Rzadkie okazy aut obejrzysz w Cité de l’Automobile
Ceglasty budynek przypominający ogromną stodołę (dawny zakład braci Schlumpf) skrywa największą i najbardziej kompleksową kolekcję pojazdów Bugatti, najdroższe samochody, będąc jednocześnie największym muzeum samochodowym na świecie.
Nagromadzenie ekstremalnie rzadkich egzemplarzy jest przytłaczające, jest też jedynym miejscem na świecie, gdzie można zobaczyć aż trzy Bugatti typ 41 „Royale” z charakterystycznym „tańczącym słoniem” na korku od chłodnicy. Na zwiedzanie najlepiej zarezerwować sobie cały dzień, kolekcja zawiera bowiem ponad 520 pojazdów, podzielonych na sekcje mieszczące się w odrębnych salach.
Historia kolekcji zaczyna się po wojnie, kiedy bogacze wymieniali swoje klasyczne wyścigówki i limuzyny z lat 1920 – 1930 na nowoczesne samochody. Fritz i Hans Schlumpf zaczęli odkupywać najbardziej pożądane modele. Bracia szybko zgromadzili kolekcję samochodów bugatti. Latem 1960 roku kupili dziesięć Bugatti, trzy Rolls-Royce i dwa Hispano Suiza, Gordini sprzedał im dziesięć starych samochodów wyścigowych, Jo Siffert kierowca wyścigowy Lotusa trzy. Bracia nabyli tez samochody od Ferrari i Mercedesa-Benza, pod koniec roku kolekcja liczyła już 40 samochodów. Wiosną 1963 roku kolekcja powiększyła się o 18 samochodów osobowych samego Ettore Bugatti, w tym Bugatti Royale „Coupé Napoleon”.
Spowolnienie gospodarcze i kryzys lat 70-tych dotknął także braci. Fabryka została przejęta przez unię włókienniczą i przemianowana na „Robotniczą” a kolekcjonerzy uciekli do ojczystej Szwajcarii, gdzie w Bazylei spędzili resztę życia. W celu odzyskania części pieniędzy otwarto muzeum, które w ciągu dwóch lat odwiedziło prawie 800 000 osób.
Kolekcja samochodów była łakomym kąskiem dla wierzycieli, w celu jej ochrony w 1978 roku uznano ją za dziedzictwo narodowe Francji. W 1979 roku zamknięto muzeum a w 1981 roku kolekcja, budynki i grunty zostały sprzedane Muzeum Narodowemu Automobile Association (NAMAoM). W 1982 roku ponownie otwarto muzeum jednak kolekcja stopniowo podupadała. W 1999 roku muzeum poddano gruntownej modernizacji a w marcu 2000 roku ponownie je otwarto jako największe muzeum samochodów na świecie.
Muzeum znajduje się przy ulicy 15 rue de l’épée w Mulhouse, mieście regionu Alzacji, we wschodniej Francji, w pobliżu szwajcarskiej i niemieckiej granicy.
Otwarte jest codziennie z wyjątkiem świąt od godziny 10 do 17. Bilet normalny kosztuje 11,5 Euro, ulgowy 9 Euro (drugie dziecko w wieku 7-17 lat wchodzi za darmo), z pokazem „On track!” 14,5 Euro, ulgowy 11 Euro. Dzieci do lat 7 zwiedzają za darmo, bilet ulgowy przysługuje dzieciom w wieku 7-17 lat, studentom, nauczycielom i bezrobotnym.
Bezpośrednio przy muzeum jest parking – płatny (naliczanie godzinowe), oraz przystanek tramwajowy.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Fantastyczne muzeum. Warte pół dnia i kilkanaście euro aby zobaczyć największą kolekcję samochodów. I to jakich!