Jak wybrać właściwy serwis?
Chcesz sprawdzić auto przed zimą, ale boisz się, że w warsztacie Cię naciągną? Nie wiesz, który dokładnie serwis wybrać? Jeśli jeszcze nie wymieniłaś opon, koniecznie to zrób, ale przed wizytą w wulkanizacji, skorzystaj z naszego poradnika.
Po przyjeździe do serwisu, pracownik powinien zdiagnozować problem, zapowiedzieć, ile potrwa naprawa oraz wstępnie wycenić usługę. |
fot. Michelin
|
Jakie ma znaczenie wybór właściwego serwisu?
Jeżeli nie posiadamy fachowej wiedzy o oponach, umiejętności niezbędnych do wykonania profesjonalnej usługi i fachowego wyposażenia serwisu, to odpowiedź jest prosta. Potrzebujemy pomocy serwisu, w którym nie wydamy pieniędzy na nieodpowiednie opony i otrzymamy taką usługę, która zapewni nam bezpieczeństwo, komfort i możliwie najniższe koszty eksploatacji pojazdu. Przykładowo kontakt średniej wielkości opony osobowej z drogą jest bliski powierzchni kartki pocztowej, a mnożąc przez liczbę kół okazuje się, że nasze auto za pośrednictwem opon dotyka drogi powierzchnią kartki w formacie A4. Zbyt wiele więc zależy od np. opon, aby popełniać błędy.
Na co zwrócić uwagę wybierając właściwy serwis?
Powinno się wziąć pod uwagę kilka czynników:
– reputację serwisu w okolicy
Na dobrą markę pracuje się latami. Można też popytać znajomych, ale warto sprawdzić kilka źródeł, aby nie zostać wprowadzonym w błąd przez jedną opinię. Reputację wspiera obecność klientów z lepszymi samochodami, bo są oni na ogół bardzo wymagający.
– czystość pracowników, warsztatu, maszyn i narzędzi, widoczna wzorowa organizacja
i porządek.
Powinnaś miec możliwość podejrzenia prac. Profesjonalista musi potrafić odpowiedzieć na każde Twoje pytanie. Nie daj się zbyć, warto wiedzieć co się dzieje w Twoim samochodzie. |
fot. Michelin
|
Jeżeli ktoś nie umie zadbać o swoją firmę to nie liczmy, że lepiej mu pójdzie z naszym samochodem.
– silniejsza niż w innych punktach obecność renomowanych marek
W wielu punktach sprzedaży renomowanych produktów (opon, olejów, narzędzi) widać na ścianach certyfikaty imienne z róznych szkoleń u producentów. Niezależne serwisy nie zawsze jednak wprowadzają nabytą na szkoleniach wiedzę i umiejętności do codziennej pracy, dlatego też, np. Michelin prowadzi audyty jakości firm partnerskich (a co za tym idzie warsztatów, serwisów), a od tego roku spełnienie wymagań francuskiego producenta nagradzane jest certyfikatem jakości umieszczanym na zewnętrznej elewacji budynku.
– proponowanie przez sprzedawcę dobrych jakościowo produktów z rzetelnym przedstawieniem korzyści
Jeżeli sprzedawca sam proponuje klientowi najtańsze produkty to znaczy, że nie dba o losy klienta. Cena zwykle odzwierciedla jakość. Np. tanie opony są wykonane nie tylko z gorszych materiałów, ale też z mniejszą dokładnością, co doskonale widać w trakcie wyważania. Na ogół zużywają się szybciej, są mniej komfortowe dla kierowcy, przyspieszają zużycie zawieszenia, gorzej hamują w szczególności na śliskich nawierzchniach i zwiększają zużycie paliwa samochodu.
Jeśli wykazujesz zainteresowanie, pracownik winien wyjaśnić Ci dokładnie co robi, jakie produkty montuje i dlaczego. |
fot. Michelin
|
Jak będziesz zmieniać opony pamiętaj o tym, jakie mogą być konsekwencje niewłaściwego ich montażu.
– Jeżeli konstrukcyjnie opona nie jest dopasowana do parametrów samochodu, pogarsza się przyczepność do śliskich nawierzchni precyzja prowadzenia i reakcyjność pojazdu, a zatem może być przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze.
