gwałtowne dodawanie gazu. |
![]() |
fot. Motocaina
|
– Kałuże najlepiej omijać, unikając przy tym jednak gwałtownych manewrów i zachowując podstawowe zasady bezpieczeństwa. Przede wszystkim nie należy wyjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, po którym mogą poruszać się w tym czasie inne pojazdy – ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli z różnych powodów nie ma możliwości ominięcia kałuży, należy przez nią przejechać wolno
i bardzo ostrożnie.
Podczas odwilży niebezpieczna jest także jazda po nieutwardzonej nawierzchni np. w lesie. Nasiąknięta wodą ziemia może spowodować unieruchomienie samochodu w błocie lub doprowadzić do poślizgu. Przejeżdżając przez grząski teren, należy jechać wolno i unikać nagłych przyspieszeń. Ruchy kierownicą powinny być delikatne i płynne. W takich warunkach najlepiej się nie zatrzymywać. Jeśli jednak już do tego dojdzie, a podczas ponownego ruszania koła zaczynają się ślizgać, w pierwszej kolejności należy włączyć wyższy bieg.
Podczas jazdy w deszczu widoczność w lusterkach spada; pamiętaj, aby mieć niezaparowane szyby. |
![]() |
fot. Motocaina
|
W marcu jak w garncu
Kierowcy nie powinni także zapominać, że o tej porze roku warunki atmosferyczne mogą ulegać nagłym i niespodziewanym zmianom. Dlatego zwłaszcza w okresach przejściowych zaleca się wzmożoną ostrożność i szczególną dbałość o auto. Regularne uzupełnianie płynu do spryskiwaczy, oczyszczanie reflektorów, szyb oraz lusterek bezpośrednio wpływa na lepszą widoczność, podnosząc komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: