MRAP z Polski
Grupa Bumar oraz amerykańska firma Navistar podpisały porozumienia na temat współpracy nad pojazdem MRAP wytwarzanym w Polsce. Pokusiłyśmy się o krótką analizę tego wydarzenia.
MaxxPro w Sulejówku |
Fot. Motocaina
|
Navistar Defense LLC podpisał porozumienie z Grupą Bumar, czołowym polskim eksporterem sprzętu wojskowego, nawiązując strategiczną współpracę w zakresie wytwarzania i dystrybucji produktów Navistar Defense w Polsce.
„Jestem przekonany, że powiększenie oferty o tak znane produkty i współpraca strategiczna z Navistar Defense wpłynie również na zwiększenie potencjału eksportowego naszej firmy. Mam nadzieję, że z tym porozumieniem powróci do Bumar-Łabędy produkcja pojazdów wojskowych ” – powiedział Edward. E Nowak, Prezes Bumar sp. z o.o.
Podczas uroczystości podpisania porozumienia w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku, Navistar zademonstrował swój mino-odporny pojazd International MaxxPro Dash Mine Resistant Ambush Protected (MRAP) przedstawicielom polskim sił zbrojnych oraz wysokiego szczebla reprezentantom Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Gospodarki oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Wozy MaxxPro Dash są obecnie eksploatowane w Afganistanie.
Spółka Navistar Defence LLC deklaruje szeroko zakrojoną i długofalową współpracę z Bumarem. Zależnie od przyszłych wymagań polskiego wojska oraz Ministerstwa Obrony Narodowej, współpraca ta mogłaby obejmować produkcję zarówno ciężarówek, jak i pojazdów MRAP.
Podobne porozumienie podpisały kilka dni wcześniej BAE Systems oraz Huta Stalowa Wola – dotyczące pojazdów MRAP RG31.
Wrodzona dociekliwość Motocainy nie pozwala pozostawić tej dobrej przecież dla przemysłu zbrojeniowego informacji, bez kilku słów komentarza czy postawienia nieco niewygodnych pytań.
Skoro mówiło się o liczbie MRAPów w Polsce na poziomie 40-100 szt. wątpliwe wydaje się, by były one produkowane w kraju od podstaw, raczej będzie to jedynie montaż. Czy zmontowanie kilkudziesięciu ciężarówek (lub MRAP) może zastąpić w sensie ekonomicznym, produkcję choćby jednego czołgu PT-91 (w kontekście Łabęd), ale wykonanego od podstaw?
Polskim żołnierzom należy się bez wątpienia najlepsza ochrona, jednak czy pojazdy MRAP nie są pprzypadkiem krokiem wstecz? Skoro sami Amerykanie przyznają się, że są one mało mobilne, a dynamika ruchu oprócz silnego opancerzenie ma być tym właściwym antidotum na bezpieczeństwo – stąd pojawiły się M-ATV ( Kliknij – link.). Pojazdy takie jak MaxxPro i RG31 mając problemy z zachowaniem stateczności ruchu, po prostu często wywracają się lub z uwagi na naciski jednostkowe grzęzną w gruncie. W nowym MaxPro Dash ograniczono masę i wymiary, obniżono także środek masy. Jednak dalej wóz osiąga naciski rzędu 10 t na jedną oś, czyli 5 t na koło; w Rosomakach ta kwestia wygląda o wiele lepiej.
Podpisanie porozumień w ostatnim czasie sugeruje, że moment kiedy tego typu samochody pojawią się w armii zbliża się wielkimi krokami. Jakie będą to pojazdy zależy od postawionych wymagań, oby były one odzwierciedleniem rzeczywistych potrzeb naszych żołnierzy.
I jeszcze na koniec ciekawostka, która troszkę wzbudza w nas obawę o wagę porozumienia. Otóż w polskich mediach głośno jest o podpisanych umowach, jednak na stronie amerykańskiego Navistara cisza, za to możemy przeczytać o strategicznym sojuszu z nienajlepiej widzianą u nas Tatrą (nawiasem mówiąc bardzo ciekawy projekt). Czy aby na pewno zatem jest się z czego cieszyć?
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Czy możliwe jest podanie nie co więcej różnic pomiędzy M-ATV, a MRAP? Czy wiadomo coś więcej o projekcie Navistar Tatra piszecie że ciekawy, a nigdzie o nim nie można nic znaleźć.
Anonymous - 5 marca 2021
Czy możliwe jest podanie nie co więcej różnic pomiędzy M-ATV, a MRAP? Czy wiadomo coś więcej o projekcie Navistar Tatra piszecie że ciekawy, a nigdzie o nim nie można nic znaleźć.