– Nieprawidłowy dobór parametrów technicznych opony oraz charakterystyki rzeźby bieżnika może skutkować przyspieszonym, nierównomiernym zużyciem opon. Konsekwencją jest spadek komfortu i szybkie zmęczenie kierowcy wynikające z rosnącego hałasu, drgań oraz zwiększenie kosztów związanych z przyspieszonym zużyciem zawieszenia i opon.
Zwróć koniecznie uwagę na zachowanie obsługi w serwisie.
Brak zainteresowania pracowników warsztatu przy zdejmowaniu kół stanem geometrii, klocków i tarcz hamulcowych, amortyzatorów itp. wpływa negatywnie na bezpieczeństwo, komfort i ekonomię. Przykładowo przeoczenie odpowiedniego momentu wymiany klocków będzie skutkowało konsekwencjami ekonomicznymi, bo wymiana dodatkowo zniszczonych tarcz jest znacznie kosztowniejsza. Nie chodzi, więc o zmuszanie klienta do dokonywania natychmiastowych dodatkowych wydatków, ale o rzetelną informację, na podstawie której klient sam podejmie decyzję, np. umówi się za kilka tygodni na wymianę lub naprawę.
Prace powinny odbywać się w bezpiecznych warunkach, czyli np. na homologowanych podnośnikach. Jeśli pracownik znajdzie chwilę, może wyjaśnić Ci pracę zawieszenia w Twoim aucie. |
fot. Michelin
|
Nieodpowiednia usługa w warsztacie może wynikać z niekompetencji pracowników oraz stanu niezbędnych maszyn i narzędzi. Pojazd powinien być prawidłowo podparty najlepiej na stabilnych podnośnikach płytowych lub kolumnowych. Koła po zdemontowaniu z pojazdu powinny być wyczyszczone. Chodzi o umożliwienie oceny stanu technicznego koła po usunięciu brudu
i zapewnienie precyzji dalszych operacji na maszynach. Śruby nie powinny leżeć luzem na brudnej posadzce, czy ziemi, aby w gwint nie dostał się piach. Złe odbijanie opony z obręczy może uszkodzić oponę, felgę czy zawór. Podobnie ważna jest pozycja wentyla względem maszyny
w trakcie montażu i demontażu opony.
Nieuczciwe i niezbyt profesjonalne warsztaty nie lubią kół z czujnikami ciśnienia (stosowane w wielu samochodach); nie przestrzegając procedur stosunkowo często je niszczą, a to skutkuje już dużym wydatkiem i naszą irytacją. Nieodpowiednie smarowanie oraz zły dobór pasty montażowej szybko
może dać o sobie znać kierowcy. Nieprawidłowe osadzenie opony na obręczy lub przesuwanie się opony względem felgi wpłynie na wibracje w czasie jazdy. Podobnie można się rozpisywać o błędach przy pompowaniu, wykonywaniu wyważenia, napraw koła oraz jego montażu na pojeździe.
Wyznacznikiem uprzejmości jest obsługa także po zapłaceniu należności. Jeśli nikt nie pomoże Ci wrzucić opon do bagażnika to znak, że w tym warsztacie liczy się tylko zysk, a nie dobro klienta. |
fot. Michelin
|
Czy rzeczywiście zawsze drożej znaczy lepiej?
Zadbany wygląd i obecność drogich samochodów nie musi oznaczać, że jest drogo. Nawet, jeżeli cena nie będzie najniższa na rynku pamiętajmy złotą zasadę „nie stać mnie, aby na pewnych rzeczach oszczędzać”. Zakup niepasujących do naszego auta opon może spowodować konieczność nabycia kolejnego kompletu, kłopoty z wypłatą odszkodowania w razie kolizji, zwiększone wydatki na eksploatację samochodu. Jakość usługi zależy od poziomu wyszkolenia i zmotywowania pracowników oraz od jakości wyposażenia serwisu. Dobry serwis jest w stanie uzasadnić różnice w cenach usług. Wynika to też często z faktu, że pod słowem „usługa” mogą kryć się też inne zakresy wykonywanych prac.
Artykuł powstał na podstawie rozmowy z ekspertem firmy Michelin, Panem Radosławem Słowikiem.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: