Zdrowie w korku
Korki na głównych arteriach dużych miast to codzienny obrazek do jakiego przywykliśmy. Ostatnie badanie ruchu wykonane przez Biuro Planowania Rozwoju Warszawy wskazuje, że dziennie do Warszawy wjeżdża około 330 tysięcy pojazdów.
Al. Niepodległości w Warszawie jest jedną z głównych arterii stolicy. Prawie codziennie ulica ta zamienia się w stojące i kopcące „morze samochodów”. |
fot. Milcar
|
Zatory komunikacyjne, obok wpływu na zwiększony poziom zanieczyszczeń atmosferycznych, oddziaływują bezpośrednio na zdrowie ludzi i to bez względu na płeć. Jakie są więc najważniejsze problemy związane z zatorami komunikacyjnymi w Warszawie oraz ich wpływemi na zdrowie mieszkańców miasta?
Jak wskazują rezultaty projektu prowadzonego przez Politechnikę Warszawską, Wojskowy Instytut Medyczny oraz Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska pogorszeniu uległy średnie wartości podstawowych wskaźników spirometrycznych oraz istotne zwiększenie liczby osób ze zwężeniem oskrzeli w grupach badanych w ciągu Al. Niepodległości w Warszawie, gdzie rejestrowano podwyższone stężenia zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, w porównaniu do grupy kontrolnej (wśród badanych zamieszkujących przy Al. Niepodległości, udział osób, u których stwierdzono zwężenie oskrzeli, w całkowitej liczbie badanych, był 3‑krotnie większy aniżeli w grupie kontrolnej). Brak odpowiedniej sieci dróg, w tym obwodnic, powoduje, że na wspomnianej Al. Niepodległości notowane jest natężenie ruchu pojazdów, przekraczające w skali doby wyraźnie granicę 70000 pojazdów (w dni robocze). Wpływa to na licznie notowane przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń komunikacyjnych. W roku 2007 stężenie dwutlenku azotu przekroczone zostało o 46% w stosunku do wartości dopuszczalnej, a średnioroczne stężenie frakcji pyłów PM10 o 43%. Dobowe poziomy dopuszczalne tego ostatniego zanieczyszczenia są również przekraczane częściej aniżeli co drugą dobę. W ubiegłym roku zanotowano 211 przekroczeń PM10. Zaznaczyć przy tym należy, iż w ciągu roku kalendarzowego dopuszcza się przekraczanie granicznego stężenia PM10 35‑krotnie. Miejmy nadzieję, że różnorakie działania proekologiczne zmienią ten stan i to szybko.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: